Vždyť to nikdo nečte… Proč byste přece jen neměli ignorovat všeobecné obchodní podmínky a podmínky užívání

Vždyť to nikdo nečte… Proč byste přece jen neměli ignorovat všeobecné obchodní podmínky a podmínky užívání

Kdykoli kupujete nějaké zboží nebo třeba používáte nějakou webovou službu, prodávajícímu nebo poskytovateli služby máte potvrdit, že souhlasíte s jeho podmínkami. Ty ovšem prakticky nikdo nestuduje. Toho ale můžete jako zákazník pěkně litovat.

Asi to také znáte. Každý e-shop před dokončení objednávky požaduje zakliknout políčko potvrzující přečtení obchodních podmínek. Ty jsou většinou skryté pod dalším odkazem, pod nímž se objeví několik stran textu, který ovšem málo kdo prostuduje. To se však může vymstít.

Tyto takzvané všeobecné obchodní podmínky (VOP) totiž často obsahují informace o reklamačních postupech, možnostech vrácení zboží a vrácení peněz. Zahrnují i zásady ochrany osobních údajů, které informují o tom, jak budou vaše data shromažďována, uchovávána a používána. To je v době, kdy jsou zákaznická data mezi firmami ceněna zlatem, velmi důležité. Rozhodně je čím dál užitečnější věnovat těmto podmínkám pár minut života. U některých služeb si pak možná ještě rozmyslíte, zda vám stojí za to je používat. Ve spolupráci s právníky České obchodní inspekce jsme připravili odpovědi na základní otázky, které se těchto VOP mohou týkat.

Proč by vlastně zákazníci měli věnovat všeobecným obchodním podmínkám pozornost?

Jsou v nich upraveny podmínky smluvního vztahu, obsah obchodních podmínek může hrát klíčovou roli v případném budoucím sporu mezi prodávajícím a spotřebitelem. Je namístě si zkontrolovat, zda se obsahově shodují s tím, co prodávající prezentoval v nabídce, co bylo ujednáno, zda tu nejsou nějaká překvapivá, nečekaná ujednání apod.

Jaké jsou klíčové prvky, které by měly být zahrnuty ve VOP? Musí se firmy při jejich tvorbě řídit nějakými pravidly?

Záleží na prodávajícím, co do obchodních podmínek zahrne, často tam bývají i informace vyžadované veřejnoprávními předpisy (o právu na odstoupení od smlouvy, o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práv z vadného plnění atd.), nicméně zákon nevyžaduje, aby tyto informace byly přímo v obchodních podmínkách, záleží na prodávajícím, jaký způsob poskytnutí těchto informací zvolí, aby je spotřebiteli poskytl řádně a včas. Při tvorbě obchodních podmínek musí prodávající respektovat právní předpisy, zejména ustanovení občanského zákoníku chránící spotřebitele jakožto slabší stranu závazkového vztahu a hlavně se vyvarovat zneužívajících ujednání, která mohou zákazníka poškodit.

Jaké jsou nejběžnější nástrahy ve VOP, které mohou zákazníky nepříjemně překvapit?

Patří sem mimo jiné neobvykle dlouhá doba dodání. Překvapivé informace o povaze uzavírané smlouvy – podnikatel navzdory očekáváním z prezentace nabídky nevystupuje jako prodávající, nýbrž jen jako zprostředkovatel uzavření kupní smlouvy s neznámou třetí stranou apod. Ve VOP může být navzdory požadavkům stanoveným v občanském zákoníku ukryt souhlas se započetím plnění před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy.

Příkladem může být situace, kdy si zákazník zakoupí online kurz nebo software ke stažení. Pokud zákazník souhlasí se započetím plnění ihned, poskytovatel může okamžitě zpřístupnit kurz nebo software, ale zákazník tím ztrácí možnost odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz. Dalším úskalím může být to, že ve VOP jsou uvedeny informace o zpoplatnění úkonů či služeb, u kterých spotřebitel na základě prezentované nabídky předpokládal, že jsou zdarma. V neposlední řadě to mohou být také nečekaná ujednání o smluvních pokutách atp.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud