Vysvědčení pro Microsoft za rok 2009

Vysvědčení pro Microsoft za rok 2009

Microsoft je jednou z nejsledovanějších softwarových společností na světě. Za co si v uplynulém roce zasloužila jedničky a z jakých předmětů je naopak na hranici propadnutí?

Microsoft je stále největší softwarová firma na světě, je tedy z logiky věci zároveň nejsledovanější a nejkomentovanější – ať už v tom dobrém nebo špatném slova smyslu. Nedávno jste si mohli přečíst shrnující článek, proč by měl Steve Ballmer odejít, pokud ale budete shovívavější, můžete si stejně tak položit otázku, proč by odejít neměl.

Co se vážně povedlo

Tu si nepřímo položili i na webu Betanews a vybrali několik bodů, které se Microsoftu letos skutečně povedly. Takže za co by měl letos Steve Ballmer a jeho management dostat vánoční prémie?

  1. Microsoft uvedl nový systém Windows 7, který získal mnohem lepší renomé než přechodový Windows Vista a stane se tak snad důstojným nástupcem Windows XP, který by se mohl bez nadsázky honosit přezdívkou „Michael Jackson“ - tolika plastickými operacemi, upgrady a servisními balíčky se totiž nemůže pochlubit žádný operační systém v historii.

  2. Dalším velkým plusem bylo určitě otevření prvních stylových obchůdků s produkty Microsoftu. Jejich ekonomický přínos bude zanedbatelný, o každém takovém „otevření“ se ale bude hojně psát i s ohledem na to, že se jedná o přímou konkurenci totožným obchůdkům od Applu – existuje lepší PR?

  3. Microsoft letos ale spustil i vyhledávač Bing, V našich podmínkách se sice zatím jedná pouze o původní Live Search, který dostal pouze nový kabátek, v USA je ale situace docela jiná a Googlu tu skutečně roste potenciální konkurence. Podíl na trhu má sice Bing zatím malý, s Microsoftem ale začínají spolupracovat mobilní operátoři i velké weby, které budou používat Bing jako exkluzivní vyhledávač.

  4. Další plus patří Microsoftu za uvolnění bezplatného antivirového programu Security Essentials. Jeho hlavní předností jsou docela slušné výsledky v bezpečnostních testech, což v případě Microsoftu nebývalo zvykem, a také poměrně nízká zátěž systému.

  5. Dohoda s EU by se možná mohla zdát pro Microsoft kontraproduktivní, důležité je ovšem to, že spor o monopolní postavení IE na trhu s prohlížeči definitivně skončil. Ballot screen a možnost deaktivace IE v systému je přitom natolik přelomový a vstřícný krok, že lze bez nadsázky říci, že letité války webových prohlížečů vstupují do zcela nové éry.

  6. Microsoft čas od času vydával nějakou tu reklamu na své produkty, teprve v poslední době ale nastoupil na vlnu internetového „virálu“ - marketingu, který se jako biologický virus šíří komunitou, skrze YouTube, Facebook a další komunitní weby a blogy. V průběhu letošního roku se objevovaly virální reklamy na Windows 7 nebo Bing, a pak tu byly i celé kampaně „Laptop Hunters“ nebo The Rookies“. Samozřejmě cílily především na amerického zákazníka, skrze web se ale dostaly do celého světa.

Co se skutečně nepovedlo

Spousta věcí se ale Microsoftu nepovedla. Na mobilním trhu na něj ze všech stran útočí „vyhypovaný“ iPhone od Applu a neotřelý operační systém Android od Googlu, a pak samozřejmě i tradiční výrobci v čele s Nokií. Takže jaké černé puntíky letos kazí Microsoftu nabyté renomé?

  1. Jedním z nich je určitě Windows Mobile 6.5. Ne snad, že by byl „nový“ operační systém pro mobily špatný, přišel ale pozdě a oproti svému předchůdci nabídl jen kosmetické změny. Dlouho očekávaný a snad konečně přelomový Windows Mobile 7 byl přitom opět odložen a i dvorní výrobce WM mobilů HTC začal koketovat s konkurenčním Androidem od Googlu.

  2. Microsoft sice spustil svůj Bing a uzavírá smlouvy s partnery, v globálním měřítku však zatím masivní kampaň příliš nepomohla. Bing roste podobným tempem jako jeho předchůdce (nárazová vlna návštěvnosti v prvotních měsících přirozeně opadla) a normovaný internetový surfař v drtivé většině případů stále sáhne především po univerzálním Googlu.

  3. Dalším černým puntíkem je roztříštěnost vývoje nových webových aplikací a služeb. Microsoft v souvislosti s ekonomickou krizí zeštíhlil svůj tým a zrušil nebo „transformoval“ celá oddělení, zvesela ale dál vyvíjí četné webové služby, které dělají to samé, překrývají se, ale nespolupracují. Typickým příkladem budiž třeba řada Live Mesh, Office Live Workspace, SkyDrive a My Phone. Všechny tyto programy se starají o zálohu a synchronizaci dat mezi počítačem/mobilem a webovým úložištěm, každá z těchto služeb ale používá jiný systém a webový disk, takže neexistuje žádná univerzální „hromada“ , o elementární spolupráci nemluvě. Skutečně chce běžný uživatel používat deset různých (sic třeba kvalitních) služeb a deset různých webdisků na prakticky stejnou věc?

  4. S předchozím bodem pak souvisí ještě jedna událost a to poskytnutí licence k synchronizačnímu protokolu ActiveSync úhlavnímu „nepříteli“ Googlu. ActiveSync je jedním z nejhodnotnějších vynálezů Microsoftu, který sice zatím umí ocenit pouze korporátní uživatel (Exchange na mobilu aj.), s rozšiřováním rychlých mobilních datových sítí a výkonných telefonů ale bude význam synchronizace dat mezi mobilem a internetem nadále růst. Google díky ActiveSync získal technologii, kterou rázem použil pro mobilní synchronizaci Google Kalendáře a kontaktů z Gmailu, časem ale jistě přibude i propojení mobilu s dokumenty Docs a dalšími službami z portfolia Google Apps. Zdánlivě okrajová licence tak získává zcela nový a poměrně klíčový význam.

Na planetě Microsoft se toho tedy v průběhu roku stalo skutečně mnoho a celých dvanáct měsíců bylo lemováno správnými rozhodnutími i podivnými úskoky zpět. Příští rok bude skutečnou výzvou. Microsoft totiž neuvede žádný desktopový operační systém nebo vyhledávač, který zastíní případná špatná rozhodnutí, a bude se tedy muset pod dohledem přísných technologických novinářů a sílící dravé blogosféry skutečně snažit.

Určitě si přečtěte

Články odjinud