Technologie | Automobily | Waymo

Waymo míří do Atlanty. Robovozy Googlu potvrzují technologický náskok před konkurencí

Kde jsou ty časy, kdy se robotické automobily Googlu (resp. Wayma) proháněly jen v Silicon Valley. Typické bílé minivany Pacifica od Chrysleru už mohli Američané spatřit ve 24 městech s různými klimatickými podmínkami napříč USA.

K hromadným a dlouhodobým testům, kdy do ulic vyjede hned několik podobných vozů, se pak Waymo rozhodlo v Austinu, Phoenixu, San Francisku, Detroitu a Kirklandu.

Nyní se vozy s rozměrným lidarem na střeše rozjedou do další metropole – Atlanty na východním pobřeží. Oproti mnoha ostatním automobilkám je přitom Waymo už ve stavu, kdy si troufá k testům bez aktivního řidiče (autonomní úroveň 4-5 na pětistupňové škále).

To znamená, že za volantem nesedí člověk, který by mohl kdykoliv převzít plnou kontrolu nad řízením. Namísto toho sedí posádka jako v taxíku na zadních sedačkách. Waymo tímto způsobem testuje i lidskou psychiku, tato zdánlivě drobná změna totiž od cestujícího vyžaduje ohromnou důvěru v technologii, což není samozřejmé.

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International:

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže například Google. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).
Klepněte pro větší obrázek
Potřebné senzorové vybavení vozu na 2. a nejvyšší 5. úrovni

Firma proto testuje i nové uživatelské rozhraní – dotykové obrazovky v opěradlech, pomocí kterých mohou cestující neustále sledovat detaily o jízdě a v případě nouze přinutit vůz zastavit. Z tohoto důvodu mají ostatně všechny vozy hromadu záložních systémů. Když například selže hlavní palubní počítač, jeho funkci převezme záložní systém, který přinejmenším dokáže to, aby vůz přijel ke krajnici a bezpečně zastavil.

Diskuze (4) Další článek: Konečně nástupce pro Macbook Air: Apple na letošek plánuje nový levný notebook

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,