Technologie | Virtuální realita

Wind-Blaster řeší zpětnou vazbu ve virtuální realitě. Vypadá jako dron na ruce

Wind-Blaster řeší zpětnou vazbu ve virtuální realitě. Vypadá jako dron na ruce

Vyřešit zpětnou vazbu ve virtuální realitě je hodně tvrdý oříšek a zatím existuje jen pár různých prototypů na konkrétní části těla. Pomocí současných technologií zkrátka není jednoduché vytvořit přesný tlak na konkrétních místech těla tak, aby efekt byl podobný jako v realitě. O jedno experimentální řešení, které může otevřít nové možnosti a nápady, se ale pokouší Wind-Blaster.

Jak už název napovídá (Wind-Blaster), jedná se o využití rychlého a silného tlaku vzduchu. To je řešené pomocí malých ale velmi výkonných vrtulí, které se dokáží velmi rychle roztočit i na maximální otáčky a vytvořit tak nejen okamžitou zpětnou vazbu, ale i plynulou a dlouhotrvající. To je problém například u prototypů postavených na gyroskopech, které dokáží zrychlení vytvořit jen chvilkově.

Klepněte pro větší obrázek
Jednotlivé části systému Wind-Blaster

Tvůrci zatím ukázali prototyp pro ruku, na kterou si musíte pevně připevnit konstrukci se dvěma vrtulemi. Samotná konstrukce a vrtule má další motory, které nastavují vrtule do potřebného úhlu v reálném čase tak, aby byla vytvořená zpětná vazba reagující na stav ve virtuální realitě. Ať už vystřelíte z pistole, mácháte mečem nebo nabíjíte energetickou zbraň, ve všech případech dochází k úpravě výkonu zpětného tlaku a jeho směru dle umístění vaší ruky.

Když tedy například zvedáte meč, je to těžké a vrtule zajišťují protitlak v přesném směru, naopak při zvednutém meči už je tlak a virtuální hmotnost minimální. Celý systém ještě vyžaduje, abyste měli na zádech menší počítač s Arduino (řízení napájení motorků) a vše musí obsluhovat několik operátorů. Tvůrci upozorňují, že jde zkrátka o experiment, který ukazuje možný směr, nikoli reálný produkt.

Vzhledem k tomu, že se vrtule roztočí až na rychlost 33 tisíc otáček za minutu, jedná se o velký hluk 41 dB s vysokou frekvencí. Naštěstí při hraní testovacích her nejvyšší otáčky nastávají obvykle jen na 250 ms až 400 ms a sluchátka s odstraněním šumu to prý dokážou odfiltrovat. Systém zvládne vytvořit sílu až 1,5 N. Bude zajímavé sledovat, jestli má tento směr nějakou naději na úspěch pro budoucí virtuální realitu.

Diskuze (2) Další článek: Věra Jourová: Facebook je stoka špíny. Smazala jsem ho

Témata článku: Technologie, Arduino, Virtuální realita, Prototyp, Meč, Velký hluk, Nejvyšší otáčka, Současná technologie, Vysoká frekvence, Přesný tlak, Nová možnost, Maximální otáčka, Vazba, Tlak, Vrtule, Drony, Testovací hra, Část systému, Potřebný úhel, Virtual, Zpětná vazba, Realita, Zpětný tlak, Celý systém, Otáčka


Určitě si přečtěte

Dost bylo moderních Windows 10. Pojďme je přebarvit zpět na Windows 95

Dost bylo moderních Windows 10. Pojďme je přebarvit zpět na Windows 95

** Stařičké Windows 2000 nedávno oslavily 20 let ** Někteří z vás si postěžovali, že to byly poslední hezké Windows ** Fajn, ukážeme vám, jak přebarvit Desítky o 25 let zpět

Jakub Čížek | 44

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 29

Proč teď nedává smysl kupovat notebook a kdy přijde ten správný čas

Proč teď nedává smysl kupovat notebook a kdy přijde ten správný čas

** Během pár týdnů přijdou na trh výkonnější notebooky ** Čím dražší notebook vybíráte, tím víc se vám změní nabídka ** Také lehké notebooky budou téměř herní

Tomáš Holčík | 52



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test autokamer

Test ATX skříní

Jak surfovat pohodlně

Sportovní aplikace

Jak funguje procesor