Přemýšlel jsem, zda-li má vůbec smysl reagovat na komentář p. Hlavenky k tiskové zprávě o serveru shopping.cz v tomto těžce "závislém" (opak nezávislého) Internetovém zpravodajství, ale když tu ta možnost je, proč ji nevyužít, že?
Napřed bych uvedl na pravou míru informaci o tom, že shopping.cz přešel do vlastnictví Atlasu. Kdo si přečetl naši <a href="http://www.brainsys.cz">tiskovou zprávu</a>, dozvěděl se, že Atlas a Brain se dohodly na integraci serverů a další spolupráci při jeho provozu a dalším vývoji. O změně vlastnictví nebo finančních částkách za prodej se v ní opravdu nic nepíše.
Další zavádějící informací je popis onoho testu, který si Živě udělalo. Vychází z blíže nespecifikované představy p. Hlavenky o tom, co je to "opravdový obchod". Kdyby si autor přečetl FAQ na našem serveru, zjistil by, že máme přesně definovaná minimální kritéria, za jakých je možné žadost o zařazení do katalogu obchodů kladně vyřídit. Toto zařazení dělá člověk, který splnění těchto podmínek kontroluje a je čistě na něm, jestli daný obchod zařadí. Je jasné, že není možné mít 100% jistotu, že tyto podmínky jsou splněny neustále, proto probíhá pravidelná ruční kontrola všech obchodů v katalogu po věcné stránce a automatická kontrola dostupnosti stránek obchodu agentem. Rozdíl je evidentně v rozdílném chápání pojmu internetový obchod. Takže se můžeme domnívat, že demonstrace toho, jak pouze těch 15% obchodů z našeho katalogu v provedeném testu je těch "opravdových" a zbytek nestojí za pozornost, je zoufalý pokus ukázat, kam se mají chudáci koupěchtiví uživatelé Atlasu obracet - pouze na Vltavu, shop.cz nebo Český Amazon.
Přes jasně proklamovaný záměr prosazovaný právě p. Hlavenkou, oddělit zrno od plev, který slibuje naplnit dlouho očekávaná certifikace obchodů APEKu, jasná pravidla pro definování podmínek, které by měl splňovat onen opravdový obchod dosud nikde použita nejsou. Osobně si myslím, že nějaká minimální kritéria pro rozlišení mezi funkčním obchodem a nefunkčním obchodem jsou potřeba, ale rozlišovat opravdový obchod od obchodu splňujícího minimální kritéria nemá smysl. Tady krásně fungují zákony trhu a majitelé obchodů jako je Vltava nebo shop.cz si nemohou stěžovat, pokud se jim spokojení zákazníci vrací.
Naší snahou je uvádět v katalogu všechny obchody, které u nabízeného zboží uvádějí cenu, můžete si ho objednat a na stránkách obchodu naleznete dodací, záruční a platební podmínky. To jsou naše minimální kritéria pro zařazení obchodu do katalogu. Rádi využijeme certifikačních pravidel a označíme všechny obchody, které certifikační procedurou prošly. Zatím neprošel žádný, takže platí naše kritéria.