Kdyby to nebylo nutné mít podzemí, možná by šlo využít jiný nápad Elona Muska - nadzemní potrubí pro Hyperloop. Snad bylo levnější, kdyby se taková velká stavba realizovala v nějaké rovinaté krajině. Mohli by to vybudovat třeba v Maďarsku, Polsku anebo snad na Ukrajině? 😉
Až na pár problémů: V létě by byl obvod 101km a v zimě jen 99km, ale to byste stejnak neuchladil cívky... A na přes rok by vše zrezlo, nebo bylo ohlodáno ptactvem.
Udělat kolem urychlovače skořepinu se stabilní atmosférou by bylo řádově levnější, než kopat tunel. Důvod bude jinde.
V článku je uvedeno: "Future Circular Collider má mít podobu podzemního kruhového tunelu s obvodem mezi 80 a 100 kilometry". Pokud je tím míněno, že by ten kruhový tunel v podzemí umožňoval měnit délku obvodu až o 20 km, tak proti tomu by změna délky obvodu +-1km na povrchu byla celkem zanedbatelná? 😉
Zaprve, Fabiola je reditelka nikoliv reditel. Zadruhe, 9 mld je asi maly odhad, kdyz soucasny LHC stal 8 mld EUR. Ale vetsi energie potrebuji, soucasne navyseni k nicemu nevedlo...
Může mi někdo vysvětlit jakej vliv má na urychlování velikost teho kruhu?
Zjednodušeně: Čím větší obvod kruhu, tím více urychlovacích prvků se na jeho obvod vleze a tím více se částice může urychlit. Pak letí proti "terči" rychleji. Urychlovacími prvky jsou magnetická pole (částice nemají vlastní motor, ale urychlují se "přitažením" k dalšímu "bodu"), terčem je taktéž magnetické pole. Jednodušeji to nejde 😉
dlhsia draha, podobne ani auto sa nerozbehne na maximalku na 200 metroch
Směr vektoru zrychlení může být blíže směru vektoru rychlosti, tudíž zrychlení je efektivnější, nespotřebuje se tolik energie na zakulacení dráhy. Prostě nemusíš částici tolik tlačit do středu kruhu proti odstředivým vlivům aby neuletěla, ale můžeš energii použít na zvýšení obvodové rychlosti.
Tohle bych řekl, že je ten hlavní důvod. Při tak vysokých rychlostech je obtížné částice udržet ve správném směru, takže čím rovnější dráha, tím větší rychlost.Co vím, tak dneska ta částice ten okruh před srážkou proběhne několikrát, takže urychlovat by jí neměl býr problém.
Nemyslim si že tohle je hlavní důvod. Kdyby ano tak by přece postavili rovný tunel a ne kulatý!
tak k ceně nejdražších projektů lidstva se to neblíží iss a iter na tom ted dela cely svet
Jen aby se, nez se to dostavi, nezkoumala maximalne srazka velbloudu...
Tomu ještě někdo věří že to slouží k tomu co nám tvrdí??😆
Nějaká nová výživná konspirace??
A k čemu by to podle Vás mělo sloužit?
Nobelovku za:Anything but the God particleI v tomto článku u Higgsova bosonu správně chybí božská částice.Ale před tím pokusem se psalo, že jde o božskou částici, po pokusu již ne.
Názor byl 1× upraven, naposled 21. 1. 2019 20:28
Takovy pekny tunel a k nicemu, kdyby ho zaroven vyuzili jako metro, melo by to alespon nejaky smysl ... 😀
Chtel bys jezdit tunelem vedle stovek tun tekuteho dusiku a silnych elektromagnetu? Mobilnet by asi trocha vynechaval 😀
Na co kopat? Navrhuju urychlovač umístit na geostacionární dráhu jako prstenec kolem Země.To budou teprve šlupky! 😀
Kdybychom se chtěli přiblížit energiím v době velkého třesku, tak bychom museli mít urychlovač o velikosti oběžné dráhy... Pluta 😀
To necháme na příští století, ať taky mají co zkoumat 🙂
"FCC má pomoci zlepšit naše znalosti základní fyziky a pomoci v pokroku v mnoha technologiích se širokým dopadem na společnost, uvedl generální ředitel CERNu Fabiola Gianotti."Základní fyziku bych jim vysvětlil i já, tupý gymnazista, v původním znění se hovoří o "elementární fyzice", tudíž o fyzice (ne nutně elementárních) částic.
Koukal jsem na nějaký dokument o nejdelším švýcarském tunelu. Starý tunelář tam prohlásil, že ani po čtyřiceti letech v oboru ho nepřestanou nástrahy přírody při hloubení tunelů překvapovat a že cítí stále větší pokoru.Musk vyvrtá pár stovek metrů tunelu, jako zázrakem ho nepotká žádný závrt, propad, nebo jiný problém a už je z něj mistr světa...
muze to mit dva duvody, bud je ten tunelar opravdu dobrej a musk mel kliku nebo ten tunelar neni tak dobrej jak si mysli a musk to dela jako jeden z mala dobre
Ja videl dokumenty/prednasky borcu z Lockheed a Boeingu atp, co stravili karieru v raketovem prumyslu, jak povidaji, ze je nemozne pristat s raketou a pritom neco vynest na obeznou drahu.
Ono se ještě uvidí, jak to bude ve skutečnosti "ekonomické". Já bych s potleskem počkal...
Ok, tak az prijedes z prace tak zapal auto a rano si kup do prace novy a rekni mi, jak to bylo ekonomicky.SpaceX ma siverene nejlevnejsi rakety a jeste pristane s prvnim stupnem, ale ty se me ptas, jestli to je ekonomicky? 😂
POkud budeš muset udělat po každém použití auta kompletní generálku, a testy, tak nevím, nevím.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.