Yahoo! - další dravec na poli digitální hudby

Služby placeného stahování hudby se dočkaly dalšího převratu. Po Microsoftu vstupuje do hry další velká společnost, provozovatel internetového portálu Yahoo. Namísto spuštění vlastní služby koupil za 160 milionů MusicMatch. Za hotové.
Yahoo! - další dravec na poli digitální hudby

Překvapivý krok včera oznámila společnost Yahoo! Inc. V rámci posílení nabídky své služby Launch věnované moderní hudbě se rozhodla převzít společnost MusicMatch, která vyvinula vlastní multimediální přehrávač a nabízí služby placeného stahování hudby podobně jako Apple iTunes Music Store nebo Napster. Yahoo! Za nový přírůstek zaplatí 160 milionů dolarů v hotovosti. Jednání mezi oběma společnostmi přitom v utajení probíhaly od února. Na celé transakci je zajímavý kromě jiného fakt, že službu Launch Yahoo! také koupilo, a to v roce 2001 za 12 milionů dolarů.

Klepněte pro větší obrázekV případě MusicMatch dostane Yahoo! za mnohem vyšší částku hned tři věci. Online obchod, který má licenci pro prodej více než 700 000 skladeb, vlastní a poměrně kvalitní multimediální přehrávač a více než deset milionů uživatelů, kteří téměř zdvojnásobí uživatelskou základnu služby Yahoo! Launch. I když je při nákupech internetových společností čistá platba v hotovosti spíše výjimkou, nejde v případě Yahoo! o špatný krok. I když se náklady ve výši 160 milionů plus výdaje na integraci společnosti MusicMatch a jejích služeb mohou zdát vysoké, Yahoo! získalo možnost naplánovat si výdaje, které by v případě vybudování vlastní služby od nuly byly mnohem vyšší.

Dva do party

Související odkazy

Slovník
Apple
MP3
MSN
online
Yahoo

Databáze znalostí
Kde stahovat MP3?

V současnosti Yahoo! Launch soustředěné na mladé uživatele nabízí poslech online rádií, sledování videoklipů a odkazy na zakoupení fyzického CD nebo melodie pro mobilní telefony. Kromě toho je provoz služby financován reklamou, kterou stránky zobrazují. I přes takto omezenou nabídku získalo Yahoo! pro své hudební služby zatím necelých třináct milionů uživatelů.

MusicMatch je na tom, co se týká nabídky, lépe, také jde o specializovanou společnost. Kromě samotného prodeje hudby za 99 centů za skladbu americkým uživatelům získala společnost také 225 000 předplatitelů služby "On Demand", která nabízí za poplatek 8 dolarů měsíčně poslech všech skladeb z katalogu, ovšem bez podpory uložení takových skladeb na lokální disk.

Samotný multimediální přehrávač doznal v létě výraznou změnu v designu při uvedení verze 9, vzhledem se přiblížil například konkurenčním iTunes. MusicMatch Jukebox není sice tak známý, jako například WinAmp, ale díky řadě smluv s výrobci spotřební elektroniky je poměrně rozšířený. Standardně je dodáván například k výrobkům společnosti Thomson s podporou formátu MP3. Převzetím společnosti se platnost smluv o spolupráci neruší. Zatím však není jisté, zda nedojde ke změně jména přehrávače například na Yahoo! Jukebox. Dokončení akvizice a integrace společnosti MusicMatch do struktury Yahoo! se očekává na konec tohoto roku, pak bude i v oblasti názvů jasněji.

Co z toho Yahoo! bude mít?

I když se o online prodeji hudby stále více píše a mluví, podíl tohoto odvětví na celkovém obratu hudebního průmyslu je zatím mizivý. Objem prodejů hudby po internetu má v tomto roce dosáhnout 158 milionů dolarů ve srovnání s 11 miliardami dolarů, které firmy utržily za klasická cédéčka. Současný leader Apple s obchodem iTunes navíc několikrát otevřeně přiznal, že online prodej hudby za současných licenčních podmínek sotva pokrývá náklady a Apple na iTunes vydělává díky prodeji přehrávačů iPod.

Důvod, proč se Yahoo! odhodlalo k obdobnému kroku jako divize MSN společnosti Microsoft, je tentýž. Oběma firmám nejde o přímý zisk z prodeje hudby ani přehrávačů. Od zahájení online prodeje hudby si slibují další zvýšení návštěvnosti svých internetových portálů, která jim přinese vyšší zisky z reklamy. Vzhledem k tomuto přístupu nelze očekávat, že by se Yahoo! pustilo do agresivní cenové války, jako se o to pokusila s výraznou ztrátou společnost Real Networks. MSN i Yahoo budou velice pravděpodobně udržovat ceny na zažité úrovni, Yahoo! bude navíc využívat licence na službu "on demand", díky které nejspíše udrží návštěvníky na svých stránkách o něco déle.

Diskuze (20) Další článek: Microsoft představil Virtual Server 2005

Témata článku: Apple, Yahoo, Launch, Jukebox, Překvapivý krok, Poslech hudby, Výrazná změna, Současné stahování, Digit, Hud


Určitě si přečtěte

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

** Android existuje skoro 12 let a za tu dobu v mnoha směrech dospěl ** Dnes běží na sedmi z deseti telefonů, ale čemu za to vděčí? ** Našli jsme 10 kotev, které táhnou tento operační systém ke dnu

Karel Kilián | 154

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

Podívejte se na Windows z roku 1990. Před 30 lety přišly Windows 3.0 a líbily se nám

** 22. května 1990 uvedl Microsoft Windows 3.0 ** Systém z Microsoftu definitivně udělal lídra na desktopu ** Tehdejší Windows byly vlastně grafickou nadstavbou nad MS-DOS

Jakub Čížek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 24 PC zdrojů

Jak využít umělou inteligenci

10 špičkových sluchátek s ANC

Playstation 5 vs Xbox Series X