Velký portál bude v lepší pozici oproti Google, ale byl to hodně drahý špás: 1,63 miliardy. Jako ve zlatých časech internetového boomu.
Český uživatel či internetový podnikatel má ke zmíněným třem firmám zcela jiný vztah než americký. Firmu Google a její produkt zná, a používá; portál Yahoo zná, ale nepoužívá; a Overture ani nezná, ani nepoužívá. Přitom Overture má ve světě internetové reklamy zaměřené na vyhledávání výsadní a záviděníhodnou pozici: firma zde loni utržila 688 mil. dolarů, druhý Google 294 mil., třetí Yahoo 140, MSN 138 a AOL 92. Náskok Overture je obrovský, a to především proto, že firma je „agregátorem“, prodává a umísťuje reklamní odkazy na třetích webech, přičemž inzerent platí za výsledek, za kliknutí (pay per performance), nikoli za shlédnutí.
Svět internetové reklamy se mění. Na největším kolbišti tržby z online reklamy klesají již třetím rokem, nicméně podíl reklamy založené na vyhledávání setrvale stoupá, z čísla blízkého nule v roce 2000 na 15 % loni; letos to bude zase víc. Účinnost, tj. CTR (míra kliknutí) shlédnutí reklamních ploch klesl na tak nízkou hodnotu, že inzerenti, kteří v inzerátech neposilují značku, ale usilují o přímý prodej, na ni už téměř rezignovali. Naopak reklama založená na vyhledávání má pro tyto firmy evidentní smysl: vždyť pokud člověk zadá do vyhledávání určité klíčové slovo, které symbolizuje nějaké zboží nebo službu, např. „Mazda“ nebo „webhosting“, pak pravděpodobnost, že by si něco takového chtěl koupit, je poměrně vysoká – rozhodně vyšší než 0,2 % či podobné číslo, které dnes udává průměrnou click-through rate na bannery, přes všechny pokusy o dobré cílení.
Overture byla nezávislá firma, neprovozovala sama žádný obří portál; jenomže dnes na Internetu panují giganti, jako je Yahoo, MSN, Google nebo AOL, a Overture na nich závisí. Uvádí se, že z kontextového hledání na Yahoo a MSN má Overture 65 % svých příjmů, a analytici z Forrester Research to hodnotili jednoduše: „bylo jen otázkou, kdo koupí Overture dřív, zda Yahoo nebo MSN“. Microsoft tento zápas s Yahoo tedy prohrál – kupcem Overture se stane stále nejnavštěvovanější portál na světě.
Údiv způsobuje částka, kterou musela firma Yahoo za Overture zaplatit: 1,61 miliardy dolarů, přitom značný díl v hotovosti (zbytek výměnou akcií v určitém poměru). To je jako v dobách internetového boomu, kdy miliardy lítaly vzduchem každou chvíli. Roční tržby Overture jsou 750 mil. dolarů (částka je tedy více než dvojnásobkem ročních tržeb), zisk 55 mil. dolarů (částka je třicetinásobkem ročního zisku). Přihlédněme k tomu, že Overture je jen prostředník, česky bychom mohli říci „mediální agentura“, která nakupuje a prodává a zůstává jí provize.
Proč tedy u Yahoo zaplatili tak moc? Protože firma Overture manévrovala v posledních letech a měsících nadmíru šikovně. Tvářila se, že si sama vytvoří síť vlastních portálů a vyhledávačů, takže nebude na Yahoo a MSN závislá – v poslední době koupila např. známou AltaVistu a méně známý, ale výtečný vyhledávač FAST, a tím se stane pro své partnery hrozbou a konkurentem. Dále je zde neméně hrozivý Google: tato mladičká firma už nyní trží z placených výsledků vyhledávání dvojnásobek než Yahoo, a konečně je zde MSN, menší konkurent Yahoo, ovšem s Microsoftem v zádech. Pokud by MSN koupil Overture, přes noc by se vyhoupl na úroveň Yahoo.
Transakce možná nemá vítěze (protože cena byla hodně vysoká, takže návratnost značně pochybná), ale má jednoho zřetelného poraženého, a tím je služba Microsoftu – MSN.com. I MSN má totiž s Overture smlouvu a získává z této strany nemalou část příjmů; to ale zřejmě skončí, z partnera se stane konkurent a styky se ukončí. Služba MSN byla dlouhodobě prodělečná, ale podle finančních reportů vlastníka (Microsoftu) se už pomalu přibližovala profitabilitě. Teď na ni možná zase zbude nevděčné druhé místo, navíc s velkou ztrátou na lídra: je to druhý ISP s velkou ztrátou na AOL, druhý portál s velkou ztrátou na Yahoo a je daleko za lídrem ve vyhledávání Google. Microsoft sám vyvíjí vyhledávací technologie, kterými se chce popasovat s Googlem, ale náskok Googlu (především tržní) je už hodně velký. Jak odpoví Microsoft? Koupí pro změnu Google, nebo už firma na dot.com byznys rezignovala?