Zábavní byznys na Internetu: Disney plánuje profit

I ve vůbec nejobtížnější e-komerční oblasti je prý možné dosahovat zisku.

Celosvětový zábavní gigant Disney Corp., pod kterým si už dávno nemůžeme představovat jenom myšáka Mickeyho a kačera Donalda, ústy svého šéfa hodlá dosáhnout poprvé ziskovosti svých internetových operací. Jak? Především se pořádně ušetří a seškrtá – a zbytek by měl vynášet.

Disney si rovněž prožil svou internetovou horečku a teprve nedávno se z ní vyléčil za nemalých křečí. Firma má dlouhou dobu pěkné specializované weby, jako je např. ESPN.com, jednička v oblasti sportovních e-magazínů, pak se však pokusila o útok na celé frontě včetně portálu, ale neuspěla. Jejím pokusem o vlajkovou loď byl portál s pěkným názvem Go.com, který patřil mezi nejnavštěvovanější weby v USA – nicméně nevynášel peníze a jeho provoz stál obrovské peníze. Firma neváhala Go.com v podstatě umrtvit (samozřejmě jej nezlikvidovala, ale je z něj dnes jakýsi víceméně statický rozcestník a zpravodajský web). V loňském roce Disney podstatně seškrtal všechny své aktivity v širokém internetovém spektru a chce se držet několika málo výnosných internetových aktivit, a tak v souhrnu dosáhnout profitu. Firma bude ale i expandovat, především ale v oblastech, kde se platí: v mobilních telefonech. Pro Japonsko a přilehlé země je plánována speciální nabídka zábavního obsahu pro mobily za malý měsíční příplatek k paušálu (ve spolupráci s místním dominantním operátorem DoCoMo). V anglofonních zemích zase má být klíčem k zisku interaktivní hraní – ale ani to není dvakrát snadná branže, pokoušelo se o ni mnoho jiných firem a bez finančního úspěchu.

Jestli Disney dokáže, že na Internetu lze slušně vydělávat v oblasti zábavy, bude to dobré znamení. V internetové zábavě totiž bublina splaskla snad s velkým bouchnutím: představy o tom, jak se budou lidé na Internetu bavit a s jakou ochotou za to budou ještě nejrůznějším způsobem platit, vzaly velmi rychle za své a dnes se různé zábavní sekce webů (včetně třeba českých portálů nebo jiných webů stylizujících se do oblasti zábavy, např. skupina serverů Bonton Online) udržují při životě dotacemi z jiných zdrojů (weby týkající se financí, techniky nebo jiných komerčních oborů), řada z nich zanikla a nebo je v neodvratném procesu zániku. Slova „zábava“ a „zdarma“ stále patří na Internetu k sobě. O takzvaných obchodních modelech se zatím stále hovoří, ale realizace veškerá žádná: uvidíme, co ukáže světový zábavní gigant Disney.

Určitě si přečtěte

Články odjinud