Weby typu „Zlaté stránky“ prý mají vyhynout

2. ledna 2001
Text SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Internetové katalogy bez významných přidaných hodnot nejsou navštěvované, dají práci udržovat a jsou inzertně nezajímavé.
Nejen tištěné katalogy typu Zlaté stránky, Edit nebo Inform Katalog mají svou nejlepší dobu za sebou – jejich internetové protějšky pravděpodobně vyhynou ještě větší rychlostí. O amerických katalogových webech to tvrdí výzkumná agentura cPulse, která zkoumala jejich návštěvnost a zákaznickou spokojenost a vyšlo jí, že právě tyto weby zaznamenávají nejvyšší úroveň návštěvnické nespokojenosti. V číslech to znamená, že míra zákaznické spokojenosti s weby tohoto typu klesla o 22 % za poslední rok, 12 % zákazníků se vyjadřuje, že je přestane zcela navštěvovat a 15 % udává, že zřejmě dá přednost jiným zdrojům.

Smůla těchto katalogů zdrojů či katalogů informací spočívá v tom, že úzce zaměřené, ale nepřinášejí významnou přidanou hodnotu, stávají se podobnými zkamenělinami jako (třeba) služba Veronica. Úzce zaměřená služba není na závadu, protože si najde svou komunitu, které právě tato služba vyhovuje – musí ale nabízet skutečný, hmatatelný přínos.

To katalogové weby nejsou – jsou to pouze seznamy firem, seřazené či seřaditelné podle různých kritérií. Jejich slabými stránkami bývá nevýkonné a nepružné vyhledávání, ale hlavně špatná aktualizace a nedostatek důležitých informací. To jsou faktory, se kterými provozovatel každé této služby denně bojuje: nic není nákladnějšího a pracnějšího než udržovat pravidelnou aktualizaci, a přitom je to služba nevděčná, která se nezaplatí.

Navíc tyto služby pomalu mizí z pozornosti publika, protože je vytlačují portály. Pokud uživatel Internetu chce něco najít, logicky sáhne po portálu, protože je na něj zvyklý, protože mu nabízí spoustu dalších služeb – Yahoo, v ČR Seznam jsou první pojmy, které každému vytanou na mysli jako první. Portály navíc na databázi zdrojů nezapomínají, i když bychom si ji dovedli představit, v ČR stejně jako v USA, v dokonalejší a aktuálnější podobě.

Agentura cPulse uvádí, že katalogové weby čeká „úhyn na úbytě“: inzertně jsou vedle portálů prakticky neprodatelné, a tak jim hrozí, že veškeré investice do nich postupně přestanou, a že bude maximálně udržován chod aplikace, což prakticky nic nestojí, tak dlouho, než web upadne zcela v zapomenutí.

Diskuze (2) Další článek: Text

Témata článku: Podobná míra, Typ, Inform, Str, Americký katalog, Veronica


Určitě si přečtěte



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu