Web Shopping.cz přešel pod správu Atlasu

Diskuze čtenářů k článku

Dalibor Wijas  |  20. 04. 2001 18:50  | 

Přemýšlel jsem, zda-li má vůbec smysl reagovat na komentář p. Hlavenky k tiskové zprávě o serveru shopping.cz v tomto těžce "závislém" (opak nezávislého) Internetovém zpravodajství, ale když tu ta možnost je, proč ji nevyužít, že?

Napřed bych uvedl na pravou míru informaci o tom, že shopping.cz přešel do vlastnictví Atlasu. Kdo si přečetl naši <a href="http://www.brainsys.cz">tiskovou zprávu</a>, dozvěděl se, že Atlas a Brain se dohodly na integraci serverů a další spolupráci při jeho provozu a dalším vývoji. O změně vlastnictví nebo finančních částkách za prodej se v ní opravdu nic nepíše.

Další zavádějící informací je popis onoho testu, který si Živě udělalo. Vychází z blíže nespecifikované představy p. Hlavenky o tom, co je to "opravdový obchod". Kdyby si autor přečetl FAQ na našem serveru, zjistil by, že máme přesně definovaná minimální kritéria, za jakých je možné žadost o zařazení do katalogu obchodů kladně vyřídit. Toto zařazení dělá člověk, který splnění těchto podmínek kontroluje a je čistě na něm, jestli daný obchod zařadí. Je jasné, že není možné mít 100% jistotu, že tyto podmínky jsou splněny neustále, proto probíhá pravidelná ruční kontrola všech obchodů v katalogu po věcné stránce a automatická kontrola dostupnosti stránek obchodu agentem. Rozdíl je evidentně v rozdílném chápání pojmu internetový obchod. Takže se můžeme domnívat, že demonstrace toho, jak pouze těch 15% obchodů z našeho katalogu v provedeném testu je těch "opravdových" a zbytek nestojí za pozornost, je zoufalý pokus ukázat, kam se mají chudáci koupěchtiví uživatelé Atlasu obracet - pouze na Vltavu, shop.cz nebo Český Amazon.

Přes jasně proklamovaný záměr prosazovaný právě p. Hlavenkou, oddělit zrno od plev, který slibuje naplnit dlouho očekávaná certifikace obchodů APEKu, jasná pravidla pro definování podmínek, které by měl splňovat onen opravdový obchod dosud nikde použita nejsou. Osobně si myslím, že nějaká minimální kritéria pro rozlišení mezi funkčním obchodem a nefunkčním obchodem jsou potřeba, ale rozlišovat opravdový obchod od obchodu splňujícího minimální kritéria nemá smysl. Tady krásně fungují zákony trhu a majitelé obchodů jako je Vltava nebo shop.cz si nemohou stěžovat, pokud se jim spokojení zákazníci vrací.

Naší snahou je uvádět v katalogu všechny obchody, které u nabízeného zboží uvádějí cenu, můžete si ho objednat a na stránkách obchodu naleznete dodací, záruční a platební podmínky. To jsou naše minimální kritéria pro zařazení obchodu do katalogu. Rádi využijeme certifikačních pravidel a označíme všechny obchody, které certifikační procedurou prošly. Zatím neprošel žádný, takže platí naše kritéria.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Hlavenka  |  20. 04. 2001 18:50  | 

No, pane Wijasi, pokud mám hodnotit vaši odpověď, tak bych nejlépe řekl "dost slabé".
Jaké "uvádění na pravou míru"? Máte pocit, že bezbarvou formulací "Atlas a Brain se dohodly na integraci" atd. jste uvedli cokoli týkající se vlastnictví, finančncích částek atd.? Skutečně by mě zajímalo - a asi nejsem sám - komu nyní tato služba "patří" a kdo je za ni odpovědný. Proč? Protože například na obchody.atlas.cz jsou weby, které nabízejí služby, které jsou v rozporu ze zákonem (kuplířství); mě samotného to jistě neirituje, ale možná by se na to mohli časem ptát jiní pánové...

Skutečné testování funkčnosti obchodů na obchody.atlas.cz a posouzení, zda tam "odpad" je příliš velký nebo není, nechám na čtenářích - obávám se ale, že to dopadne přesně tak, jak jsem v článku předpovídal, tj. že dojde k SNÍŽENÍ důvěry v e-commerci. Myslím, že se v článku vyjadřuji jasně = tyto služby OK, ale pozor na jejich negativní dopady.

Certifikace APEK = u významných obchodů právě probíhá, i tam se našlo spousta věcí, které se musí odstranit a vylepšit. Plně uznávám, že se věci dějí pomalu a sypu si v tomto směru i popel na svou hlavu.

Výtka k nezávislosti/závislosti živě je od vás nefér a dobře to sám víte. Mnohokrát jsme diskutovali o tom, co e-komerce potřebuje a na věcech jsme se vesměs shodli - je to můj názor, podložený několikaletými zkušenostmi s e-obchody, že lidé především nemají důvěru, že zde je největší zakopaný pes.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky