V Praze tramvaje nestojí v kolonách. Jezdí plynule a mají přednost a semafory je pouští přednostně. Pokuď nedojde vinou řidiče osobního auta k nehodě, tak tramvaje v Praze jezdí na čas a plynule. Srovnávat Washington s Prahou je dost mimo mísu.
Ukol titulkare neni napsat neco, co dava smysl, ale neco, na co lidi kliknou(i kdyz to je sebevetsi blbost). Bohuzel to funguje.
Ale prd, bydlim v centru Prahy, takze tramvaj je pro mne primarni dopravni prostredek a rozhodne tramvaje nejezdi na cas. Ve spicce je zpozdeni 5 - 8 minut naprosto normalni, auta za to nemuzou, mohou za to pretizene paterni tramvajove site v centru Prahy.
Už to někdo řekl HŘIBOVI? :) :) :)
Hlavný problém: kvůli absenci vlastních vyhrazených pruhů často uvízly v běžném městském provozu.
Normalna, co je zdarma, toho si lidi neváží.
Mám dojem, že v USA tramvaje nemají žádnou tradici, ale tradičně tam šli cestou metra a nadzemní dráhy - viz. New York a Chicago a nejspíš i další města, příp. kombinaci těchto dvou přístupů.Oba tyhle přístupy mi připadají lepší než běžné tramvaje, protože na rozdíl od tramvají prakticky neomezují povrchovou silniční dopravu.
San Francisco?
No ale třeba v Londýně mají jenom metro a autobusy (dvoupatrové elektrobusy) a to je to 9 miliónové město.
Mali tam dvojpodlažné električky (tramvaje), kedysi dávno. Len tlačenka od motorového priemyslu zvíťazila, tak ich nahradili dieslovými autobusmi. https://www.youtube.com/watch?v=Ji3C_PjJonM
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 6. 2025 11:05
V SF jsou spis historicke cable cars. Kvuli kopcovitemu terenu. Opravdovych tramvaji je tam par a jsou dost zastarale. Mnohem vic maji trolejbusu, autobusu + linky BART (cosi jako metro, ale vic na povrchu).
No, v USA mívali tramvaje relativně běžně, ale ve 30. letech byly městské tramvajové firmy skoupeny automobilovou lobby a ta se postupně postrala, aby tramvaje ve valné většině zmizely ve prospěch aut a novějších autobusů. Naše tramvaje Tatra T1 designově vycházely z amerického modelu PCC.
No nevím, to je opravdu ten nejlepší trend? Jak do toho zapadají emise z pneumatik které představují poměrně závažný zdravotní problém? A také emise z brzdového obložení? U těžkých bateriových trolejbusů budou obě tyto emise dost vysoké, tramvaje je naopak vůbec nemají.
Tenhle přístup mě nepřestává fascinovat. Za težké peníze vyřešíme pevné častice. Tak se začne plašit NOx. Za těžké peníze vyřešíme NOx. Začne se plašit s CO2. Za težké peníze vyřešíme CO2. Začne se plašit brzadama. Za težké peníze vyřešíme brzdy. Začne se palšit pneumatikama ....Říkam si jak mohl někdo v 80/90 letech vůbec přežít, když se nás na každém rohu snaží něco zabít a je třeba to za stovky miliard řešit.A nebo je to spíše dobrý penězovod do správných kapes?
Vysvětlím. Částečky od brzd se "řeší" proto, že je to bariéra prakticky výhradně pro ICE automobily. Jelikož BEV značný objem brždění řeší rekuperací a klasické brzdy se tedy v takové situace často ani nezapojují, snadno se s průměrem emisí vejde do Euro7, které stanovuje limit pro produkci "emisí z brzdového systému".Naopak ICE automobily vykonají drtivou většinu brždění skrz brzdový systém, a protože musí normu splňovat, technické úpravy nová vozidla zdraží kvůli komplikovanějšímu brzdovému systému.V rámci hesla "Uděláme BEV výhodnější tím, že zdražíme výrobu ICE vozidel."
To je ale ptákovina!V první řadě záleží na stylu jízdy, ne druhu pohonu. Brzdit motorem umí i spalováky, navíc nemají tu šílenou hmotnost podobně velkých EV a v případě nouzového brždění více bordelu vyprodukuje vždy EV.
Moderní spalovák s nějakým nízkoobjemovým motůrkem s dvěma turby moc motorem nebrzdí. Se svým autem často doplachtím ke křižovatce jen na podřazování, ale se služebákem to jen zahučí a jede dál skoro stejnou rychlostí.Spíš by Evropská komise mohla vystoupit před lidi a natvrdo férově říct, že nenávidí individuální dopravu jako takovou a neschovávat se za emise a bezpečnost.
Nesmysl, dnešní auta s malými motory jsou optimalizovaná na úspory a tedy i plachtění. Brždění motorem má u většiny malý účinek a třeba při jízdě z kopce nemá u spousty dnešních aut téměř žádný.Navíc je vidět, že vůbec nevíš, jak brzdí BEV, jinak bys tady takhle neplácal.
Řekl bych, že si to uvědomují, když s tramvajemi začali. Ale k čemu je jim vhodnější řešení, které ale není akceptováno veřejností a pak jezdí (skoro) prázdné, takže stojí akorát haldu peněz za infrastrukturu, vozový park i provoz? Pokud s trolejbusy uspějí, kolik ty emise udělají v porovnání s 30 až třeba 100 individuálními auty, co by byly na cestě místo nich? A když ani tohle řešení nevyjde, tak alespoň nebudou mít po městě rozeseté koleje.
I tramvaj má brzdové obložení i když ne takové jako u klasického vozidla. Odpadají tak jen emise z pneumatik.Znovu nikdo neřeší Nerudovskou otázku "Kam s ním?". Co se starou baterií z aku-trolejbusu? Ekologická zátěž výroby baterie, její likvidace...
Když pomineme rekuperaci, tak tramvaje používají elektro-dinamickou brzdu tj. ve vyšších rychlostech se používá motor jako regulované zatížené dinamo (energie se při tom maří odpory) a v nižších rychlostech se dobrzďuje protiproudem a jako rychlobrzda a parkovací brzda slouží elektromagnetický kolejový brzdič, mechanická brzda má jen bezpečnostní funkci a používá se zejména při poruše - výpadku ovládacího a řídícího napětí 24V (26V na baterii). ..
myslite ty trojelbusy s rekuperaci, ktere brzy maji pouze jako nouzove zastaveni?
USA chudne. Hodně úředníků a dalších podržtašek. Málo výroby.Vlastnit auto nic neznamená.
Dle statistik USA naopak rychle bohatne, zatímco my v EU v porovnání s USA relativně chudnem, viz. HDP na osobu USA versus EU:https://data.worldbank.org/indicator/NY.G...ions=EU-US
USA bohatly, tedy alespoň top 1%, zbylých 99% lidí ale chudne. Od nástupu Trumpa 2.0 se projekce růstu HDP propadly. Hodnota dolaru klesla a tarify (čtěte daně na zboží) na zahraniční zboží se zvedly o 10% minimálně. Domácí zboží natom není o moc lépe neb se mnohé vyrábí ze zahraničních dílů. Tudíž běžnému Bobovi se žije citelně chuději.Boje mezi Trumpem a univerzitami vedou k odlivu studentů a akademiků z USA. Univerzity pomáhají jejich firmám s vývojem a absolventi zakládají start-upy, které HDP dosti pomáhají. Již nyní je meziroční propad zájmu studovat v USA o 40% níž celosvětově a o 50% níž ze strany Evropanů. Naopak stoupá zájem Američanů studovat v Evropě a Austrálii. Brain Drain bude USA hodně bolet.
V USA mám dojem, že koľajovú dopravu naschval sabotujú zlými projektami v prospech elektromobility. Keď sa hovoril v USA o Rýchlovlakoch, prišiel Elon Musk z hyperloopom. Jeden mal jazdiť z Bratislavy do Viedne. No čo poviem, nejazdí :)
To mala byť testovacia dráha
Ten zaver je pravda. Hlavne se maji inspirovat ve mestech, kde mhd opravdu funguje a to tak, ze z temer jakohokoli mista se efektivne a spolehlive dostanu na jakekoli jine misto. Nam se do toho tezko vziva, kdyz to u nas jezdi na minuty presne, mame v praze brutalni sit mhd a kdyz ja jako prilezitostny cestujici chci nekam jet, staci jen nastoupit a telefonem pipnout jizdenku. To je tak moc jednoduchy a diky idosu i pro nemistni prehledny, ze to snad lepsi bejt nemuze.
Jenze za cenu obrovskeho dotovani z penez danovych poplatniku, a to jeste z cele zeme.To se v US nestane, komunal zije z dani z nemovitosti a lidi tam dost resi, co se za to dela. Tzn. ze si nekde daleko postavi tramvaj, neprojde.
Myslíte, že u aut je to jinak? Tam se také ve velkém dotuje. Ceny parkování a různých zón jsou ve skutečnosti výrazně pod cenou, i když si kdekdo myslí, že je to i tak předražený. Jenže města je stejně musí doplácet. A i tak. Z něčeho musí platit odstavná parkoviště na okraji, které vlastně nikdo nechce používat.
Ceny parkování jsou (alespoň v Praze) zhruba na úrovni komerčního (sic!) pronájmu daného prostoru.
Stovka za auto měsíčně v modré zóně je na úrovni komerčních cen?
Z každého litru paliva zaplatíte zhruba polovinu ceny jako daň. Dohromady to dává asi 80mld ročně do státní kasy, která toho kus přesypává obcím. Do toho dálniční známky a silniční daň. Za tyhle peníze očekávám, že mi namísto malování zpoplatněných pruhů místní úředník s úklonou pomůže najít parkovací místo. Auta si každý provozuje za své, MHD se provozuje z daní. Funkční MHD je pro město požehnání, ale kdyby měli lidi platit skutečnou cenu, dopadlo by to možná jako v New Yorku.
To delaj proste blbe a ne, opravdu se na to nesklada cela zeme. To je jako bych treba vinil Kolin, ze maji uz 10 let novej okruh, kterej by jako mesto nikdy nezaplatili. Nebo vinil popelare, ze z poplatku za svoz nedokazou vyjit a Horni Prdelcice, ze pozadali o dotaci na rekonstrukci namesti.MHD neni ziskova organizace a je na vedeni mest, aby se jejich obcane meli dobre a k tomu patri i dotace dopravy z nasich dani. To jakym zpusobem se prelozdeluji penize, kdy male zapadakovy dostanou malo a velka mesta na hlavu vice dava smysl a je to spravedlive.
Praha, 21 miliard ročně jen na MHD....Praha dostává per capita z rozpočtového určení daní větší část per capita než ostatní, proto si toto může dovolit.
Na minuty přesně? Myslíš to, že pomalu obden naskakuje v aplikaci Lítačka upozornění na zpoždění z důvodu silné IAD?
Podle DPP 3 minuty není zpoždění, to mi řekli oni sami.
To je totiz klasicky problem implementace hromadne dopravy v severni Americe. Jde o to, ze tam je MHD vzdycky tak nejak prilepena k automobilove doprave a nema poradne planovani a je prvni na rane, kdyz se ma s necim vydrbat ve prospech aut. Takze treba takove Toronto, ktere ma metro, tramvaje i autobusy (na severni Ameriku uspech) stejne dela tu stupiditu, ze v tramvajovem pasu (ano, maji i ten) stoji na krizovatce auta odbocujici vlevo. Takze kvuli jednomu prdovi v SUV muze cekat tramvaj se 150 lidmi....Druhy problem je, ze cestovani hromadnou dopravou v severni Americe ve vetsine mest vnimane jako "jen pro socky". Teda, to je velmi lokalni, ve zminenem Torontu je to OK (tam to proste jinak nejde), ale o 100km vedle v Kitcheneru uz je to jenom pro ty socky.Kdo si chce udelat lepsi obrazek o situaci, doporucuji Youtube kanal Not just bikes.
Ono je to tak, ze ve vetsine americkych mest je MHD vnimana jako soucast socialni site, tj. neni urcena pro normalni lidi, ale jako socialni doprava pro ty nejchudsi co nemaji financni prostredky na provoz auta, coz v USA znamena dolnich pet max deset procent obyvatel a to rozhodne neni socialni skupina se kterou by normalni clovek chtel sdilet dopravni prostredek.
v Praze jako stojí tramvaje v kolonách jo ? A kde ? 😄 Tohle je blábol roku, ale jako clickbait dobrý.Tramvaj je po metru druhá nejlepší doprava po městě.
Tak redakce sidli na te hloupejsi polovine cr… v brne. Ale je pravda, ze jsou useky, kde se protinani tramvajove pasy s auty, kde obcas tramvaje take stoji. Ale je to opravdu minimalne a ridici s tim pocitaji a nikdo to pod tramvaj svevolne neposle.
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 6. 2025 21:03
Třeba na Zenklově mezi Primátorskou a U Meteoru. Ale těch míst fakt až tolik není.
Naposled když jsem byl v Praze tak jsem třeba viděl skvěle zaseklou tramvaj na Mostě Legií, kde má sice teoreticky vlastní pruh, ale prakticky jím nemohla projet kvůli autům co na tom mostě nemají co dělat. Vtipné že v té koleně stála i MP, která tam taky vlastně neměla co pohledávat.A takových míst je tam víc než dost. Ale je fakt že je to většinou způsobeno hlavně liknavostí předků, kteří před staletími bezohledně stavěli ulice aniž by brali v potaz, že tam dnes bude v obou směrech tramvajový pás, pruh pro auta a další pro cyklisty doplněné chodníkem, takže je vlastně s podivem že to funguje.
Detto na ulici 17. Novemra (17. Listopadu)
Všude, kde auta můžou jezdit po kolejích, třeba Újezd, Karmelitská, Smetanovo Nábřeží.
ja jezdim po praze autem, sorry, ale abych jel treba na cerny most hodinu, kdyz jsem tam autem za 15 minut... proste ne, nejsem debil. Totéž nejblížší nemocnice. Sockou 20 minut+2x cas k MHD , autem 5 minut.Je mi to lito.
Vsude a furt. Tramvaje maji spoustu problemu a popravde receno, moc nechapu, proc se je Praha pokousi nacpat uplne vsude, i tam kde se vubec nehodi.
Ve Washingtonu DC svého času v třicátých letech měli poloautomatickou geniální podpovrchovou PCC tramwaj (do roku 1950 vyráběnou v USA od roku 1951 vyráběnou v ČKD Tatra Smíchov), následně pro nezájem zrušenou. ..
Prostě, USA je v dnešní době země levných automobilů a levného paliva. ..
Karle Liliáne kdo vám dělá ty hloupé titulky?
Říkám si, zda má cenu odpovídat někomu, kdo (doufám, že ne záměrně) komolí mé jméno. Ale řeknu to asi takto: o konečném znění titulku nemusí vždy rozhodovat autor článku.
Zkomolení mne mrzí, za to se omlouvám.
OK, v pohodě. Stávají se horší věci.Každopádně po odevzdání článku jde ještě přes několik lidí (minimálně přes šéfredaktora dané sekce), kteří mohou titulek změnit. Je to i případ tohoto článku.
A ti lidé sedí v Praze Strašnicích nebo v Brně? Neboť v Praze stojí tramvaje v koloně opravdu jen málokdy, musí se stát nějaká nehoda.
V Praze nejak casto stoji tramvaje v kolonach?
V Praze maji vyhrazeny jízdní pruhy.
Takze titulkar je jelito.
Ale stoja. Vedľa električkovej (tramvajových) tratí je tak úzky pruh pre autá, že sa tam horko-ťažko na šírku zmestí Fiat 500. Čokoľvek širšie bráni električke v pohybe okolo áut.
Ano, v Praze stoji velmi casto tramvaje v kolonach, v kolonach jinych tramvaji, protoze mesto v zoufale snaze nahradit nedostatecnou sit metra udelalo jako jedine velkomesto na svete z tramvaji fakticky paterni dopravu, takze vysledek je, ze v centru je kazdou chvili tramvajovy dopravni kolaps.
Doporučuji se jet podívat do města, kde jezdí trolejbusy a elektrobusy, pak doporučuji navštívit město, kde jezdí tramvaje.No a pak si to každý vyhodnotí sám.
Doporucuju se podivat do mest, kde je hlavnim zpusobem dopravy metro, provozovane konkurujicimi si spolecnostmi, doplnovane misty autobusy. A kde tramvaje nejsou potreba 🙂
Jako mít tramvajovou síť o neuvěřitelné délce 3,5 km, to chápu, že se to nesetkalo s ohlasem cestujících. Působí to spíše jako atrakce v zábavním parku...
I ekonomicky to nedává smysl. Když muže mít tramvaje chudé Česko, tak je ten problém někde jinde. Základ budou ty scházející vyhrazené pruhy, nízká rychlost (časté zastávky?) a nezvyk.
Pricinou problemu zjevne nebude nezvyk, ale neschopnost. 😃
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.