Yahoo kupuje Inktomi: každý chce býti Googlem

Úspěch nenápadné firmy probudil portálového giganta. Včera oslavovaný partner, zítra úhlavní konkurent.
Firmu Inktomi zná kromě insiderů málokdo – je to dodavatel vyhledávacích (a jiných) internetových technologií a i u svých zákazníků vystupuje výjimečně anonymně. I ono obvyklé „Powered by“ na webech, které vyhledávací stroj Inktomi pohání, většinou nenaleznete, a přitom Inktomi poháněla svého času největší portály (AOL, Excite i samotné Yahoo, později třeba MSN.com). Yahoo později směnila Inktomi za Google, což bylo oběma stranami vysoce vynášeno jako skvělý tah. Matně si vzpomínám, že podobná křečovitě nadšená prohlášení se svého času objevila i u českých portálů, a to i docela nedávno – dnes je jejich vyhledávací provider někdo zcela jiný.

Nyní se Yahoo rozhodla společnost Inktomi koupit, a to za docela vysokou cenu, alespoň na dnešní dobu: 230 mil. dolarů, a to v hotovosti, nikoli v akciích. Tato částka přesahuje roční zisk Yahoo, firma Inktomi je přitom setrvale ve ztrátě; proč se pro tak velký výdaj u Yahoo rozhodli? A to určitě není jediná otázka, která nás napadá: proč si už dávno nevytvořili vlastní špičkový vyhledávač, proč si nechali utéct Google tak daleko, že musí situaci řešit takovýmto postupem?

Je zajímavé se vrátit o pár let dozadu, skoro až na úsvit internetových dějin. První vyhledávače a katalogy (pojem portál se tehdy nepoužíval) postavily své podnikání zcela a výlučně na hledání, nejdříve samozřejmě na katalozích stránek, pak i na prohledávání jejich obsahu („fulltext“). Pak, zhruba před čtyřmi lety, vznikla koncepce portálu – centra s hrozně širokou nabídkou všeho možného. Obchodní logika zde určitě je: když už máte spoustu návštěvníků (kteří chodí na vyhledávač), nabídněte jim další služby, samozřejmě pro vás lukrativnější. Přední světové portály (již se tak začaly nazývat) se soustředily na šířku nabídky a v té vlastní vyhledávání trochu zaniklo, přestalo být jedinou prioritou. Upozadění vyhledávání ale mělo i další důvody, nešlo jen o to, že by na to „někdo zapomněl“: technologie špičkového (vysoce relevantního) vyhledávání je finančně a technicky velice náročná, vyžaduje obrovské investice a nedává výsledky s odpovídající kvalitou (relevancí). To byl stav vědění na konci devadesátých let, pak přišli hoši z Google a ukázali všem ostatním, jak se rozbíjí Kolumbovo vejce, a hned několikrát: udělali nejlepší fulltext, připojili nejlepší katalog (dmoz), nejlepším způsobem zvládli „komerčnost-nekomerčnost“ (tj. bez iritujících proužkových či ještě horších reklam, avšak s decentními, nevnucovanými a přitom účinnými placenými odkazy), v poslední době navíc udělali jednu z nejlepších zpravodajských centrál na Internetu. (Nepříliš úspěšné je jen jejich hledání obrázků).

Vliv Googlu je tak velký, že přiměl redaktory News.com k napsání zajímavého článku „Google Gods?“, ve kterém diskutují názor, že vliv dnes už „obřího“ Googlu ohrožuje nezávislost Internetu, a že by bylo nejlepší firmu regulovat zákonem (!): u řady firem totiž jejich uvedení nebo vyškrtnutí z adresáře Googlu rozhoduje o životě a smrti společnosti. V tržním podílu je Google dnes na prvním místě mezi vyhledávači a zřejmě během pár měsíců předstihne zatím vedoucí Yahoo v počtu návštěvníků – na Googlu hledá měsíčně 36 mil. lidí, ale především číslo rychle roste. Firma Yahoo tedy zřejmě musela reagovat, aby se pokusila nastolit rovnováhu z dob před několika lety, kdy na Internetu bylo několik silných vyhledávačů a žádný neměl tak vysokou převahu nad ostatními. Jen jestli už není příliš pozdě – Inktomi v porovnání se silou i schopnostmi Google neznamená skoro nic.

Diskuze (13) Další článek: Počítačové osudy - Michael Dell a jeho Dell Computer

Témata článku: Google, Yahoo, INK, Odpovídající nabídka, Relevance, Google+, První vyhledávač, Kup, Zajímavý pár, Nejlepší reklama, Jediná otázka


Určitě si přečtěte

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Petr Kubala | 53

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Pavel Tronner | 56

Budoucnost elektroniky: čeští vědci stojí za revolučním čipem, který nemá ve světě obdoby

Budoucnost elektroniky: čeští vědci stojí za revolučním čipem, který nemá ve světě obdoby

** Čeští vědci pod vedením Tomáše Jungwirtha vyvíjí nový typ revolučního paměťového čipu ** Zatímco v současnosti elektronika pracuje s elektrony, v budoucnu to budou spiny elektronů ** Čipy budou moci být klidně i 1 000x rychlejší a úspornější

Karel Javůrek | 32

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

** Teplotní extrémy dokážou překvapit. Seznamte se s rekordy v Česku i ve světě ** Rekordní hodnoty jsou mnohdy až k neuvěření ** Zjistěte, kdy ke bylo největší horko, zima, déšť či vítr

Karel Kilián | 7


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji