Microsoft včera oznámil, že do DirectX 12 přidal Video Encoding API. Nové programové rozhraní má jednodušeji propojit hardwarové enkodéry videa se softwarovými střižnami a nástroji pro převod formátů. Podobné API už ve Windows je dlouhé roky pro dekódování (přehrávání) videa.
Novinka zatím počítá s kompresemi H.264 (AVC) a H.265 (HEVC), nikoliv budoucím standardem H.266 (VCC) či svobodnou alternativu jako AV1. Video Decoding API je součástí jen Windows 11 a vyžaduje podporu ze strany hardwaru a jejich ovladačů. V tuto chvíli ji nabídnou jen Intel a Nvidia, do půl roku pak AMD. Qualcomm, který dodává armové čipy pro Windows, zatím na seznamu chybí.
Podpora Video Encoding API ve Windows 11
Výrobce |
Hardware |
Ovladače |
AMD |
Ryzen 2000 a novější, Radeon RX 5000 a novější |
až v Q2 2022 |
Intel |
Tiger Lake, Ice Lake, Alder Lake (až od Q1 2022) |
v30.0.100.9955 |
Nvidia |
GeForce GTX 1000, GeForce RTX 2000 a novější, Quadro RTX, Nvidia RTX |
v471.41 |
Qualcomm |
- |
- |
Podpora pochopitelně bude muset být i na softwaru pro úpravu videa. Ty již v současnosti GPU akceleraci nabízejí, ale aplikace musí přímo podporovat konkrétní hardwarová řešení jednotlivých výrobců. Když „zadrátují“ Video Encoding API, najednou budou moci využít libovolné GPU bez další práce. Vedení skrz DirectX 12 by navíc mělo být i efektivnější, neboť se sníží režie procesoru.