Yahoo zdvojnásobuje zisk

Co stačí portálovým lídrům k úspěchu? Neudělat chybu.
Legendární internetový portál Yahoo ohlašuje finanční výsledky, a jsou již poněkolikáté za sebou dobré. Kvartální čistý zisk dosáhl 50 milionů dolarů při tržbách 321 mil. dolarů; před rokem to bylo 21,4 mil při tržbách 225,8 mil. Obě čísla tedy šla nahoru tak jako v dobách největšího internetového boomu, nebo lépe řečeno: tak, jak to všichni internetoví podnikatelé malovali na tabule před svými investory, co rok, to dvojnásobkem nahoru.

Kde Yahoo nejvíce těží? Daří se reklamě: i když celkově průmysl stagnuje, inzerenti se více soustřeďují na inzerci u giganta, upřednostňují jej před menšími hráči s všeobecným zaměřením. Silně rostou příjmy z vyhledávání – přednostní výpisy, zaplacená klíčová slova, sponzorství sekcí a podobně. Třetím významným příjmovým prvkem jsou pak placené služby, zejména pro podnikatelské subjekty. Firma si tak věří, že dokonce zvýšila svůj finanční odhad pro letošní (fiskální) rok: tržby mají být asi o 10 % vyšší, než se předtím očekávalo, někde okolo 1,3 miliardy dolarů.

Podnikání Yahoo přece jenom naše uživatele příliš nezajímá, pokud ovšem někdo nedrží jeho akcie (mimochodem: už rok a půl stoupají, z 15 dolarů se blíží čtyřicítce, a to je na internetovou firmu krásná hodnota). Platí u výše uvedeného analogie s českým trhem, s bojem Seznamu proti ostatním? Překvapivě nalezneme hodně podobných rysů. Oba subjekty mají silný „efekt skleníkové koule“, tj. nabalují na sebe nové uživatele jaksi automaticky, bez velkého úsilí, přesvědčování a televizních reklam. Pro nováčky jsou jakousi samozřejmou volbou, což je důsledek tajemného receptu, na který ostatní konkurenti zatím nepřišli, a proto musí lovit své zákazníky tak, že je musí přesvědčit, aby odešli od Yahoo (Seznamu).

Stejně Yahoo jako Seznam uspěje i v případě, když prostě nebude dělat větší chyby. Není potřeba být přehnaně aktivní a agresivní; stačí jet na vlně, ostatní vzadu musí pádlovat, aby doháněli. A rovněž, pro vedoucí portál v zemi, má-li slušný náskok před ostatními, už dává podnikatelský smysl samostatná existence, lepší než jakákoli jiná – firma roste a vydělává a tento vývoj se dá očekávat i v dalších letech. Ostatní portály, což je dobře vidět na českém trhu, se musí neustále ohlížet po nějakém ženichovi; mohou sice dosáhnout vyrovnaného nebo i mírně ziskového hospodaření, ale obvykle za cenu velkých úspor a škrtů, a nemohou ani příliš investovat do rozvoje.

Diskuze (5) | Windows Server 2003 - za tři měsíce 88 400 webových serverů

Témata článku: Yahoo, Tabule, Silný efekt, Zisk, Slušný náskok, Velký smysl

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší