Začátkem října jsme se neoficiálně dozvěděli, že Meta v Evropě zavede předplatné, abychom mohli používat Facebook a Instagram bez reklam. Tyhle zvěsti na konci měsíce oficiálně potvrdila. Pojďme rovnou na detaily.
Předplatné firma nabídne během listopadu osobám od 18 let. Konkrétní den tiskové oznámení nezmiňuje. Stát bude 10 eur měsíčně, tj. zhruba 245 Kč, pokud si ho pořídíte na webu. Kdybyste předplatné iniciovali na mobilu, tak vás kvůli poplatkům Applu nebo Googlu vyjde na 13 eur měsíčně (asi 320 Kč).
Předplatné zahrne všechny vaše účty, které máte propojené a které tedy najdete v Centru účtů. Tak to ale bude jen během pilotního režimu. Od 1. března 2024 si už za každý další účet předplatíte dalších 6 eur (asi 150 Kč) v případě předplatných z webu a 8 eur (asi 200 Kč) u předplatných z mobilů.
Průměrné měsíční příjmy na evropského uživatele Facebooku
Není ovšem zcela zřejmé, jestli se zpoplatní jen účty přidané po 1. březnu. Meta přiznává, že předplatné zavádí kvůli regulačním tlakům. Abychom byli zcela přesní, nabídne ho v Evropském hospodářském prostoru, kam patří především 27 eurounijních zemí, a ve Švýcarsku.
Pokud budete chtít, Facebook a Instagram budete moct nadále používat zdarma s reklamou. Pokud si zaplatíte, tak reklamu neuvidíte a provozovatel sociálních sítí posbíraná data o vaší osobě nepoužije k personalizaci reklamy.
Reklamy Metu živí královsky
Nedávné finanční výsledky ukazují, že se Metě opravdu daří. Její zisk ve třetím čtvrtletí narostl o neuvěřitelných 164 %. Její produkty používají téměř čtyři miliardy lidí. Peníze inkasuje z naprosté většiny z reklamy. Její služby se ani předplatit nedaly, takže pilotní nabídka předplatného v Evropě je vlaštovka. Úspěšnost budeme moct vyhodnotit po čase.
Podívejme se při této příležitosti do prezentace finančních výsledků Mety za třetí čtvrtletí. Průměrný příjem na osobu v globálním pohledu na všechny služby a příjmy činily 8,7 dolaru.
Byznys Mety s prodejem reklamy na sociálních sítích je výnosný
Užitečnější je ovšem sledovat náš region. V Evropě se průměrné příjmy na hlavu ve třetím čtvrtletí vyšplhaly na více než 19 dolarů měsíčně. Je to zhruba 440 Kč. Tohle číslo se nicméně týká pouze Facebooku. Jak si stojí Instagram, nevíme.
S aktuálně nastavenými cenami jsou reklamy pro Metu skvělým zdrojem příjmů a na předplatném utrží méně. Což je rozdíl např. oproti Spotify, které na reklamě vydělává výrazně méně než na platbách za předplatné. Odráží to možnosti formátů, kde a jak prodávat reklamu. Cena předplatného nicméně bude konstantní, zatímco cena reklamy může z mnoha důvodů skokově klesnout. Předvídatelnost a stabilita jsou v byznysu také důležité proměnné.
Když si Facebook nebo Instagram předplatíte na mobilu, zaplatíte víc
Ceny předplatného můžeme porovnat s platformou X, která čerstvě zavádí tři placené tarify. Nejlevnější stojí necelých 70 Kč na měsíc, ale reklamy neomezuje. X Premium objem reklam sníží na polovinu za zhruba 180 Kč měsíčně. Reklamu úplně vypne nejdražší předplatné X Premium+, které vás vyjde na zhruba 360 Kč.
Meta s předplatným tímto způsobem nepracuje a zavádí jej z jiných důvodů než Musk. X navíc nabízí zlevněné roční předplatné, ani to ale Meta nenabídne. Zuckerbergův podnik totiž prohlašuje, že věří v internet podporovaný reklamou. Nejspíš proto nenabízí za předplatné funkce navíc, na rozdíl od zmíněného X.
V jeho světě předplatné jen a pouze eliminuje reklamu. I to je ale velký krok, protože Facebook používáme přes 15 let a reklamě se legálně vyhnout nešlo.
Druhé předplatné od Mety
Meta nabízí ještě jeden typ předplatného, které přišlo o chvíli dřív. Nazývá se Meta Verified a stojí
od tří do sedmi stovek. Jeho smyslem je ověřit vaši identitu, k čemuž vyžaduje osobní doklad a video. Váš profil následně označí modrou značkou, která potvrzuje vaši autenticitu. Publikum tedy ví, že nesleduje falešný účet.
Zdroje: Meta / Newsroom | Meta Investor Relations