Za obsah se platit nebude, není důvod

Posledních několik týdnů probleskují porůznu zpravodajstvím informace, že internetové servery jsou poklesem reklamy nucené zpoplatňovat přístup. V doméně .cz to však neplatí.

Český internetový byznys těží ze své pozice mimo hlavní proud. Stojíme na okraji, a proto i vlny jsou tu nižší. První propad přišel s recesí Nasdaq, druhá se valí světem po 11. září 2001 – obě vlny nás úspěšně míjí, stejně jako nás minula dotcomová investiční horečka.

O čem je tu řeč? Amerika na podzim pocítila další pokles trhu, škrtají se tedy výdaje, které nenesou zisk. Mezi ně patří i online reklama – pokles zájmu o online reklamu ale poslední rok nesouvisí ani s krachy dotcomů, ani s válkou proti terorismu – jde o prostý pokles trhu, a jelikož trh internetový je oproti třeba prodeji počítačů zanedbatelný, škrtnutí každého milionu se na něm výrazně projeví – lhostejno zda v USA, Německu nebo v České republice.

Americká a britská média trpí poslední rok ohromnou ztrátou příjmů z reklamy a ani novými formáty inzerenty nenavnadila – proto už některá přešla na placený přístup a jiná jej zavedou ještě letos. Situace na českém trhu s online reklamou je ale naprosto odlišná.

Výdaje na reklamu v České republice škrtají jen nadnárodní firmy, které byly dříve propagaci na webu hodně nakloněny, ale jinak český reklamní trh (stejně jako celé hospodářství) roste a ceny nijak razantně neklesají. Některá média dokonce musela přidat reklamní plochy, jiná sice reklamní plochy zrevidovala, ale většinou jen na úkor výměnných systémů a špatně obsazovaných formátů. Příjmy z reklamy každý rok stoupají, počet online médií, mezi něž se peníze z reklamy dělí, ale zůstává téměř neměnný.

Vydavatelé, kteří se ještě loni na podzim báli, že trh s reklamou klesne, a byli proto nabuzeni k zpoplatňování, si už spočítali, že při zavedení poplatků za obsah ztratí tolik čtenářů, že ani nové příjmy z předplatného nevyváží ztrátu z úbytku reklamy.

Opět se internetem šíří drby, že ten či onen vydavatel hodlá zavést poplatky za přístup na web. Není k tomu ale žádný racionální důvod. Trh s online reklamou je jen zralejší, a proto si inzerenti lépe vybírají, kde se budou propagovat – o reklamu tedy přicházejí weby bez vyhraněné komunity a bez vlivu – to se ovšem o online médiích říci nedá.

Podle mého názoru se tedy letos zpoplatňování online zpravodajství a magazínů bát nemusíme. Můžeme ale čekat zpoplatnění služeb a databází (třeba i archivů zpravodajských webů). Zpoplatnění ale nebude znamenat zmrtvýchvstání mikroplateb, daleko spíš se dá očekávat, že online projekty, které jsou provázané s tiskem nebo jiným „hmotným zbožím“, zavedou kumulované předplatné po vzoru Inside nebo Economia Online a ostatní služby se pokusí hledat příjmy jinde – třeba se jako Seznamka spojí s mobilními operátory.

Diskuze (7) Další článek: Megazáplata pro IIS

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,