Letošní rok, který je obzvláště krutý pro ty internetové podnikatele, kteří spoléhají pouze nebo převážně na zisky z inzerce, si vybral svou daň i u nejvýznamnější firmy v tomto oboru vůbec: u matky všech portálů, americké
Yahoo! Firma, která se snad jako jediná v tomto oboru pyšnila slušnými obraty a mírnými zisky, se za uplynulé čtvrtletí propadla do ztráty. Firma ztratila 24 mil. dolarů (loni 48 mil. dolarů zisku); to jsou ještě poměrně malé částky a dají se v řadě případů připsat různým druhům investicí, odpisů atd., ale horší jsou na tom obraty firmy.
Yahoo totiž ohlásilo za kvartál tržby v téměř poloviční výši jako ve stejném kvartále loňského roku: 166 mil. dolarů oproti 295 miliónům. I když se tyto výsledky očekávaly, takže burza nezareagovala poklesem, je to velmi nepříjemné setkání s realitou – jak je možné, že zatímco používání Internetu všude možně roste, příjem světové jedničky v portálech za rok klesne na polovinu? V návštěvnosti totiž Yahoo neustále postupuje vzhůru – firma za září zaznamenala 210 miliónů unikátních návštěvníků, o necelou třetinu více než před rokem. Návštěvníci pak generovali v září 1,25 miliardy stránek za den (!).
To nám umožňuje některé zajímavé propočty. Cena za shlédnutí reklamního banneru se v USA pohybuje tak jako u nás v širokém rozmezí a pro naše odhady můžeme použít častou hodnotu jedné koruny za zobrazení standardního banneru (35 dolarů za CPM mínus běžné slevy). Při obvyklém jednom banneru na stránce Yahoo by tak firma mohla generovat při vyprodanosti serveru měsíčně 1,25 miliardy Kč reklamy, za kvartál 3,75 mld, tj. cca 100 mil. dolarů. Yahoo má samozřejmě i jiné příjmy, ale uvedená čísla (tržby 166 mil. dolarů) ukazují, že s vyprodaností reklamního prostoru na Yahoo to nebude tak zlé. Ztrátovost ale ukazuje, že provozovat takový web, jako je Yahoo, není vůbec levné.
Yahoo není v žádném případě v podobných problémech jako AltaVista (obrovské ztráty) nebo Excite@Home (už zkrachoval); firma má dostatek hotovosti a předpovídá, že příjmy v příštím kvartálu budou mezi 160–180 mil. dolarů, že bude výrazně propouštět a dostane se opět do zisku. Yahoo tak zřejmě nebude mít problém být dlouhodobě ziskovou firmou – už kvůli tomu, že jeho hlavní portáloví konkurenti zkrachovali nebo jsou na tom velmi špatně – ale je skoro jisté, že se zařadí spíše mezi středně velké firmy, rozhodně se nestane gigantickou firmou s obrovskými tržbami. Tomu ostatně odpovídají i akcie firmy – z vrcholu v nejoptimističtějších dobách nad 200 dolarů za akcii na dnešních cca 12 dolarů: tržní kapitalizace dosahuje asi 6 miliard při ročním obratu pod 1 miliardu, tj. pořád slušný šestinásobek obratu. Yahoo, pokud neudělá chybu, jistě nebude následovat osud Excite@Home nebo AltaVisty – ale první housle na tomto trhu bude hrát spíše America Online nebo „nevyzpytatelný“ Microsoft.