Je vidět, že v současném herním byznysu se moc nevyznáte. Tak mi dovolte vám otevřít oči.
Začneme tou dostupností konzolí. Konzole nové generace, s výjimkou XBox Series S, na trhu od svého uvedení prakticky nebyly a byly na ně dlouhé čekací fronty, takže když se objevily, putovaly k těm, kdo byly první ve frontě. PS5 se sice prodalo rekordní množství, ale většina z toho, i přes snahy Sony tomu zabránit, skončila u Scalperů. A u XBox Series X a později i Switch OLED tomu nebylo jinak. Ostatně podobně, jako tomu bylo prakticky celý minulý rok u grafických karet. K reálným hráčům se dostal jen zlomek dodaných kusů. Jen Microsoftu se podařilo do dnešních dnů dostat své konzole reálně na trh. Switch OLED se na trhu občas objeví, ale většinou také spíš není, i když musím uznat, že se to už lepší, ale k ideálu to má pořád daleko. No a PS5 zůstává pro koncového zákazníka, minimálně tedy v našich končinách, stále nedostupná. Takže ne, pokud nechci konzoli od Microsoftu, což pro mě, jako PC hráče postrádá smysl, když většinu exkluzivit MS vydává i na Windows, opravdu konzoli jen tak, bez dlouhého čekání ve frontě, fakt mít nemůžu.
Kvalita není rozlišení, tedy alespoň u XBoxu Series X a PS5 ne. Oba zvládají 4K na 60 Hz (a teoreticky až 120 Hz, ale to zvládá jen málo her) a dokonce i 8K, i když jen jako upscale. XBox Series S zvládá maximálně 1440p, ale přes upscale (a výjimečně u některých titulů i nativně) i 4K. Nejhůř je na tom Switch, který víc jak 1080p nezvládne a to ještě spousta her jede na nižší rozlišení. Ale Nintendo bývalo vždy v technologiích pozadu.
Ne, v případě kvality jsem myslel něco jiného. Konzole prostě mají nějaká svá hardwarová omezení, se kterými musejí tvůrci her počítat. Třeba Ray Tracing funguje jen na PS5 a to ještě s obtížemi. Na PC sice RT také není bezproblémová záležitost, zejména na grafikách od AMD, ale i tak zvládne PC RT mnohem lépe, než PS5. A to je jen jeden z mnoha příkladů omezení konzolí. Takže ano, pokud máte aspoň trochu solidní hardware, pak na počítači bude ta samá hra vypadat pravděpodobně lépe, než na konzolích.
A pak je tu samozřejmě to ovládání. Já osobně jsem si tedy na ovladač zvykl rychle, ale jsou hry, které bych prostě jinak, než klávesnicí a myší nehrál. PS5 a XBox Series (a kupodivu už i jejich předchůdci) umožňují i připojení myši a klávesnice (XBox jen drátové, PS5 i bezdrátové), ale většina her si s nimi stejně nerozumí, protože tvůrci s tím nepočítali. A to paradoxně platí i pro hry, které na PC s klávesnicí a myší problém nemají. Jeden příklad za všechny, Sims 4 vyšlo na konzole už v roce 2017, ale trvalo další rok a půl, než konečně přidali i možnost ovládat tu hru myší a klávesnicí. Přitom na PC ta hra ani jinak, než myší a klávesnicí ovládat nejde. A ono je toho bohužel víc.Co se týká modování, tak to už dnes není ani zdaleka tak riskantní a složité, jako to bývalo. Díky Steam Workshopu stačí pár kliknutí a je to. Ano, pro hry mimo Steam, nebo ty, které nepodporují Steam Workshop je to složitější, ale pro většinu her, pro které mody existují, jsou dnes bezpečné stránky, odkud se dají stáhnout, aniž by člověk dostal do počítače nějaké breberky. Ano, aktualizace mody pořád dokážou rozhodit, ale s tím se musí počítat. Jinak ale už dnes modování není tak komplikované, jako to bylo kdysi.Ale abych nepůsobil jako antikonzolista, já nejsem proti konzolím. Pokud to někomu vyhovuje, budiž mu přáno. Ostatně sám mám Switch a jsem s ním spokojený. Ale prostě si musíme přiznat, že konzole mají svá omezení a PC s Windows je stále ta nejlepší a nejuniverzálnější konzole. Tak to prostě je a díky Microsoftu, který vlastní spoustu herních studií, to tak ještě nějakou dobu zůstane. Na druhou stranu, Steam hraní na Linuxu dost tlačí, takže bych to hraní na Linuxu do budoucna neviděl až tak beznadějně. Ale v dohledné době bude holt Windows pro hráče volbou číslo jedna.