Za peníze třeba i obchod na internetu

Elektronické obchodování letí vzhůru! Nějak podobně asi mohl znít novinový titulek v americkém tisku z roku 1999. Dnes je situace doma i světě trochu odlišná, nicméně směr, kterým se elektronický byznys vydává, skutečně stoupá. Potvrzují to optimistické předpovědi z konce loňského roku a následné tiskové zprávy od předních světových i českých internetových obchodníků.

Každý podnikatel se dnes může vydat cestou růstu ke skutečným ziskům z virtuálního světa. Cesta to ale rozhodně není jednoduchá. Prvním krokem je výběr nejvhodnějšího elektronického obchodu. Pro začátečníky i pro mnoho pokročilých internetových podnikatelů bude nejschůdnější cestou pronájem hotového řešení. Těch je na českém trhu několik desítek, a proto je poměrně obtížné zvolit nejlepší elektronický obchod.

Podle čeho posuzovat kvalitu a vhodnost pronájmu elektronického obchodu?

Pronájmy většinou nabízí na českém trhu poskytovatelé webhostingových služeb. Pro ně je pronájem internetového obchodu přidanou službou k základnímu pronájmu webového prostoru. Proto samotný pronájem obchodu bude obsahovat parametry typické pro sdílený (virtuální) hosting.

Kupříkladu je dobré vědět, jak velký prostor na disku v megabajtech, příp. gigabajtech, bude k dispozici. Potřeby internetového obchodníka přitom mohou být značně vysoké, když uvážíme, že ke každé položce v nabídce elektronického obchodu bude přiřazena fotka znázorňující daný výrobek či předmět. Součástí pronájmu bývají obyčejně také e-mailové služby (zde bude záležet na počtu schránek elektronické pošty).

V některých případech může záležet i na době, za jakou je pronajímatel schopen obchod zřídit. Na nájemci pak je, jak si internetový obchod upraví. Někteří pronajímatelé elektronických obchodů nabízejí možnost výběru vzhledu z předdefinovaných šablon, které však obvykle uspokojí spíše nenáročné uživatele. Standardním úkonem je dnes individuální úprava vzhledu internetové prodejny. Nákladnější, ale profesionální cestou, je kompletní zpracování designu prodejny od webdesignéra. Takovou službu může nabídnout přímo pronajímatel obchodu nebo některý z jeho obchodních partnerů.

Typy obchodu, katalogy zboží

Jednou ze základních otázek je, kdo bude cílovou skupinou plánovaného internetového obchodu. Může jít o obchod typu B2C (business to consumer), kdy v obchodě nakupují pouze koncoví spotřebitelé. Nebo lze provozovat obchod typu B2B (business to business), kdy půjde o obchodování mezi firmami. Třetí možností je kombinace předchozích dvou. V obchodě pak nakupují jak spotřebitelé, tak obchodní partnerské firmy. Takové obchody pak musí umožňovat partnerský prodej s několika úrovněmi cenových hladin.

Pozornost je třeba věnovat i parametrům katalogu zboží, protože někteří pronajímatelé obchodů mohou omezovat maximální počet položek v prodejním katalogu. Nutné je také posoudit možnosti popisu položek katalogu včetně použití obrázků zboží. Důležitá je rovněž možnost organizovat zboží do tzv. kategorií podle typu zboží, výrobce, značky, způsobu použití apod. Katalog zboží je pak možné zobrazit pomocí stromové struktury, která nakupujícím značně usnadňuje nalezení hledaného produktu. V případě, že chce provozovatel obchodu prorazit na zahraniční trhy, bude nutné připravit prodejnu v několika jazykových mutacích, což některé pronájmy umožňují.

Statistiky prodeje a návštěvnosti

O jaké zboží je největší zájem? Kolik jsem toho za minulý měsíc prodal? Odkud přicházejí návštěvníci do mého internetového obchodu? Na všechny tyto a podobné otázky by měla dát odpověď statistika prodeje a návštěvnosti, která by už měla být součástí pronájmu obchodu. Jde o nezbytný marketingový nástroj, který kvantitativně zhodnotí fungování elektronického obchodu a napoví, jak dále obchod rozvíjet.

Platební metody a automatické účetní systémy

Elektronický obchod funguje, zákazníci čile nakupují a přichází řada na placení. Zde je opět potřeba pečlivě prostudovat nabídku pronajímatele obchodu. Spektrum platebních metod u jednotlivých pronájmů obchodů je opravdu široké. Provozovatel obchodu by měl mít na mysli především své zákazníky a umožnit maximu z nich pohodlnou a bezpečnou platbu za vybrané zboží. Platby od zákazníků přicházejí, zboží protéká skladem a vyvstává další potřeba, vše rychle a efektivně zúčtovat. K tomu slouží propojení elektronického obchodu s účetními systémy. Zajišťuje automatický přenos dokladů z obchodu do účetního softwaru. Tak dochází k plné integraci internetového obchodu s ostatními firemními procesy.

I renomé hraje roli

Nezanedbatelnou položkou při výběru nejlepšího řešení pro elektronické obchodování je také renomé pronajímatele obchodu, cena za zřízení, měsíční pronájem a také počet instalovaných obchodů. Dobré je také podívat se na ukázkový internetový obchod využívající daný pronájem. Následující tabulka uvádí příklad čtyř řešení pro elektronické obchodování včetně několika podstatných parametrů.

Provozovatel CP Online Explorer Ignum Zoner
Název obchodu Vltava2000 Profi WebShop602 EasyBusiness InShop 3
Cena za zřízení 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč
Cena měsíčního pronájmu 450 Kč 990 Kč 590 Kč 990 Kč
Velikost diskového prostoru 500 MB podle potřeby 350 MB 100 MB
Počet e-mailových schránek 0 0 10 15+1
Počet instalovaných obchodů 350 150 50 1000
Rychlost zřízení obchodu okamžitě po úhradě do 1 hodiny po úhradě do 12 hodin po objednání do 1 hodiny po objednání
Předdefinované šablony vzhledu 13 0 2 9
Možnost úpravy vzhledu Ano (vlastní XSLT šablony, omezeně pomocí CSS) Ano (neomezeně) Ano (neomezeně) Ano (neomezeně)
Cílová skupina B2C B2B, B2C B2B, B2C B2B, B2C
Katalog zboží Ano (max. 50 000 položek zboží) Ano (bez omezení) Ano (bez omezení) Ano (bez omezení)
Kategorie zboží Ano (bez omezení) Ano (bez omezení) Ano (max. 3 úrovně kategorií v katalogu) Ano (bez omezení)
Statistiky Ano (prodeje) Ano (prodeje, návštěvnost) Ano (prodeje, návštěvnost) Ano (prodeje, návštěvnost, reklamní kampaně)
Podpora cizích jazyků Ne Ano (německy) Ne Ano (všechny jazyky, texty zadává obchodník)
Dealerské slevy, partnerský prodej Ne Ano (3 úrovně dealerských cen a cena v EUR) Ano (4 úrovně dealerských cen) Ano (počet úrovní dealer. cen bez omezení)
Propojení s ekonomickými systémy Ano (Money, Pohoda) Ano (Abra, Pohoda, jinak export/import databáze) Ne (pouze export/import CSV) Ano (Money, Pohoda, Abra, LCS, OR systém, Magis, ISO, Info Office)
Platební metody eBanka, NetBanka, Seznam Banka, Monetka 3D Secure ready, T-mobile banking, eBanka eBanka eBanka, Muzo, Aura karta, OK karta,
GSM banking, T-Mobile mPlatba,
3D Secure ČS, Net Banka, Card Pay,
Tatra Pay, SporoPay, Ekoma Leasing, Internet banking postovej banky, VÚB SR
Ukázkový obchod www.dallystore.cz webshop.avetech.cz www.vasekancelar.cz www.broucekaberuska.cz

Co lze z tabulky zjistit?

Nejvíce funkcí a možností nabízí inShop od firmy Zoner software. Jeho oblibu dokládá více než tisícovka instalovaných obchodů fungujících na této platformě. Nevýhodou je vyšší cena (990 Kč za měsíc) ve srovnání s konkurencí. Pro ty, kteří budou chtít ušetřit, se pak nabízí levnější řešení, například Vltava2000 Profi od CP Online za necelých 500 Kč měsíčně. Je ale třeba počítat s tím, že třeba vzhled obchodu bude možné upravit pouze omezeně a že zde zcela chybí podpora partnerského prodeje.

Určitě si přečtěte

Články odjinud