Zachrání svobodný software výuku IT?

Nemohlo by zavádění svobodného software do škol alespoň nějak pomoci zlepšit katastrofální stav výuky IVT na školách? Mnoho lidí si myslí, že ano.
Zachrání svobodný software výuku IT?
,,Je to zvláštní svět, když musíme přesvědčovat učitele, že sdílení informací, jako opak k zatajování informací, je dobrá věc. Pokrok ve všech odvětvích vědy a umění, stejně tak jako celý objem lidských znalostí, je výsledkem otevřeného sdílení myšlenek, teorií, studií a výsledků výzkumu.``

Článek o nasazení svobodného software ve školství se zamýšlí nad tím, proč právě tento obor se staví ke svobodnému software tak odmítavě, když podle zdravého rozumu by tomu mělo být přesně naopak. Proč zrovna školství nutí své žáky používat uzavřené černé skříňky místo softwaru, který dovolí žákům produkovat otevřené, eticky i technicky bezproblémové formáty, který žákům dovolí jej studovat a objevovat, jak funguje. Nebylo by snad úplně logické, kdyby se právě škola snažila studenta vychovávat bez závislosti na nějakém komerčním produktu, bez pocitu, že software je černá skříňka a nikomu není dovoleno se podívat dovnitř, že pokud tak učiní, pokud se bude chtít něco dozvědět, může být potrestán mnohem hůře než vrah či terorista?

Je tu ještě jedna otázka, položená již dříve Richardem Stallmanem, která se v textu objevuje: Jak moc etické je učit děti, kde se mnohé z nich již později samy o problematiku zajímat nebudou, a tak jim zůstanou jen poznatky a zvyky ze školy, že zkopírovat program je závažný zločin, že za zhotovení kopie pro kamaráda, který ji potřebuje k práci, by se měly stydět?

Mnoho lidí se ptá, zda je v pořádku zaučovat žáky v rámci povinné školní docházky na produkt jedné konkrétní společnosti, to všechno ještě za nemalé státní peníze. Jakmile je toto praxí, nedá se již moc mluvit o konkurenčním prostředí na trhu a rozum jen zůstává stát nad tím, že takovou reklamní akci platí stát a co hůře – student je nucen to akceptovat a projít tím. Že z toho nakonec těží úplně někdo jiný, je zřejmé.

Tyto iniciativy nejsou útokem na Microsoft. Stejně tak bych byl proti jakékoliv jiné proprietární firmě ve školství. Abych se vyjádřil jasně, myslím si, že Microsoft na poli školství hraje opravdu fair play, a jsem rád, že školám většinou poskytuje multilicence za symbolickou cenu. Toto je jeden z mála ohledů, kde se podle mého názoru chová mnohem lépe než velká část ostatních výrobců proprietárního software. A tvrdit, že to je běžné chování proprietární firmy, je nejen naprosto opodstatněné, ale možná i zavádějící, protože běžné chování proprietární firmy zřejmě vypadá hůře.

Přesto ale nechápu současnou situaci v době, kdy existují plně připravené a použitelné svobodné alternativy. Abych předešel klasickému komentáři pod články o svobodném software kdekoliv na Internetu – ano, běžný student nebude nikdy měnit žádný zdrojový kód a nebude ho nikdy ani studovat, většina se dokonce nepodívá ani do technické dokumentace (kterou proprietární firmy také tají), ale argumentovat většinou je zkreslující. Jde hlavně o to, aby měli svobodu se tam podívat, něco tam udělat, pokud je to zajímá. Jde o pocit, že se mohou učit, pokud chtějí, že mohou stavět na práci ostatních. Takový pocit je nesmírně důležitý a myslím, že právě škola by měla být ten první, kdo se bude snažit jej žákům zprostředkovat.

Často se argumentuje tím, že studenti budou po absolvování studia postaveni před počítač s dominantním operačním systémem, budou nuceni na něm pracovat a jejich zaměstnavatel se nebude ptát, co a jak měli ve škole. Já bych jen podotkl, že to je naprostý nesmysl postavený na obrovské mýdlové bublině. Kdo si troufá tvrdit, jaký bude software za pět, za deset let? Já tedy ne.

Narážím na to, že logickým argumentem by se zdálo být, pokud řekneme, že ,,Pan učitel X na GNU/Linuxu naučí studenta, že tlačítko kopírovat je druhé zleva, a on potom přejde na MS Office a tam zjistí, že tlačítko kopírovat je druhé odshora, a bude z toho úplně zmaten.`` Ano, bude zmaten a to tlačítko bude jinak, nehledě na to, v jakém software se učil a jaký teď používá. Vzhledem ke zkušenostem z vývoje IT by bylo poněkud naivní domnívat se, že nebude.

Zde jsme konfrontováni s fundamentálním problémem: klasické učivo z osnov pro IVT je naprosto nevyhovující a naprosto bezcenné. S problémem v současnosti neřešitelným, protože s naprosto nevyhovujícími učiteli se ani o moc lepší úrovně asi dosáhnout nedá.

Na školách jsou proto studenti, kteří sice velmi nadprůměrně zvládají MS Word, MS Word, MS Excel, ale v ostatních oblastech jsou úplně mimo. A až si budou hledat zaměstnání, budou mimo i v tom, co ještě znali, když byli na škole. Není přece podstatné učit, kde je tlačítko XY, když vím, že v další verzi bude jinde, ale učit třeba, jak je najdu, co dělá a kdy bych je měl použít. Studenti nezvládají ani takové banality jako podívat se do nápovědy, do manuálu, vyhledat si nějaké informace na Internetu.

Současný systém výuky IVT je téměř zcela bezcenný, a tak není moc dobré argumentovat tím, že v případě nasazení svobodného software by ztratil svoji cenu. Ve chvíli, kdy se opravdu na škole začne učit IVT a ne strefování do tlačítek ve Wordu, nebude důležité, na jaké platformě pracujete, a změna umístění nějakého tlačítka vám nezpůsobí žádný problém, protože budete rozumět podstatě věci. Je to stejný problém, jako když se žák před písemkou naučí zpaměti řešení všech příkladů ze sbírky a pak vyhoří na tom, že učitel změnil v zadání čísla.

Pokud jsme se tedy zbavili tohoto argumentu, jaký jiný fakt ještě hovoří ve prospěch proprietárního software? Jestliže by zde byla nějaká výhoda proprietárního software, bylo by vhodné upřednostnit je před svobodným a omluvit se těm žákům, které to poškodí, ale pokud zde žádná taková výhoda není, je přirozené zprostředkovat skupině těch, kteří chtějí, otevřené prostředí ke studiu, a těm ostatním alespoň pocit, že pomoc kamarádovi není zločin, že spolupráce není zločin.

Vše, co se ve školách v současnosti (ne)učí, se dá učit i na svobodném software. Tvorba grafiky, textový procesor, tabulkový kalkulátor, databáze, Internet, elektronická pošta, šifrování... aplikačně zde žádný problém není. Většina z těchto produktů stejně mnohonásobně převyšuje to, co se dá na škole učit. Jsou zde možnosti, jak zpřístupnit zkoumavým žákům na hodinách ve škole i opravdu špičkové profesionální produkty v oblastech jako 2D a 3D grafika, programování, sazba textu, umělá inteligence a mnoho dalších včetně takových drobností, jako je výuka psaní na klávesnici všemi deseti prsty, které by si jinak běžná všeobecně zaměřená škola nemohla ani přes různé slevy nikdy dovolit.

Proč neposkytneme studentům tuto možnost, když se přímo nabízí? Proč trpíme, jak se dětem vysvětluje, že když pomohou kamarádovi, přijde za nimi zlý pán a odvede je do vězení, když to není nutné? Proč nedovolíme studentům v prostředí, kde je jejich učitel v drtivé většině případů není schopen nic naučit (čest výjimkám! pokud nějakou znáte, rád se s ní seznámím a udělám interview), aby se alespoň mohly vzdělávat samy?

A je zde ještě jeden důvod. Až takoví lidé půjdou do života, budou alespoň vědět. I když se to na první pohled může zdát absurdní, můj názor je, že na většině tzv. ,,školní výbavy`` jsou asi nejcennější poznatky, že existuje nějaký svobodný software a že mohou v začátcích, kdy nemají peníze, získat všechen potřebný software od kamaráda bez ponižujícího pocitu, že jsou zločinci. Že si s ním mohou hrát, mohou komunikovat otevřenými formáty, mohou se spolehnout na to, že žádná proprietární firma přes noc nebude chtít za jejich vlastní data platit, a mohou jej studovat.

V době, kdy je naprostá většina software na domácích počítačích pirátská, si toho bohužel asi vážit neumíme.

Diskuze (148) Další článek: Petice za uvolnění zdrojových kódů OS/2

Témata článku: Software, Microsoft, Celý objem, Studenti, Naprostá většina, Svobodný software, Otevřené prostředí, Fair Play, IT, Kamarád, Mnohý výzkum, Černá skříňka, Zlý pán, Závažný zločin, Důležitý poznatek, Státní peníze, Terorista, Zdravý člověk, Zvláštní svět, Mýdlo


Určitě si přečtěte

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 94

Výkon herního počítače za 139 Kč nebo i úplně zadarmo. Geforce Now startuje!

Výkon herního počítače za 139 Kč nebo i úplně zadarmo. Geforce Now startuje!

** Dlouhý betatest končí a nyní všichni mohou hrát přes internet ** Nemusíte žádné hry kupovat znovu. Jede to, co už máte v knihovnách na Steamu, Uplay, Battle.net a jinde ** Roční náklady odpovídají ceně jedné běžné hry

Tomáš Holčík | 53

USA rozdávají chudým dotované telefony s Androidem. Jsou z Číny a plné virů

USA rozdávají chudým dotované telefony s Androidem. Jsou z Číny a plné virů

** Chudí Američané mohou dosáhnout na dotovaný mobil ** Jeden takový rozdává třeba tamní Virgin Mobile ** Má to jeden háček. Je prošpikovaný malwarem

Jakub Čížek | 46

Vyzkoušeli jsme TP-Link Deco P9: zajistí doma Wi-Fi díky drátům ve zdi

Vyzkoušeli jsme TP-Link Deco P9: zajistí doma Wi-Fi díky drátům ve zdi

** Nová generace Mesh Wi-Fi s propojením přes elektrické rozvody ** Lepší parametry a nižší cena než u předchůdce ** Aplikace zatím podporuje jen základní nastavení bez rozšířených funkcí

Tomáš Holčík | 25



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test autokamer

Test ATX skříní

Jak surfovat pohodlně

Sportovní aplikace

Jak funguje procesor