Z velkého testu: Třikrát pro hraní či telefonování

Dnes porovnáme tři headsety: Koss SB/45, Creative Fatal1ty Gaming Headset a Altec Lansing AHS615.

Občas je namísto velkých a hlučných beden nutné nebo praktičtější použít sluchátka. Ale není důvod upírat si s nimi kvalitní poslech. Pro pořízení sluchátek může být nesčetně důvodů. Z těch nečastějších je to touha vychutnat si hudbu, filmy či hry doprovázená potřebou být ohleduplný k okolí. Nebo naopak: nechcete, aby okolí rušilo vás; schopnost potlačit okolní hluk ale závisí na konstrukci sluchátek a jen málokterá v ní vynikají. Sluchátka také hrají stále stejně a nejsou jako běžné reproduktory závislá na rozmístění satelitů a typu místnosti, což samozřejmě považujeme za další výhodu.

V první části testu, který najdete v Computeru 2/08 jsme testovali klasická stereofonní sluchátka, která můžete používat nejen na počítači, ale některá z nich (díky svým menším rozměrům) i na cestách s kapesními přehrávači. Další a větší část pak zabírají tzv. headsety, tedy sluchátka, která jsou doplněna i mikrofonem. Ta nejčastěji použijete při internetové komunikaci a hraní her. Rozhodně by jim ale neměla být upřena možnost kvalitního poslechu hudby i sledování filmů. Pro dnešní srovnání jsme vybrali právě tři headsety. Specialitou v testu jsou sluchátka typu 5.1, která v každé mušli obsahují větší množství (obvykle 6) reproduktorků pro navození pocitu prostorového zvuku. Často v nich najdete i další „reproduktor“, který má dodávat efektům vibrace.

vnitrek.jpg 
Trojice reproduktorků a jeden vibrační v mušli sluchátek Teac HP-7D

Sluchátka „použitelná“ pro sledování filmů či hraní her můžete pořídit už za zhruba 300 Kč, chcete-li však slyšet i dostatečně bohaté efekty, spoustu detailů a prokreslenou scénu, budete si muset připlatit více; nemusí to ale být o mnoho.

„Vibrátor“ na hlavu? My o něj nestojíme

Setkat se můžete i se sluchátky, která se mohou „pochlubit“ vibracemi. Ta mají obohatit basovou složku o reálnější vjem, nicméně jejich oblíbenost je velmi sporná. Někomu tyto efekty mohou přijít zajímavé, nás ale o své smysluplnosti nepřesvědčily. Možná ano, pokud by byly velmi decentní a přesné. Ale v podobě, jakou známe u většiny sluchátek, nestojíme o to, aby nám při sledování akčního filmu neustále „vibrovala“ hlava.

Jistou zvláštností jsou i sluchátka, která místo běžného jack konektoru obsahují konektor USB. Pokud jste se s takovými ještě nesetkali, tak vám osvětlíme, že jejich výhoda spočívá v tom, že nevyžadují zvukovou kartu v počítači. Mají totiž zvukovou kartu vlastní.

Prakticky to ale hojně využívaný způsob připojení není, jelikož se taková sluchátka nedají využít jinde než na počítači. Velmi často také obsahují kodeky a zesilovače nižší kvality. Využití mohou mít v případě, pokud máte již 5.1 reproduktorovou soustavu, chcete si prostorový vjem dopřát i ze sluchátek a nehodláte se obtěžovat s instalováním redukcí na další 5.1 výstup, případně instalací další zvukové karty jen pro tato sluchátka.

U sluchátek, která mají vlastní zvukový kodek a zesilovač, případně jsou doplněna o jiný elektronický efekt (mají vlastní elektronický obvod), nezřídka dochází ke snížení kvality poslechu rušením v podobě šumu, brumu či jiných nežádoucích zvuků. I pokud je takové rušení malé (ale slyšitelné), začne vám po delší době jistě vadit.

Kabel a konektory jsou nejpraktičtější rovné

Sluchátka musí nejen dobře hrát, ale měla by být také i pohodlná. Rozhodně by při jejich nošení nemělo nikde nic tlačit a měla by být pokud možno co nejlehčí. Optimální musí být i přítlak hlavového mostu a mušlí. Je-li velký, není delší používání příjemné a mohou vznikat otlačeniny. Pokud je naopak příliš malý, sluchátka nedrží pevně a při rychlejším pohybu nebo prostém sklonění hlavy mohou padat.

Mnozí uživatelé také ocení, pokud mají sluchátka regulaci hlasitosti v podobě drátového ovladače. U headsetů by ovladač měl být téměř samozřejmostí a neměl by na něm chybět vypínač mikrofonu. U mikrofonů je navíc třeba dávat pozor na intenzitu snímaného hlasu, aby vás protějšek dobře slyšel. Často lze nižší úroveň napravit zvýšením intenzity mikrofonního vstupu v operačním systému, případně (pokud to lze) aktivovat vnitřní zesilovač, ale taková řešení obvykle vedou i ke zvýšení intenzity nežádoucího šumu. Proto je dobré zvolit k daným headsetům optimální úroveň vstupu. Mikrofony headsetů jsou obvykle všesměrové a dobře zachytávají i nežádoucí zvuky jako cvakání myší, ťukání do kláves apod. Některé modely se ale snaží, aby byl zachycen zvuk převážně ze směru uživatele, případně okolní zvuky potlačují jinou cestou.

Nervy vám může ušetřit i zdánlivě nepodstatná věc, jakou je přívodní kabel. Mnohem praktičtější je jednoduchý kabel, který se oproti zdvojenému podstatně méně kroutí a méně zamotává. Lepší jsou také rovné konektory, jelikož některá jiná zařízení (televize, Hi-Fi věže, stolní a několik osobních přehrávačů) nemají prostor pro připojení zahnutých konektorů.

U sluchátek, která mají být jen součástí počítače, oceníte spíše delší kabel. Naopak u sluchátek pro přenosný přehrávač se dlouhý kabel plete a je výhodnější kratší. Ideálem tak mohou být sluchátka s kratším základním kabelem a dodaným prodlužovacím.

Ve druhém čísle časopisu Computer, které vyšlo 31. ledna, najdete test následujících dvaadvaceti sluchátek a headsetů testovaných stejnou metodikou, jako v tomto článku. Do dnešního srovnání jsme z nich vybrali trojici zvýrazněných:

ram_iko_david.jpgHeadsety

  • Altec Lansing AHS615
  • Creative Fatal1ty Gaming Headset
  • Everglide S-500
  • Koss SB/45
  • Raptoxx RT-781MV
  • Sansun SN-030M.V
  • Sennheiser PC 131
  • SteelSeries 4H
  • Teac HP-12
  • Wintech WH-2688
  • Zykon H2

Stereo sluchátka

  • Creative Aurvana Live!
  • Genius GHP-05 Live
  • Hama HK-237
  • Koss Porta Pro
  • Sennheiser PX 100
  • Sony MDR-XD300
  • Zalman ZM-DS4F

Prostorová sluchátka

  • eDimensional Audio FX Pro 5+1
  • Teac HP-7D
  • Hama 5.1 Surround Headset "Triton"
  • Zykon Gamer Headset H3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,