Uber | Autonomní vůz | Aféry

Za tragickou nehodu autonomního vozu Uberu může špatné nastavení, tvrdí vyšetřovatelé

  • V březnu 2018 zabil autonomní vůz Uberu v Arizoně chodkyni
  • Národní rada pro bezpečnost dopravy vydala 400stránkovou zprávu
  • Jako příčinu uvádí špatnou detekci neopatrných chodců

Vyšetřovatelé nehody autonomního vozu, při které byla v březnu loňského roku usmrcena 49letá Elaine Herzberg, určili jako příčinu nehody špatnou detekci neopatrných chodců. O závěrech více než 400 stran dlouhé zprávy, vydané v úterý 5. listopadu Národní radou pro bezpečnost dopravy (NTSB), informovala agentura Bloomberg.

Elaine Herzberg přecházela vozovku v arizonském městě Tempe. Byla tma a žena vstoupila do cesty ve špatně osvětleném místě, přičemž vedla jízdní kolo. Autonomní vůz ji opakovaně detekoval, nicméně neidentifikoval, že se jedná o chodce. Následně došlo ke srážce, jejímž následkům Herzberg podlehla.

Může za to autonomní vůz!

Ve zprávě je vyjmenováno několik „bezpečnostních a konstrukčních chyb“, jejichž řetězec vedl k tomu, že vůz, jezdící v barvách Uberu, nereagoval na chodkyni brzděním ani úhybným manévrem. Kritizována je například skutečnost, že Uber nastavil sekundové zpoždění mezi detekcí srážky a zahájením akce, aby zabránil falešným poplachům.

Poněkud paradoxní je, že inkriminovaný vůz Volvo je z výroby vybaven systémem nouzového brzdění, který má za úkol snížit rychlost před případnou nehodou. Kvůli možnému konfliktu mezi autonomním systémem Uberu a technikou Volva byl však tento bezpečnostní prvek deaktivován.

Radary autonomního automobilu zaregistrovaly Elaine Herzberg přibližně 5,6 sekund před srážkou. Systémy umělé inteligence ji však klasifikovaly jako řadu různých objektů (domnívaly se například, že se jedná o auto) a opakovaně chybně vypočítávaly trajektorii jejího pohybu. Vůz proto nedokázal ženu správně identifikovat jako něco, čemu je třeba se vyhnout. Následně kvůli sekundovému zpoždění mezi akcí a reakcí vozidlo zareagovalo až v okamžiku, kdy byl střet již nevyhnutelný.

Kritika Uberu

Vyšetřovatelé NTSB navíc zjistili, že společnost Uber Advanced Technologies Group, která má na starosti testovací program v Tempe, zanedbala celou řadu bezpečnostních prvků. Mimo jiné vytýkají, že zatímco zpočátku dohlížely na provoz těchto aut dvě osoby, pět měsíců před tragédií byl jejich počet snížen na jednu, ačkoli ostatní firmy v tomto segmentu stále používají dvoučlenné posádky.

Vyšetřování ukázalo, že v minulosti došlo nejméně ke dvěma dalším nehodám, při kterých samořídící auta Uberu neidentifikovala možná nebezpečí na silnici. Od září 2016 do března 2018 došlo celkem ke 37 převážně menším kolizím.

Nesporný podíl na nehodě má také operátorka (či, chcete-li, řidička) Rafaela Vasquez, která místo dohlížení na vůz sledovala na mobilním telefonu přenos televizní pěvecké soutěže The Voice. Zpráva ale uvádí, že ani tento fakt nezmění skutečnost, že vozidlo Uberu nebylo naprogramováno tak, aby rozpoznalo chodkyni.

Uber přijal opatření

Tisková mluvčí Uberu Sarah Abboud řekla agentuře Reuters, že firma velice lituje tohoto incidentu a již přijala řadu opatření, jejichž cílem je zvýšení bezpečnosti při testování autonomních vozů. „Velmi si vážíme důkladnosti vyšetřování havárie ze strany NTSB a těšíme se na přezkum jejich doporučení.“ uvedla. Kromě jiného to znamená, že s auty budou opět jezdit dvoučlenné posádky.

Výsledky vyšetřování představí Národní rada pro bezpečnost dopravy 19. listopadu, kdy také vydá konečné rozhodnutí o příčině havárie. Alespoň malou útěchou může být skutečnost, že se jedná o první smrtelnou nehodu způsobenou autem v autonomním režimu „třetí úrovně“.

Automobily s deklarovanou autonomií „druhé úrovně“ si zatím připsaly pět smrtelných nehod. Tuto úroveň nabízejí například vozidla Tesla pod označením Tesla Autopilot, která hrála roli ve čtyřech z pěti tragických nehod.

Diskuze (27) Další článek: První levnější elektrické Škody Citigo iV jsou rozebrané. Automobilka je nyní zdražila

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,