Vyskakovací reklama je desetkrát účinnější než běžné bannery

Kontroverzní reklamní formát je řádově účinnější než obvyklé bannery. Zvykli jsme si na reklamu uprostřed filmu, zvykneme si i na pop-upy?
Vyskakovací (pop-up) reklamní okénka mají skoro patnáctkrát vyšší účinnost než běžné podlouhlé bannery a dokonce desetkrát vyšší účinnost než dnes značně oblíbené „skyscrapery“, velké vysoké bannery. Tvrdí to studie firmy Advertising.com, vzniklá jako výsledek zkoumání chování 15 miliónů uživatelů Internetu, na které bylo „vystřeleno“ 168 miliónů bannerů – nemá-li tedy test jiné chyby, jde o množství statisticky více než dostatečné.

Advertising.com říká, že pop-upy mají v průměru 13x vyšší klikatelnost (click-through rate) než standardní banner (468x60 pixelů), a 14x vyšší conversion rate. Studie navíc ukázala poměrně nízkou účinnost tzv. dlouhých bannerů (728x90 pixelů, zabírajících 2,3x větší plochu než standardní banner. Ty se ukázaly jen jako o málo účinnější než standardní banner, stále řádově níže než pop-up. Rovněž rozdíl mezi skyscraperem a standardním bannerem nebyl velký – o 60 % vyšší click-through a o 20 % vyšší konverze. Nade všemi se tedy tyčí vyskakovací okno s řádově lepšími výsledky. Představitel Advertising.com připodobňuje pop-upy ke vkládané reklamě, např. k předplatitelským kartičkám v časopisech: získají pozornost, nedají se přehlédnout. A ovšem, obtěžují uživatele více než některé jiné formy reklamy.

(Conversion rate: procento uživatelů, kteří na základě reklamy provedli, dříve nebo později, akci, která byla cílem této reklamy.).

Pop-upy (či jejich příbuzní, okna pop-under) na Internetu zatím nepřevládají, ale jejich popularita roste. V prvních sedmi měsících letošního roku na uživatele vyskočilo celkem 11,3 miliard pop-upů – číslo sice gigantické, ale stále jde jen o 2 % celkového počtu reklamních bannerů, a jde jen o 24 % nárůst oproti předešlému období. Nicméně firmy, které pop-upy používají, si je pro vysokou účinnost chválí: na zahraničních webech se setkáme velmi často s reklamou na internetového letenkáře Orbitz.com nebo na prodejce různých udělátek do domácnosti X10.com (v obou případech se jedná o světově významné společnosti).

Je-li účinnost pop-up reklam skutečně tak vysoká, mohl by tento reklamní formát být pro internetovou reklamu přínosem – nejen pro inzerenty, ale i pro provozovatele webů a dokonce i pro návštěvníky stránek. Vysoká účinnost znamená, že pop-upů se nemusí k dosažení účinku „protočit“, zobrazit tolik, a budou pro inzerenta dražší. Jakkoli je pop-up nepříjemný, uživatel by zřejmě dal přednost, kdyby mohl „vyměnit“ čtrnáct načtených standardních bannerů za jeden popup, neboť to v souhrnu znamená podstatně méně dat a podstatně rychlejší načtení stránky. Varianta pop-under navíc uživatele neobtěžuje, protože mu ponechá původní stránku, o kterou požádal, nezakrytou reklamou; vyskakovací okno pak má ještě jeden přínos, a to, že jej uživatel může ponechat otevřené, mezitím číst původní stránku, případně přecházet na další, a k reklamě se vrátit (kliknout na ni) později. Reklamy nás, i když si to nechceme přiznat, občas zaujmou a chceme na ně kliknout, současně ale nechceme přijít o zdrojovou stránku – nejhorší jsou pak ty bannery (např. některé flashe), ze kterých nelze odskočit do nového okna prohlížeče.

Pop-up okna nejsou až tak odmítané, jak se často prezentuje (co do míry obtěžování se v žebříčcích vyskytují těsně nad spamem) – nejde o jev samotný, jde o jeho míru. Ani spam by nestál za řeč, kdyby přišly tři nevyžádané maily za týden; pokud inzerenti a provozovatelé udrží pop-upy v přijatelném objemu, bude to obdobné.

Témata článku: Prohlížeče, Reklama, Click, Up, Velká popularita, Milión uživatelů, Vysoká míra, Banner, Under

Určitě si přečtěte

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

19.  10.  2017 | David Polesný | 25

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

** Po půl roce je tu další aktualizace Windows ** A opět přináší hlavně hromadu drobných kosmetických vylepšení ** Podívali jsme se na ty nejzajímavější

17.  10.  2017 | Jakub Čížek | 187

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

** Světové mocnosti vyvíjí nové, nesmírně rychlé zbraně ** Jsou schopné pokořit rychlost Mach 5 ** Tyto zbraně mohou zvýšit riziko rozpoutání válečného konfliktu

19.  10.  2017 | Stanislav Mihulka | 20

16 míst, kde můžete legálně sledovat filmy na internetu

16 míst, kde můžete legálně sledovat filmy na internetu

** Legálních služeb pro sledování filmů je celá řada, využít můžete předplatné či platbu za film ** Ceny jsou u mnohých velmi rozumné, limitem je pouze nabídka titulů ** České služby mají i dabované filmy, u zahraničních často chybí i české titulky

18.  10.  2017 | Vladislav Kluska | 27


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji