Windows XP: po dobrém nebo po zlém

Pár týdnů nás dělí od možná největší reklamní kampaně Microsoftu v historii.
Z pohledu technického pokroku se skoro nic neděje: nově uváděná Windows XP jsou, jak kdosi vcelku výstižně poznamenal, v podstatě service packem pro Windows 2000. Skutečně – v jádru zásadní změny nejsou, je přidáno několik multimediálních, internetových a síťových technologií, ale opět nic převratného: všechny tyto služby si mohl pokročilý uživatel postahovat z Internetu jako různé freewarové nebo sharewarové prográmky, pravda s různou kvalitou i kompatibilitou.

Přesto Microsoft chystá na podzim obří reklamní kampaň, která jej bude (zřejmě) stát stovky miliónů dolarů a kterou chce přesvědčit celý svět, že upgrade na Windows XP je to nejlepší, co každý může udělat. Proč nyní, poté, co předchozí verze Windows (98, 98SE, 2000) byly doprovázeny spíše mírnějšími, standardně velkými propagačními kampaněmi? A má to šanci na úspěch?

Microsoft má jistě několik významných důvodů, proč tomu tak chce – jenomže důvody komerční firmy nejsou totožné s tím, co chtějí uživatelé. Především by se konečně zbavil řady „xx“ (95-98-Me), která je na dnešní poměry velice zastaralá a nereformovatelná díky technologii, na které je postaveno jádro. Přes nablýskaný povrch jsou Windows Me, coby definitivně poslední příslušník této dynastie, vlastně technologicky nejzastaralejším a v mnoha ohledech vůbec nejhorším operačním systémem, který je dnes na trhu: komerční Unixy, Apple OS X, OS/2 i Linux jsou lepší. Ne tak technologická základna (jádro) Windows XP či 2000, která se jim vyrovná nebo je předčí. Microsoft by „zbavením se“ Windows xx mohl pohřbít řadu operačních systémů, která mu dnes už nedělá dobré jméno, a mohl by se také zbavit starostí o její podporu (stále přibývají nové periferie, které je nutné obsloužit ovladači atd.).

Další argument je samozřejmě finanční: kvalitativní rozdíl mezi „xx“ řadou a Windows 2000/XP je natolik velký, že firmě nečiní příliš problémů odůvodnit si docela vysokou cenu za upgrade (99 dolarů) i vysokou cenu za vlastní produkt. Za Windows XP bude moci Microsoft vcelku oprávněně žádat výrazně víc než za Windows 98/Me. Často se vedou diskuse, zda jedna i druhá cena není přemrštěná, ale cena je zkrátka taková, jaká je, rozhodnout musí zákazníci, výrobci počítačů, prodejci, případně i soudy. Konkurence v podobě Linuxu zde přece je.

A konečně, zatím poměrně tajuplné důvody k upgrade na Windows XP spočívají ve funkcích, které spojují desktop s Internetem: různé webové služby, zatím velice mlhavě předestřená návaznost na produkty tzv .NET platformy atd. Microsoft vždy dobře myslel na pojištění svých pozic i do budoucna: vidí, že proti Linuxu bude muset nasazovat stále další a další zbraně, protože základními funkcemi operačního systému (tj. snadná použitelnost, perfektní uživatelské rozhraní a dostatek stolních aplikací) se mu bude Linux stále více blížit. Proto chce svá Windows provázat se „svým Internetem“, tedy „svým .NET-em“. Ten se s Linuxem samozřejmě přátelit nebude.

Podaří se Microsoftu docílit vysokých prodejů a upgradů Windows XP? Otázce se věnuje řada výzkumných agentur, které jsou obvykle v roli firem doporučujících korporacím, jak mají pokračovat ve svých příštích vlnách vybavování se výpočetní technikou. Názor je zatím spíše skeptický: ekonomika stagnuje, cena za upgrade není malá, bezprostřední přínos je nevelký, nároky na hardware (oproti Windows 98) značné. I kdyby Microsoft přišel nakrásně s cenově velice příznivými multilicencemi, upgradovat desetitisíce počítačů je dost „dřina“, spojená možná v polovině případů s nutností upgradovat hardware (paměť, disky) atd. Analytici navíc doporučují „standardní vyčkávání“: počkejte si rok, protože během té doby se XP odladí od závažných bezpečnostních děr, dokončí a doladí se ovladače pro všechny existující hardwarové komponenty a periferie, odborníci se vyškolí, zkrátka doba více „dozraje“. S tím vcelku souhlasíme: Microsoft samozřejmě ví, že není možné uživatele zlomit přes noc, ani kdyby Windows XP byla zadarmo, a jeho kampaň bude – domníváme se – především mířit na domácí uživatele a na malé firmy (řada z nich ještě neupdatovala z Windows 95), na dosažení image, povědomí o Windows XP.

Kampaně se také bude podle všech zdrojů silně účastnit celá suita výrobců osobních počítačů – ti budou v jednom šiku s Microsoftem přesvědčovat uživatele, že nejlepší, co mohou udělat, je – koupit si na podzim nový počítač s Windows XP. Mimochodem, pokud linuxové firmy očekávaly, že se hardwarové firmy přidají na jejich stranu, protože nechtějí snášet „chomout“ Microsoftu, krutě se přepočítaly: přední výrobci PC sice s Linuxem koketovaly, nabízely jej a místy jej ale i na desktopech ještě nabízejí, ale prodejní úspěchy se nedostavily. Proto Linux z jejich nabídek pomalu mizí – nepomohl k lepšímu byznysu, a tak zůstává jenom jako prostředek pro udržování mocichtivosti Microsoftu v rozumných mezích.

Windows XP se tak budou dodávat především na nové počítače, kde se dá čekat, že budou brzy vůbec jedinou volbou (nabízenou Microsoftem). Je to logické: i dnešní nejlevnější nové počítače provoz Windows 2000/XP hravě utáhnou, případný rozdíl ve větší potřebě paměti oproti Windows „xx“ znamená o pár stokorun navíc.

Závěrem ještě jedno rekviem – za Windows Me. Všechny poslední verze operačních systémů i kancelářských balíků od Microsoftu byly – v rámci možností, času, více či méně – povedené, oproti předchozí verzi znamenaly vylepšení. Windows Me jsou však pozoruhodnou výjimkou: systém překypuje chybami, nedodělky, nečekanou nestabilitou, nekompatibilitou s řadou aplikací. Proč je vůbec firma uváděla na trh, není moc jasné – je také vidět, že si jich sama příliš „nevážila“, neboť reklamní kampaň nebyla velká a rychle utichla, zákazníci dávají přednost vcelku vyladěným – v rámci možností, kterou stará technologie nabízí – Windows 98. Dynastii šestnáctibitových Windows tak zakončuje, jak tomu v dějinách bývá, značně nedomrlý poslední člen.

Témata článku: Microsoft, Windows, Windows XP, Reklamní systém, Různé důvody, Upgrade, Poslední výrobce, Microsoft Windows, Poslední hardware, Značný rozdíl, Reklamní balík, Různí výrobci

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 157

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

Na webu najdete hromadu rad, jak zrychlit počítač a Windows. My jsme na to šli opačně a naopak jsme hledali činnosti, které ho nejvíce zpomalují. Toto je třicítka těch základních.

12.  11.  2017 | Jakub Čížek | 90

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

** Každá elektrická krabička má konektor pro napájení nebo baterii ** Jenže pozor, jednou by to tak nemuselo být ** Drobná elektronika se může živit rádiovými vlnami

14.  11.  2017 | Jakub Čížek | 15

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 52

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje