Xbox One: technologický rozbor nového hardwaru

Microsoft po Sony představil novou generaci vlastní konzole Xbox One, která po osmi letech přináší konečně moderní hardware. Chcete vědět podrobné detaily?
Kapitoly článku

Nový a přesnější Kinect 2.0

Součástí každého balení Xboxu One bude nová generace Kinectu (technologie Time-of-Flight), která přináší mnohem přesnější snímání především v oblasti obrazu.

2_kinect2.jpg
Už žádné motorky, Kinect 2.0 má větší pozorovací úhly i bez nich (Zdroj: Microsoft)

Hlavní kamera pro snímání barevného obrazu má nyní rozlišení Full HD (1 920 × 1 080) při 30 snímcích za sekundu. Minimální vzdálenost ostření je 0,8 m a maximální pak 4 metry, což je stejné jako u prvního Kinectu. Nová verze má tak velmi dobrý obraz i při špatném osvětlení a Microsoft oznámil, že videohovory přes Skype na Xboxu One budou automaticky k dispozici i ve Full HD.

20130514-XBOX-ONE-TEARDOWN-017.jpg
Odkrytý Kinect 2.0 a jeho senzory a infračervený vysílač (Zdroj: Wired)

Oproti prvnímu Kinectu nabízí větší horizontální i vertikální viditelnost, a to bez nutnost naklánění a tedy přídavných motorků. Prostorová kamera pro měření hloubky má také zvýšené rozlišení na 512 × 424 (16 bpp, 13bit, 30 fps), původní Kinect měl tuto kameru s rozlišením 320 × 240. Díky tomu Kinect 2.0 ve vzdálenosti 3,5 metru rozezná objekty dvakrát či třikrát menší, než dokázal první Kinect.

  2013-05-23 v┬á0.10.31.png
Srovnání základních parametrů Kinectu 1.0 a 2.0 (Zdroj: VGLeaks)

Infračervený vysílač má rozlišení 512 × 424 s 11bitovým dynamickým rozsahem a 30 fps. Dokáže pracovat stejně dobře při plném i žádném osvětlení.

Systém čtyř mikrofonů se zaměřením polohy snímaného zvuku zůstává podobný, i když lze předpokládat, že nějaké vylepšení mít bude nejen po softwarové, ale i hardwarové stránce. Mikrofony snímají s kvalitou 48 kHz (24bit, MEC) a zvuk je zpracován již v samotném Kinectu.

Kinect 2.0 se k novému Xboxu One připojuje přes speciální projektor, který umožňuje přenos dat, kterých je až 2 Gb/s. Microsoftu se ale podařilo snížit celkovou latenci, kterou z původních 90 ms dostal na 60 ms.

Rozpoznávání osob a těla na pokročilejší úrovni

Jak můžete vidět na videu, nový Kinect si poradí až se šesti lidmi najednou, kterým dokáže sledovat celé tělo velmi přesně i z pohledu natočení jednotlivých končetin, hlavy a podobně.

 2013-05-22 v 2.47.38.png  2013-05-22 v 2.48.30.png  2013-05-22 v 2.48.47.png
Kinect 2.0 si skvěle poradí i ve tmě, kamera pro RGB má rozlišení Full HD, což půjde využít i pro videkonference (Zdroj: Youtube)

To bude pro vývojáře znamenat mnohem přesnější možnost jak zjistit, co přesně uživatel před televizí dělá a zda například dodržuje taneční variace nebo správně protahuje a točí rukou při sportovním cviku.

 2013-05-22 v 2.53.01.png
Detailnější sledování nejen těla a obličeje, ale také orientace v prostoru, tepu nebo zatížení svalstva (Zdroj: Youtube)

Systém také detekuje mnoho vlastností uživatele a dle toho vše vyhodnocuje – zda se dívá na obrazovku, zda se směje, má otevřenou pusu, zavřené pravé nebo levé oko, sleduje obrazovku, má brýle, mluví (pohybuje rty) a dokonce i jaký má tep.

 2013-05-22 v 2.53.10.png
Základní parametry, které Kinect 2.0 vyhodnocuje z vašeho obličeje (Zdroj: Youtube)

Ten je detekován dle přesné fluktuace kůže pomocí infračerveného senzoru, podobně řešení již představilo několik společností, Microsoft to ale implementoval rovnou do Kinectu.

 2013-05-22 v 2.54.10.png
Kinect 2.0 si poradí až s šesti lidmi, přičemž nejmenší výška člověka musí být jeden metr (Zdroj: Youtube)

Díky přesnému sledování těla také dokáže systém spočítat i aktuální zatížení končetin a jejich zrychlení v prostoru. To lze jistě použít v mnoha interaktivních hrách a posune to možnosti zase o kus dál.

Neustále bdělý HAL9000

Systém rozpoznávání hlasu v rámci NUI bude neustále spuštěný, bude tedy neustále sledovat zvuk z mikrofonu, zda náhodou neřeknete nějaký hlasový příkaz. Dle informací proto nebude možné mít Xbox One zapnutý bez připojeného Kinectu.

Celkový čas od zpracování z mikrofonu nebo kamer k reakci na obrazovce se Microsoftu podařilo snížit o 33 ms, což znamená nejen rychlejší reakce, ale také méně zátěže pro hlavní čip.

Nový Kinect bude opět dostupný i samostatně pro Windows, takže například tvůrci robotů mohou mít výbornou a pokročilou senzorovou techniku pro stavbu robotů a dalších zařízení.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,