Pamatujete si na Posterous? A chybí vám? Markovi a mnoha dalším ano, když totiž Twitter před čtyřmi lety ukončil jeho provoz (rok poté, co jej koupil), internet přišel o službu, která tu byla pro ty, kteří nemají čas na klasický blog, jenže stejně tak jim je málo kratičký tweet a status na Facebooku.
Na Posterous jste jednoduše mohli během okamžiku vypustit jak stručné moudro o jednom odstavci, tak zamyšlení o třech normostranách s obrázky, vloženými videi z YouTube a dalším multimediálním obsahem. Posterous byl prostě rychlý, a když jsem jej v roce 2009 sám objevil, skutečně jsem si myslel, že to bude budoucnost blogosféry.
Jenže Posterous zmizel a stejně tak masová éra blogů, kdy bylo otázkou netikety mít i ten svůj.
Mohlo by se zdát, že se všichni přestěhovali na Facebook, který má díky své velikosti a principu sdílení moc dostat čtenáře na veřejný status mnohem rychleji a úspěšněji než jakýsi zapadlý WordPress, ale v jeho stínu přežívá hromada nástupců, kteří se v mnohém inspirovali právě v Posterous.
Nabízejí rychlou a naprosto snadnou publikaci vašeho příspěvku a jeho sdílení na sociálních sítích, přičemž výsledek je typograficky vkusný a čistý bez zbytečného a přežitého balastu všemožných šablon komplexních redakčních systémů.
Pojďme se podívat na ty nejpovedenější a bezplatné. Pro přímé srovnání jsem publikoval jeden identický článek s obrázky a základním formátováním na čtyřech rychloblogovacích platformách Facebook Notes, Medium, Telegra.ph a Tumblr.
Jak to dopadlo?
Poznámky na Facebooku
Začnu právě na Facebooku, protože vedle klasických statusů nabízí i publikaci poznámek. Podstatné je to, že poznámky mají úplně odlišnou typografii, patkové písmo, mohou obsahovat obrázky, vložený obsah z cizích služeb, které nabízejí embed kód (YouTube, Twitter aj.), paragrafy a tak dále.
Takhle poznámka vypadá po zveřejnění. Může mít vlastní velké úvodní logo, vložené obrázky, pokročilejší formátování, a protože jsme na Facebooku, tak samozřejmě zpětnou vazbu v podobě lajků, sdílení a komentářů.
A takto vypadá samotná tvorba. Namísto všemožných lišt stačí něco označit nebo někam klepnout a zobrazí se nabídka s nástroji.
Práce s poznámkami je rychlá, formátování textu je jednoduché a přímočaré a co je nejdůležitější, takový zápisek se bude skrze obří Facebook sdílet zdaleka nejlépe, protože se jedná o jeho integrální součást. Stejně tak ale můžete poznámku sdílet veřejně, aby si ji mohl přečíst kdokoliv včetně těch, kteří Facebook nemají zrovna v lásce a vyhýbají se mu širokým obloukem.
Medium
Troufám si tvrdit, že Medium už alespoň jednou navštívil každý z vás, i když to ani nemusel zaregistrovat, mnohokrát jsme na něj totiž odkazovali v našich článcích na Živě.cz. Není se čemu divit, obchodní model služby totiž spočívá v tom, že se snaží o to, aby klíčoví lidé na Mediu publikovali klíčové věci a prostý plebs si pak zaplatí paušál, aby si to mohl přednostně přečíst.
Na Mediu tak v minulosti oznámil třeba takový Google vznik samostatného startupu Waymo, který bude nadále vyvíjet jeho autonomní vůz, publikují zde vědci, influenceři všeho druhu a stejně tak to můžete být vy, základní podoba služby je totiž jak pro vás, tak pro čtenáře zcela zdarma.
A opět, takhle vypadá vydaný článek na Mediu. Můžete jej sdílet dál, čtenáři mohou přidávat komentáře, lajkovat atp.
Takhle vypadá samotná příprava. Stejně jako na Facebooku stačí označit text nebo kamkoliv klepnout a třeba nahrát obrázek, vložit tweet, video z YouTube aj.
Před publikací můžete nastavit dokonce i licenci
Rozhraní je přitom opět velmi podobné poznámkám na Facebooku (a tedy i původnímu Posterous). Text má hezkou patkovou typografii a je naprosto čistý. Jedinou barvičkou zde budou pouze vaše nahrané fotografie a vložený obsah z cizích služeb.
Medium umožňuje velmi rychlou publikaci libovolně dlouhých příspěvků, přičemž dobře vypadá jak jeden krátký odstavec, tak elaborát. Medium na tyto různé úrovně samo myslí, takže související články můžete organizovat i do seriálů a nad Mediem můžete nakonec postavit i vlastní… Medium, za (dost vysoký) poplatek jej totiž zprovozníte na vlastní doméně a s vlastním designem.
Telegra.ph
Vezměte typografii Media a poznámek na Facebooku a přidejte anonymitu publikace jako na službách typu Pastebin. Výsledkem bude Telegra.ph. Je naprosto skvělý – skvělý, pokud potřebujete rychle publikovat článek s obrázky, vloženým obsahem a jednoduchou patkovou typografií, která je dnes v módě, ale nemáte čas se kamkoliv registrovat a přihlašovat.
Jednodušší to už být nemůže, aneb výchozí stránka a publikovaný článek. Žádná registrace, žádná konfigurace. Prostě jen váš obsah.
Formátování a vkládání je opět standardní a totožné jako u ostatních. Vložit můžete obrázky i embed obsah z cizích webů.
Na Telegra.ph totiž žádné přihlašování není, a přitom můžete článek zpětně kdykoliv upravit, přístupové údaje jsou totiž uložené v paměti prohlížeče. Pokud třeba pomocí Imguru rychle na web nahrajete obrázek, Telegra.ph to udělá s tím, co máte zrovna na jazyku. Skvělé!
Tumblr
Nakonec nesmím zapomenout na dnes již trošku plešatícího staříka, který tu kupodivu stále je – na Tumblr. I tato služba vznikla za účelem rychle napiš a publikuj a patří k tomu nejlepšímu, co má Yahoo v portfoliu (což vzhledem k jeho celkovému úpadku zase není nikterak složité).
Tumblr je kdesi na půli cesty mezi jednoduchou službou pro rychlé publikování složitých myšlenek a tradičním blogem se vším všudy včetně designu na míru.
Příprava článku je stejná jako u ostatních (označ a zobrazí se nabídka), ale už je tu místy trošku patrný zub času.
Tumblr opět umožňuje rychlou a snadnou publikaci textových zápisků vybavených obrázky a vloženým obsahem z cizích webů, postrádá však naprostý purismus svých konkurentů, i když se s ním dá hodně pracovat.
Těžko však odhadnout jaká bude jeho budoucnost, když se celé impérium Yahoo bortí. S troškou cynismu však můžeme konstatovat, že by mohl ještě sloužit docela dlouho, podstatnou část jeho obsahu totiž tvoří erotické blogy. Právě proto, že se na něj tak snadno nahrávají fotky.
Posterous tu už tedy není, ale jeho duch žije dál. I dnes můžete s rychlostí Twitteru či zápisku na Facebooku publikovat články, které vypadají dobře a nebudete muset zápasit s publikací na tradičních redakčních systémech.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium