Zač je na Internetu perník

Elektronické obchodování očima nejpovolanějších.
Connect!: Co považujete za největší překážku rozvoje elektronického obchodu u nás. Co brání nárůstu prodeje přes Internet?

Trinity Systems: Problémem je slabá ekonomika společnosti, ve které chybí dostatek investičního kapitálu pro rozvoj obchodních taktik a prodejních míst, kterým se Internet může stát. Dalším problémem je povětšinou nedostatečně dořešená logistika eventuálního zasílání prodaného zboží čí aktuální informace a zboží na skladě.

SOFTECH Plzeň: Možnosti placení. Ještě, že tu je Expandia.

Musica bona: Největší překážkou jsou obchodníci, kteří nedělají nic. Další překážkou jsou obchodníci, kteří mají on-line „obchody“ katastrofální úrovně.

KOSMAS: Malý počet uživatelů Internetu a stále relativně malá nabídka „vážně míněných“ internetových obchodů. Krátká a slabá tradice klasického zásilkového obchodu, navíc myslím, že segment zákazníků využívajících u nás služby klasických zásilkových obchodů a segment uživatelů Internetu se příliš nepřekrývají.

Fortissimo: Dát na vědomí řídicím pracovníkům nevyhnutelnost používání Internetu pro komunikaci a získávání informací. Je třeba pochopit, že rychlejší tok informací znamená rychlejší obrátku kapitálu.

Connect: Co byste doporučili začínajícím firmám, které hodlají vybudovat vlastní elektronický obchod?

Verlag Dashöfer: Využít šance nového prostředí, možnost prosazení malých firem, vycházet vstříc zákazníkům.

REAX software: Obecně lze těžko co doporučit, záleží na zkušenostech s Internetem, nabízeném sortimentu atd. Ať to určitě vyzkouší, držím jim palce.

KOSMAS: Pokud budete v souvislosti s budováním elektronického obchodu vytvářet novou databázi nabízeného zboží, od začátku se ji snažte vytvořit co nejkomplexnější. Zařaďte do ní i položky, které třeba od začátku nebudou mít velký význam, ale v budoucnu by mohly být k užitku.

HTK Pro: Připravte si hodně peněz nebo hodně času.

Fortissimo: Obstarat si solidního partnera, který bude realizovat technickou stránku věci, problému rozumí a je schopen jej dotáhnout do konce a také v průběhu celého životního cyklu tohoto obchodu poskytovat odborný servis.

EBM systém: Nestačí elektronický obchod vybudovat, ale je nutné zajistit to, aby se o něm dozvěděli současní i potenciální zákazníci a naučili se jej používat.

Connect!: Kdy si myslíte, že nastane skutečný zlom (jestli vůbec nastane) v obchodování prostřednictvím Internetu v ČR?

SOFTECH Plzeň: Až si lidé zvyknou na to, že prostřednictvím Internetu lze prodávat cokoli (třeba i potraviny, viz náš projekt www.remus-plzen.cz od 1. 12. 1999)

KOSMAS: Myslím, že růst obchodování po Internetu u nás nebude vyloženě zlomový. Samozřejmě bude záviset na růstu počtu uživatelů Internetu, který jistě nabere tempo v souvislosti s liberalizací telekomunikací, ale problémem je stále relativně malá počítačová vybavenost českých domácností.

Fortissimo: Až se Internet stane nezbytným nástrojem při rozhodovacích procesech jak na řídicích místech, tak i u co nejširšího okruhu spotřebitelů.

ENC: To si neodvažuji říct, ale nebude to dlouho trvat. Nejdříve se musí vybudovat nějaká důvěra v tento způsob.

Connect! Co považujete (vyjmenujte tři věci) za výhodu elektronického obchodu oproti tradičnímu kamennému obchodu?

Musica bona: Pro obchodníky: přístup na celosvětový trh, nový distribuční kanál, nový komunikační kanál. Pro zákazníky: totéž z druhé strany.

KOSMAS: Možnost nákupu „od stolu“ doma nebo v práci, která s sebou nese odpovídající pohodlí. Široká nabídka zboží na jednom místě a s tím spojená úspora času stráveného sháněním konkrétního zboží. „Demokratická“ dimenze obchodování po Internetu. Např. teoreticky může malý nakladatel nabídnout prostřednictvím Internetu knihu určenou úzkému okruhu zákazníků, kterou by od něj vzal do prodeje málokterý knihkupec nebo knižní velkoobchod. Na druhou stranu obyvatel malé jihočeské vesničky si může koupit knihy, které by jinak sehnal jen ve speciálně zaměřeném knihkupectví v Praze nebo Brně.

HTK Pro: Snadná dostupnost pro zákazníky – čas a místo; neomezený prostor pro související informace o zboží a do budoucna možnost snadné úhrady.

Connect! Vrací se již investice vložené do budování obchodu? V případě, že ne, co si myslíte, že je největší brzdou a kdy si myslíte, že nastane zlom?

REAX software: Snažíme se, aby obchod sám sebe uživil, což musím říct, že se částečně daří plnit, je to však velice těžké a na úkor dalšího vývoje, což je i vidět na našich stránkách, které od svého vzniku zůstaly téměř nezměněny. Samozřejmě, že jsme si tohoto „nedostatku“ vědomi a v rámci možností se snažíme hledat řešení, na druhou stranu určitá jednoduchost našich stránek má také své kouzlo. Investice do obchodu se tedy vrací již od jeho otevření a nějaký jednorázový zlom neočekávám, spíše postupný (ale rychlý) vývoj.

Connect!: Proč jste začali budovat elektronický obchod a co bylo hlavním důvodem, který vás přesvědčil o výhodnosti obchodování prostřednictvím Internetu?

REAX software: Jako sofwarová firma jsme se před otevřením vlastního obchodu s hudebními nosiči podíleli na obdobném internetovém projektu (na začátku roku 1996), i když z trochu jiné oblasti. Samozřejmě nás v tu chvíli napadaly další možnosti, které Internet nabízí, a chtěli si vybudování internetového obchodu vyzkoušet „na vlastní kůži“ a zjistit, co vše to obnáší. Naštěstí jsme po určitém hledání narazili také na zajímavý zdroj zboží, které v tomto obchodě nabízet, a od té doby funguje naše internetová prodejna (nebo spíše objednávková služba) naostro.

Bohemia Flowers: Zkušenosti ze zahraničí, kde nakupování všeho, včetně květin, patří mezi velmi populární způsob nakupování. Přiznáváme, že je mnohem zajímavější a dobrodružnější vytvářet podobnou službu v ČR. Důležitý je také pocit, že se jedná o naprostou revoluci nejenom v podnikání, ale i v životním stylu. Naši zákazníci vědí, že si mohou objednat kytičky ať jsou kdekoli ve světě a zaplatí za to stejnou cenu jako kdyby byli v ČR. Věříme, že pro mnohé z nich je objednávání květin přes Internet vlastně první zkušeností s e-nakupováním a snažíme se je proto nezklamat.

Connect! Jaké procento z celkových investic jste vložili do budování (udržování) elektronického obchodu a do reklamy (propagace obchodu)?

Bohemia Flowers: Budování 200 000 korun, udržování kolem 4 000 korun na měsíc a reklama tak 50 000 korun. Radši neděláme přesný výpočet, protože si nechceme kazit náladu.

Váš názor Další článek: Co když to nebude fungovat?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,