Yahoo a GeoCities: docela jiný případ

Není fúze jako fúze: případ Yahoo a GeoCities ukazuje, že si gigant chce razit svou cestu sám.
Další „velkou internetovou událostí“, ve které firma Yahoo pohltila společnost GeoCities (opět za grandiózní sumu, celkem 4.56 miliard v akciích a opcích na akcie), už komentoval na Živě Rosťa Kocman v tomto článku. Je to již několikátá fúze v krátké době za sebou tohoto typu, takže se hovoří o jasném trendu – ano, firem na Internetu je příliš mnoho, malí zaniknou, velcí se sloučí, 1+1=3. Od nedávné „superfúze“, kdy se spojily firmy @Home a Excite, a rovněž od dalších pravděpodobně chystaných fúzí, kdy se spojuje vlastník infrastruktury s vlastníkem obsahu, se však Yahoo a GeoCities podstatně liší.

Yahoo je totiž největším jménem na Internetu vůbec; podle průzkumů jej zná dokonce i nemalé procento lidí, kteří vůbec Internet nepoužívají. Mimochodem se zde ukázalo, jak nesmírně šťastnou ruku měl ten, kdo službě Yahoo dal její jméno, mírně ulítlé, ale nesmírně chytlavé a svou dramatičností zcela zastiňující podobné služby s „nudnými“ jmény, jako je Hotbot nebo Lycos. A firma Yahoo se cítí natolik silná, že má pocit, že nepotřebuje partnera, o kterého se opře; domnívá se, že se sama bude nad americkým Internetem tyčit jako nepřehlédnutelný gigant. Proto pohltila komunitu GeoCities a bez milosti ji začlení do svého impéria, nejde tedy o fúzi, ale pouze o doplnění „Yahoolandu“, k větší slávě „Yahoologians“.

Přesto, částka přes čtyři miliardy dolarů, byť v akciích a opcích (předkupním právu) na ně je vysoká – skutečně mají GeoCities pro Yahoo takovou cenu? GeoCities jsou americkým „můjwebem“ a mají 3,5 miliónu uživatelů: mnoho z nich je ze zahraničí, což je docela důležité. Dlouhou dobu se GeoCities – jako privátní, nekomerční a prakticky nevýdělečný podnik – potácely na hranici bytí a nebytí, pak ovšem začalo investorům svítat: pozor, vždyť toto je „domov“ několika miliónu stavitelů webů a pravděpodobně dalších miliónů jejich návštěvníků. Sice ještě přesně nevíme, jak tuto komunitu využít, ale máme zde možná deset miliónů lidí, postavených hezky v řadě a poslouchajících na slovo – a tito lidé musí jíst, pít, kupovat knihy, auta, cédéčka, cestovat… něco už na ně vymyslíme. Podle mého názoru podobně uvažuje i Yahoo – rozšíří své návštěvníky o loajální komunitu, a „ono se už něco najde“.

Význam a obrovská hodnota značek a komunit je v USA nesrovnatelně větší než kdekoli na světě, zejména vyniká kontrast ve srovnání s kulturně velice rozdělenou Evropou. Je dobře známé, že přídavné produkty nabalené na známé filmy (například: různí plastikoví ještěři s logem Jurassic Parku, trička a helmy Batmana atd.) vydělaly daleko více než tyto filmy, a pokud se vedle nich v obchodě prodávala jiná hezká trička a jiné hezké příšerky bez loga, třeba daleko levnější, nikdo o ně ani nezavadil. Ovšem takto to v poměrně v poměrně homogenním a a zbožím nesmírně přeplněném americkém trhu funguje – a, mimochodem, je to i důkaz, proč se zatím vůbec nedaří exportovat tyto značky mimo Ameriku (Yahoo UK živoří, skandinávská AltaVista zavřela krám atd.).

Faktem ale je, že pouze ze jména se žít nedá; a Yahoo bude muset pro svou komunitu nabídnout lepší, integrovanější služby než má dosud. Zatím jí dovede nabídnout služby, které jsou jaksi spojené s vyhledávačem, tj. různé katalogy, hledání lidí, hledání na mapách, chatovací místnosti atd., ale okolo dvou oblastí chodí jako okolo horké kaše – okolo médií a okolo nákupů. Pro Yahoo (dnes kapitalizací suverénně nejbohatší internetovou firmu, dvojnásobek co Amazon.com) by nebylo problémem si vytvořit vlastní obchody, jenomže to má zásadní háček, dokonce dva:

  • hlavní inzerenti na Yahoo jsou dnes především ostatní internetová média a obchody; pokud by si Yahoo začala sama vytvářet tyto komerční aktivity, asi by o ně rázem přišla – a tady jde o velké peníze, vlastně o jediné příjmy, které Yahoo má
  • půvab Internetu je v diverzifikovanosti a bylo by těžké stvořit „jednu boudu pro všechny voříšky“, jedno médium atraktivní pro všechny, jeden velký supermarket, který by vyhovoval všem.
Tak jako tak stojí Yahoo před dilematem, protože současný rozsah služeb rozhodně není dokonalý. A co říkají o dalším vývoji Yahoo šéfové firmy: „část našeho růstu bude organická, ale protože máme tak vysokou kapitálovou valuaci, budeme pokračovat i v akvizicích“. Máme se na co těšit.
Váš názor Další článek: Nové Windows CE: začněte je brát vážně!

Témata článku: , , , , , , , , ,