Vyzkoušeli jsme nový Oculus Rift Dev Kit 2

Na vlastní oči jsem si mohl vyzkoušet novou verzi Oculus Rift, která jako Dev Kit 2 brzy zamíří k zájemcům.

Brýle pro virtuální realitu Oculus Rift jsou myslím čtenářům Živě už dobře známé. Před dvěma týdny byla oficiálně představena verze Oculus Rift DK2 s mnoha vylepšeními. Když jsem si ji na konferenci GTC mohl vyzkoušet, neváhal jsem.

První Oculus Rift obsahoval pouze displej s rozlišením 720p a popravdě velikost pixelů byla něco, co mi hodně vadilo. Ano, převod pohybů hlavy do virtuálního světa fungoval, ale zážitek mne rozhodně neposadil na zadek. V lednu na CESu jsem si vyzkoušel Full HD verzi Oculus Rift HD, která se ani mez vývojáře nedostala. Lepší displej s plným vysokým rozlšením vypadal podstatně lépe a vesmírná střílečka EVE: Valkyrie mne přesvědčila, že jsem se na pár minut přenesl do virtuálního světa.

Stejně tak na CESu byla pro vybrané zájemce prezentována verze Crystal Cove diodami a kamerou pro přesnější snímání pohybu hlavy v prostoru. Na konferenci GDC pro herní vývojáře pak oficiálně představili Oculus Rift DK2, který z Crystal Cove vychází, ale nemá infradiody tak viditelně obnažené.

Nový Full HD OLED displej

Nový Oculus Rift obsahuje Full HD displej, ale oproti dřívější HD verzi je nově OLED s pentile maticí. Jednotlivé obrazové body tedy netvoří čistě R, G a B subpixely, ale tenké zelené subpixely doplňují větší pro červenou a modrou barvu, které jsou sdílené mezi dvěma pixely výsledného obrazu. 

IMG_9571.JPGIMG_9574.JPGIMG_9576.JPG
Brýle jsou o něco větší a mírně těžší než předchozí verze. Na hlavě jsem si ale vyšší váhy nevšiml. To spíš vadí horní (bohužel nutný) popruh s kabely

Není to ale jen o OLED displeji. Nový Oculus nerozsvěcuje totiž celý displej najednou jako u TFT displeje. Kvůli potlačení rozmazávání svítí pixely jen 20 procent času.  Zleva doprava přebíhá 3ms pruh světla. Díky tomu nevidíte při prudkém pohybu šmouhy jako u LCD displejů. Podstatné ale je, že ač jsem osobně na blikání displejů citlivý, při nasazení na hlavu jsem si ničeho rušivého nevšiml. To víc mi vadila pentile matice displeje, které není tak ostrá jako klasická RGB. Proto mi kvalitou přišel nový OLED displej jako horší než ten z HD verze. 

Musím ale uznat, že pentile matice lépe vyrovnává mírné náklony hlavy. Obraz vypadá stejně v různých náklonech, zatímco tradiční RGB má vyšší kvalitu jen při rovném sezení.

Nově i s kamerou

Tím nejpodstatnějším vylepšením Oculusu Rift je ale nová kamera snímající rozsvícené infradiody na brýlích. Díky tomu se dokáže snímat i pohyb hlavou do stran, tedy nejen natočení, ale i pohyb třeba o půl metru vedle. Celkem to je šest stupňů volnosti.

IMG_9572.JPGIMG_9573.JPG
Brýle nově doplňuje i kamera, nestačí ale jen nějaká obyčejná, kterou už doma máte

Nestačí ale použít jen nějakou webovou kameru. Čidla nového Oculusu snímají polohu frekvencí 1000 Hz jako kombinaci polohy brýlí a záběrů z kamery. Kamera dokáže snímat až do natočení hlavy o 110 stupňů. Díky zornému poli samotných brýlí 90 až 110 stupňů se tedy můžete podívat za sebe. Kamera by měla být od brýlí vzdálena půl až dva a půl metru a snímá v zorném poli 72° vodorovně a 52° svisle.

V základu se počítá s hlavou metr od kamery a pokud by hráč zmizel z dosahu kamery, přejde se na tradiční určování jen z čidel v brýlích. 

Bojoval jsem v obýváku

Vyzkoušel jsem si stejnou hru, jako týden předemnou zájemci na GDC. Tedy po nasazení brýlí jsem se ocitl v obývacím pokoji, kde jsem ovládal postavičku hopsající po nábytku. Mečem či kouzly jsem pak mohl bojovat s postavičkou vedlejšího hráče. Trackování polohy fungovalo příjemně, mohl jsem se naklánět a přirozeně rozhlížet. Pohyby hlavy se přitom přenášely i do polohy těla hráče, takže jsem viděl, jak se rozhlíží vedlejší hráč.

Displej se nemazal, neblikal, ale pentile matice mi docela vadila. Bylo to určitě lepší než na prvním Oculusu, ale nevyhnul jsem se prohlížení pixelů z blízka a hledání nedokonalostí. Nové snímání pohybů kamerou působilo přirozeně a návrat ke staršímu Oculusu by asi hodně bolel.

Za sebe jako koncového spotřebitele bych to ještě nekoupil, ale zástupci Oculusu se netajili tím, že spotřebitelský produkt bude ještě podstatně lepší. A tato slova pronášeli ještě před tím, než je koupil Facebook. Jako vývojář bych ale neváhal a hned do toho šel. Toto je opravdu podstatný produkt s budoucností.

Výzvy pro budoucnost

Oculus se chce nyní zaměřit na sjednocení vývoje her. Nové SDK má z vývojářů sejmout problémy s korektním renderováním obrazu pro brýle. Budou to sice moci i nadále dělat po svém, ale když to svěří SDK, nebudou muset hlídat tolik parametrů, kde se dá udělat chyba, ze které pak bude hráči zle. 

V novém SDK se také chtějí zaměřit na co největší stáhnutí latence, tedy rozdílu mezi pohybem a odpovídající změnou v obraze. Aktuálně je kolem 30 ms a snahou je to stáhnout ke 20 ms. Například i tak, že se sejme údaj ze senzorů, vypočítá 2D obraz z 3D scény a těsně před zobrazením se ještě sejme poloha a vypočítaný 2D obraz ještě natočí či posune. Drobné nepřesnosti v obraze budou méně rušivé než zpoždění mezi pohybem a obrazem.

Oculus Rift DK2 zamíří k prvním zájemcům v červnu. Můžete si ho koupit i jako koncoví zájemci. Jestli vadí cena 500 dolarů, můžete se domluvit s kamarády a koupit si jeden společně - nebojte se, to se nedá používat neustále. Přesto to stále nebude na úrovni, kterou si za rok koupí koncoví zákazníci, ostatně i cena by měla být ve finále nižší. Rozhodně ale s Oculusem Rift DK2 vypadá budoucnost PC hraní zajímavě. A třeba časem opadnou vášně z koupě Facebookem a ukáže se, že Facebook nechce vyhodit svou investici oknem a jde mu také o úspěch Oculusu.

Diskuze (21) Další článek: Nové Mapy.cz Beta si už může vyzkoušet každý surfař

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,