Za rok se rozhodne o prvním „terminátorovi“

Soutěžní týmy už dva roky vyvíjejí své humanoidní roboty v největším klání svého druhu. Nyní americká agentura DARPA oznámila datum finále a nutné schopnosti robota.
Za rok se rozhodne o prvním „terminátorovi“

Americká agentura DARPA na sklonku minulého týdne oznámila, že z jejího tříletého soutěžního klání odstupuje doposud vítězný japonský tým Schaft, který patří Googlu. Soutěž ale pokračuje a DARPA doufá, že dosavadní finalisty sponzorované obrannou agenturou doplní i další, kteří se o financování postarají sami.

Samotné finále se uskuteční v červnu příští rok a vítězný tým se může těšit na dva miliony dolarů. Samozřejmě se nabízí otázka, proč se finále uskuteční až za tak dlouhou dobu, když DARPA semifinále uspořádala už na sklonku loňského roku na Floridě.

Hlavním důvodem je potřeba roboty za běhu neustále vylepšovat. DARPA Robotics Challenge totiž nehledá dalšího robota v pořadí, který jen pohne páčkou a řekne dobrý den. O mnohem vypovídá předběžná podoba finále.

Samostatné disciplíny loňského semifinále a vítězný Schaft

V loňském semifinále museli roboti provést několik samostatných disciplín počínaje řízením automobilu a konče vyvrtáním otvoru do zdi. Jenže roboti to měli relativně snadné. Měli jištění, drátový zdroj elektrické energie a stabilní dálkové ovládání – jejich operátoři je ovládali stejným způsobem jako třeba bezpilotní drony.

Finále bude vypadat úplně jinak. Roboti nebudou mít žádné jištění, a když ti dvounozí (třeba Atlas od Boston Dynamics) upadnou, budou se holt muset postavit svépomocí. Za druhé, už žádný drátový zdroj energie. Každý si ponese vlastní „palivový článek“ ve formě baterie. DARPA opravdu hledá robotickou technologii záchranáře-průzkumníka (a výhledově vojáka) budoucnosti, který sám vstoupí na území postižené třeba nějakou katastrofou a obejde se bez přímé lidské pomoci.

Třetí podmínkou finále bude konečně autonomie – alespoň částečná. Roboti budou i nadále „autíčka na dálkové ovládání,“ nicméně organizátoři soutěže budou kvalitu bezdrátového spojení uměle přerušovat, vypínat a dále všemožně rušit, poněvadž by tomu tak bylo i v reálných podmínkách.

Klepněte pro větší obrázek
Po odstoupení týmu Schaft se stává horkým kandidátem na vítěze robot Atlas od Boston Dynamics, kterého používá hned několik týmů. Nicméně i Boston Dynamics patří Googlu.

Jelikož bude porota měřit nejen splnění zadaných úkolů, ale také čas, robot, který se při ztrátě spojení zastaví, jednoduše prohraje. DARPA tedy tlačí robotické týmy k tomu, aby si jejich mašina poradila i v takovém případě, což v praxi znamená, že musí být alespoň trošku autonomní – přinejmenším pohybově.

DARPA Robotics Challenge je největším a nejsofistikovanějším kláním svého druhu v historii. Zlí jazykové však upozorňují na to, že DARPA je především americká obranná agentura financovaná Pentagonem, která má v podstatě jediný hlavní cíl – vývoj nových vojenských technologií.

Google možná i proto ze soutěže nakonec odstoupil s odůvodněním, že se chce Schaft věnovat především vývoji svého prvního opravdu komerčního robota a příprava na finále by pro něj byla příliš náročná. Na stranu druhou, pokud odstoupil robot Schaft, špičkou mezi finalisty jsou nyní humanoidní roboti Atlas, které vyvíjí letitý partner a dodavatel DARPA – robotické výzkumné studio Boston Dynamics. No a i to si Google loni koupil společně s několika dalšími robotickými startupy z celého světa.

Diskuze (4) Další článek: Facebook dělal psychologické pokusy na uživatelích, měnil nálady na síti

Témata článku: Google, Hardware, Technologie, Roboti, Challenge, DARPA Robotics Challenge, Palivový článek, Autonomie, Americká agentura, První rok, Robota, Drony na dálkové ovládání, Terminátor, Tasks, Vítězný tým, Schaft, Semifinále, Obranná agentura, První terminátor, Bezpilotní dron, Autonomní řízení, Robot, Boston, Florida, Autonomní technologie


Určitě si přečtěte

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte se, co zachytily na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 44

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 83

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Petr Kubala | 58

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Pavel Tronner | 58

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 38


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak mobily určují svoji polohu?

Velký test notebooků pro studenty

Nejlepší reproduktory na párty

Služby a aplikace pro výuku angličtiny