Yahoo zpoplatnilo aukce – a 90 % uživatelů prchlo pryč

Zdarma všechno šlape jako hodinky, ale zkuste říci internetovým návštěvníkům, že mají platit za službu…
Největší světový portál Yahoo má rovněž ve své nabídce aukční server a dává mu při propagaci svých funkcí jednu z nejvyšších priorit – důvod je jasný, usiluje o vítězství nad „molochem“ světových internetových aukčních trhu, firmou eBay.com, na jejímž webu se denně nabízí přes šest miliónů (!) předmětů. V boji proti eBay vyrukovalo Yahoo se standardním postupem, tedy masivní reklamou a nabídkou služby zdarma; v okamžiku, kdy si ale ve firmě řekli – stačilo, a teď přestaneme prodělávat a začneme také něco tržit, když tedy zpoplatnili vyvěšování aukcí na serveru, počet aukcí okamžitě spadl. Yahoo se konkrétními čísly nechlubí, ale nezávislé zdroje tvrdí, že počet vyvěšovaných aukcí z USA (kde bylo zpoplatnění zavedeno, z jiných zemí je zatím zdarma) se snížil o celých 90 %! Devět z deseti uživatelů tedy z aukční síně na Yahoo uteklo, buť na eBay či možná na některé menší internetové aukční domy, které jsou dosud zdarma.

Událost je bohužel „jako vystřižená“ z toho, jak se chovají uživatelé na Internetu – už nemůžeme říci to, co se dalo uvést dříve, tedy „internetová komunita“, protože zejména v USA už nejde o žádnou úzkou skupinku lidí, ale o větší polovinu populace.

Yahoo se sice navenek tváří jakoby nic, protože značnou část jeho aukčních nabídek tvoří nabídky mimo USA, a udává, že je stále velikostí srovnatelná s eBay (Yahoo = průměrně 3 mil. průběžných nabídek, eBay – 6 mil. průběžných nabídek). Jenomže ze zobrazení velké většiny aukčních nabídek Yahoo nic nemá, a pokud by firma začala zpoplatňovat i zahraniční uživatele, pravděpodobně i zde by prudce poklesl počet uživatelů, což by mohl být také konec internetového aukčního serveru.

I u internetových aukcí tedy začíná z pohledu výdělku převládat pesimismus nad optimismem: když to ani Yahoo nedokáže… O podnikání eBay.com se hovoří jako o „zajímavé niche“ (niche = malý, specializovaný trh), což také nezní jako pochvala, a to je ještě firma eBay chválena za skvělý management, dnes za vůbec nejlepší ze všech známých internetových firem.

Diskuze (9) Další článek: Macromedia představila Sitespring

Témata článku: , , ,