Virtuální realita jako živá. Tak by se dal shrnout systém Activeworlds, který vytváří prostředí pro pohyb ve virtuální realitě. Přidat se můžete klidně i vy.
Existuje mnoho systémů, které do připraveného virtuálního světa vysazují elektronickou podobu lidí sedících u počítačů připojených k internetu. Většinou jsou to 3D hry, Quake III, Wolfenstein – Enemy Territory a podobně. Smyslem všech těchto aplikací je jediné – hráči přítomní ve vykonstruovaném a předem zhotoveném virtuálním světě se dříve nebo později, rovněž virtuálně, vyvraždí.
Jedním z pokusů zkusit to jinak je systém Activeworlds, který najdete na adrese www.activeworlds.com. Na rozdíl od her nevytváří trojrozměrné prostředí umístěné u hráče (na CD s hrou), ale na serveru. Prostředí ve kterém se uživatel pohybuje není pevně dáno (tvůrci hry), ale je volné. Každý si může vytvořit svůj vlastní kousek virtuálního světa a dát jej k dispozici komukoliv jinému. Lidé, kteří se v aktivních světech pohybují jsou ve vzájemné interakci, ale prvotním smyslem zde není boj. Už sám pohyb v trojrozměrném světě, který nabývá gigantických rozměrů totiž není nic jednoduchého (na webu projektu jsou pro ilustraci rozměrů tohoto světa jeho satelitní fotografie, navíc ne moc aktuální. Hlavním účelem pak je, aby si uživatelé aktivních světů svá dílka vzájemně navštěvovali, prohlíželi a pochopitelně spolu diskutovali.
Základem Activeworlds je aplikace, kterou je třeba si stáhnout do počítače. Tato aplikace – přehrávač funguje ve dvou režimech – jednoduchém a kompletním – a slouží jako jediné komunikační rozhraní uvnitř virtuální reality. Přihlásit se do ni můžete ve dvou režimech, jako návštěvník (což je zadarmo), nebo jako občan (což už ne). Občan má kromě toho další schopnosti, jako aktivněji se podílet na tvorbě a fungování světů. Klientská aplikace běží rozumnou rychlostí na PIII/667Mhz s 256MB paměti. To, co je podstatné, je ovšem kvalita internetového připojení na němž jsou Activeworlds závislé (všechna data grafiky a světů se přenášejí od serveru klientům a při tvorbě i naopak). Ačkoliv lze aktivní světy provozovat teoreticky i s modemem, optimální reálná rychlost pro jejich fungování se pohybuje okolo 128kbps ve směru k uživateli. Uživatel má bohaté možnosti komunikování s jinými uživateli, posílání zpráv stejně tak jako vyhledávání objektů a uživatelů napříč celým virtuálním prostředím.
V současné době existuje celá řada tématických virtuálních světů, do kterých se lze s Activeworlds dostat. Některé nejsou příliš povedené, jiné ale představují jak graficky, tak i uživatelsky velice zajímavé kousky. A když zvládnete ovládání aplikace a navigaci po světech, určitě se vám budou líbit.