Technologie | Virtuální realita

Wind-Blaster řeší zpětnou vazbu ve virtuální realitě. Vypadá jako dron na ruce

Wind-Blaster řeší zpětnou vazbu ve virtuální realitě. Vypadá jako dron na ruce

Vyřešit zpětnou vazbu ve virtuální realitě je hodně tvrdý oříšek a zatím existuje jen pár různých prototypů na konkrétní části těla. Pomocí současných technologií zkrátka není jednoduché vytvořit přesný tlak na konkrétních místech těla tak, aby efekt byl podobný jako v realitě. O jedno experimentální řešení, které může otevřít nové možnosti a nápady, se ale pokouší Wind-Blaster.

Jak už název napovídá (Wind-Blaster), jedná se o využití rychlého a silného tlaku vzduchu. To je řešené pomocí malých ale velmi výkonných vrtulí, které se dokáží velmi rychle roztočit i na maximální otáčky a vytvořit tak nejen okamžitou zpětnou vazbu, ale i plynulou a dlouhotrvající. To je problém například u prototypů postavených na gyroskopech, které dokáží zrychlení vytvořit jen chvilkově.

Klepněte pro větší obrázek
Jednotlivé části systému Wind-Blaster

Tvůrci zatím ukázali prototyp pro ruku, na kterou si musíte pevně připevnit konstrukci se dvěma vrtulemi. Samotná konstrukce a vrtule má další motory, které nastavují vrtule do potřebného úhlu v reálném čase tak, aby byla vytvořená zpětná vazba reagující na stav ve virtuální realitě. Ať už vystřelíte z pistole, mácháte mečem nebo nabíjíte energetickou zbraň, ve všech případech dochází k úpravě výkonu zpětného tlaku a jeho směru dle umístění vaší ruky.

Když tedy například zvedáte meč, je to těžké a vrtule zajišťují protitlak v přesném směru, naopak při zvednutém meči už je tlak a virtuální hmotnost minimální. Celý systém ještě vyžaduje, abyste měli na zádech menší počítač s Arduino (řízení napájení motorků) a vše musí obsluhovat několik operátorů. Tvůrci upozorňují, že jde zkrátka o experiment, který ukazuje možný směr, nikoli reálný produkt.

Vzhledem k tomu, že se vrtule roztočí až na rychlost 33 tisíc otáček za minutu, jedná se o velký hluk 41 dB s vysokou frekvencí. Naštěstí při hraní testovacích her nejvyšší otáčky nastávají obvykle jen na 250 ms až 400 ms a sluchátka s odstraněním šumu to prý dokážou odfiltrovat. Systém zvládne vytvořit sílu až 1,5 N. Bude zajímavé sledovat, jestli má tento směr nějakou naději na úspěch pro budoucí virtuální realitu.

Diskuze (2) Další článek: Věra Jourová: Facebook je stoka špíny. Smazala jsem ho

Témata článku: Technologie, Virtuální realita, Arduino, Prototyp, Zpětná vazba, Meč, Realita, Možný směr, Drony, Nejvyšší otáčka, Reálný produkt, Testovací hra, Maximální otáčka, Reálný čas, Přesný tlak, Vrtule, Velký hluk, Současná technologie, Potřebný úhel, Otáčka, Tlak, Vazba, Celý systém, Zpětný tlak, Nová možnost


Určitě si přečtěte

Avast analyzoval počítače uživatelů. K nabušeným superpočítačům mají daleko

Avast analyzoval počítače uživatelů. K nabušeným superpočítačům mají daleko

** Avast prošel telemetrická data od 163 milionů uživatelů ** Zjistil, jaký mají hardware a software ** Mašina průměrného uživatele má k ideálu daleko

Jakub Čížek | 130

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

** Poradíme, jaký se teď vyplatí koupit hardware ** Procesory, desky, paměti, grafické karty... je z čeho vybírat ** Počítač ale nemusíte skládat, ukážeme i výhodné hotové počítače

Stanislav Janů | 8



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 levných notebooků

Jak na digitalizaci fotek

Otestovali jsme chytré osobní váhy

Ohebné displeje: budoucnost či slepá cesta?