Autonomní vůz | Toyota

Z Wayma odešel, z Uberu ho vyhodili, nyní projel v samořídícím voze celou Ameriku

  • Anthony Levandowski ujel samořídícím autem bezmála 5000 km
  • Vozidlo prý řídilo bez jakéhokoli lidského zásahu
  • Některá média jsou však k dosažení tohoto milníku skeptická

Kontroverzní Anthony Levandowski se po vyhazovu z Uberu pustil do vlastního projektu umělé inteligence pro samořídící automobily, nazvaného Pronto.AI. Nyní se chlubí videem, které má dokázat, že v Toyotě Prius „bez jakéhokoli lidského zásahu“ ujel 4988 kilometrů dlouhou trasu ze San Francisca do New Yorku.

Levandowski původně pracoval pro Waymo, odkud odešel a rozjel vlastní projekt Otto. Ten však poměrně brzy koupil Uber. Po nedobrovolném odchodu z Uberu se začal věnovat svému dalšímu startupu Pronto.AI. Jeho cílem bylo vybudovat umělou inteligenci, která zastane roli řidiče v autonomních vozidlech.

S Priusem napříč Amerikou

Technologie byla zabudována do Toyoty Prius, se kterou se Levandowski vydal na cestu napříč Spojenými státy. Umělá inteligence prý potřebovala ke správnému fungování jen trochu učení. V běžném provozu si vedla dobře a řidič přebíral kontrolu pouze při zastávkách na tankování a přestávky.

Zmíněná cesta však není zcela reprezentativní ukázkou toho, čím se Pronto.AI zabývá. Ve spolupráci se společností Copilot se zaměřuje na asistenční systémy pro nákladní automobily. Balíček obsahuje automatické vedení vozu v jízdním pruhu, adaptivní tempomat a prevenci kolizí, tedy to, s čím se dnes běžně setkáváme u moderních osobních aut.

Nabídka by měla být dostupná v příštím roce za baťovskou cenu 4999 amerických dolarů (asi 113 tisíc korun) a má poskytnout škálovatelný základ pro autonomii vozidel čtvrté úrovně, jež mají být schopna řídit se po většinu času sama. Částka zahrnuje instalaci systému a školení řidičů.

5000 kilometrů ve dvou minutách

Vraťme se ale k Levandowskému, který si během let vybudoval pověst nemilosrdného inovátora, ochotného v rámci snahy o dosažení cíle obětovat i bezpečnost. To nás oklikou přivádí k úternímu oznámení, podle kterého s pokročilým asistenčním systémem řidiče ujel v říjnu vzdálenost téměř pět tisíc kilometrů.

Své tvrzení dokládá videem, publikovaným na serveru Vimeo. To shrnuje více než 50 hodin dlouhou cestu do zhruba dvouminutového klipu. Zahraniční média rezervovaně konstatují, že zkrácenou verzi nelze považovat za jednoznačný důkaz, že auto celou trasu absolvovalo úplně samo.

Nainstalovaný asistenční systém nepoužívá LiDARy, senzory ani mapy, nýbrž spoléhá na kamery a neuronové sítě, které pomáhají vozidlu dodržovat trasu během dlouhých jízd. Levandowski tvrdí, že v současnosti neexistují žádné skutečně autonomní vozy a že dosažení vyšší úrovně autonomie je úkolem na mnoho dalších let.

Každopádně pokud celá cesta proběhla tak, jak Levandowski tvrdí, jednalo by se v segmentu autonomních vozidel o zásadní milník. Uvidíme, zda bude časem k dispozici i nezrychlený a nezkrácený videozáznam v jeho plné délce.

Diskuze (8) Další článek: Kvůli aférám Facebooku ztratil Mark Zuckerberg obrovské jmění. Mezi 500 nejbohatšími lidmi zchudl letos nejvíc

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,