Web Shopping.cz přešel pod správu Atlasu

Katalog obchodů na českém Internetu je nyní součástí „portálu“, jeho význam je ale sporný.
Od prvního září zaznamenal český Internet další zajímavou změnu: pokud jste si otevřeli adresu www.shopping.cz, byli jste automaticky přeneseni na adresu http://obchody.atlas.cz. Bývalý katalog obchodů firmy Brain Systems se tak přestěhoval pod křídla firmy Atlas.cz a.s., kde bude doplňovat už tak značně širokou nabídku služeb a produktů. V katalogu obchodů je dnes přes 450 adres mířících na weby, které nabízejí zboží k prodeji.

Živě komentuje: tisková zpráva blíže neupřesňuje, zda tento přechod Shopping.cz do vlastnictví Atlasu byl spojen s finanční transakcí (tj. jestli jej Atlas od Brain Systems koupil, popřípadě za kolik), popravdě řečeno ani nesděluje, kdo je nadále za tuto službu a její vývoj odpovědný, zda Atlas nebo Brain.

Web Shopping.cz – či dneska Obchody.atlas.cz – patřil k jedné z užitečných služeb českého Internetu, i když s mnoha výhradami. Zcela jistě to není „adresář obchodů“, ale „adresář webů, o nichž jejich tvůrci prohlásili, že jsou, či by případně někdy mohly být, popřípadě někdy i byly místy, kde se dalo na Internetu něco nakoupit“. To je ale velký rozdíl, v podmínkách českého Internetu doslova propastný, jak dosvědčují výsledky následující namátkové kontroly: z dvacítky skutečně namátkou vybraných webů (jako výsledek hledání textového řetězce) se jako opravdové obchody daly označit tři, zbytek byly buď weby nefunkční, nebo firemní stránky s informacemi o produktech, popřípadě weby, které se ani při hodně benevolentních kritériích nedaly označit za elektronické obchody.

Atlas tak může dělat uživatelům českého Internetu i dost medvědí službu: ti se půjdou rozradostněně podívat, kde si koupí na Internetu požadované zboží, zadají jej do vyhledávání a stráví prohledáváním výsledků a odfiltrováváním nefunkčních či jinak problematických webů i několik hodin. Toto již velké západní „portály“ jako Altavista, Excite či Netcenter zjistily a nabízejí svým zákazníkům pouze nabídku ověřených, kvalitních obchodů – tak, aby pokryly sortiment, ale aby si zároveň neudělaly ostudu. Atlas by proto měl dále tuto službu vylepšovat a zdokonalovat, aby šlo skutečně o adresář funkčních obchodů, a neuvádět v tiskové zprávě bludy jako „firmám, které investují do elektronického obchodu, se investice mnohonásobně vrátí“. Skutečnost je samozřejmě jiná a v USA to už ví i každé e-komerční dítě: je to šance pro několik vyvolených, kterým se podaří v e-komerce dominovat, drtivá většina projektů bude neúspěšných, zanikne a jejich investice se nikdy nevrátí. Je ale také nutno říci, že podstatně rozšířit a znásobit svoji činnost bude muset Asociace pro elektronickou komerci (www.apek.cz), která právě podle původního projektu začne od září české internetové obchody certifikovat, tj. ověřovat a zkoumat jejich funkčnost a schopnost obchodovat, aby měly právě katalogové seznamy jako Atlas.cz možnost se opřít o nezávislá testování obchodů. Je nicméně dobře, že katalog obchodů je nyní ve správě jednoho z nejvýznamnějších dodavatelů obsahu českého Internetu – dá se čekat, že Atlas.cz se bude o tento katalog starat jak, se patří, že do něj nevpustí úplně podvodné či nefunkční obchody a časem začne ty kvalitní svým zákazníkům doporučovat a předvybírat.

Diskuze (2) Další článek: SUN uvádí svůj první paprsek

Témata článku: , , , , , , , ,