Právo | Evropská unie

„Výrobky bychom měli opravovat, ne stále měnit“, zní z EU. Parlament chystá evropské právo na opravu

  • Nová pravidla by měla výrobce motivovat k prodloužení životnosti výrobků, především elektroniky
  • Náhradní díly by neměly být limitovány pouze na autorizovaný servis
  • U produktů by mohlo být udáváno skóre opravitelnosti

Ve Spojených státech se poslední měsíce intenzivně jedná o tzv. Právu na opravu, které by mělo výrobcům ukládat povinnost dodávat pro svoje výrobky náhradní díly a umožnit i opravy v servisech třetích stran. Proti tomu se staví velké společnosti v čele s Applem, který proti zamýšleným novinkám vehementně lobuje a nové zákony by v okleštěné podobě mohly začít platit maximálně na státní úrovni.

Podobnou cestu však plánuje i Evropská unie, která se chce pokusit změnit způsob, jakým plýtváme zdroji v podobě velmi špatně opravitelných produktů (typicky elektroniky) a jejich častou výměnouu. I proto Výbor pro trh a ochranu spotřebitelů vydal několik doporučení, která by mohla být v budoucnu přetavena v nařízení.

Udržitelné zastarávání

Podle průzkumu (PDF) z roku 2014 by 77 % Evropanů upřednostnilo opravu pokaženého produktu před nákupem nového. České republice v této statistice patří předposlední místo, kdy opravu zvažuje 56 % tázaných. Oživení pokaženého produktu, především potom elektroniky však často není možné, nebo je velmi složité, a tak stále častěji sáhneme po výměně za nový kus. Evropský parlament proto chce navrhnout taková nařízení, která by nejen umožnila více oprav, ale také prodloužila životnost samotných výrobků.

Souhrn několika doporučení je označován jako udržitelné zastarávání, pod nímž najdeme nejen snahy o zvýšení počtů oprav, ale například také možnosti pro snadný upgrade elektroniky. Podle Evropského parlamentu by se tak výrobci měli snažit o vývoj modulárních návrhů svých produktů, které bude možné jednoduchou cestou vylepšit a prodloužit tím jeho životnost. Samozřejmě v odvětvích, kde je to možné – týká se to tedy především elektroniky v podobě smartphonů, notebooků či tabletů.

Zatímco ještě před několika lety jsme si v noteboocích snadno měnili paměti, disky a v některých případech i procesory, nyní nic takového není možné. Většina moderních strojů typu Macbooku nebo Surface Laptopu využívá pouze pájené komponenty a často pouze lepená šasi. Ta znemožňují či ztíží jednoduchou opravu nejen spotřebitelům, ale i samotným servisům.

Scrn-07-10-009.png
Po opravě raději sáhne 56 % Čechů. Zbytek pokažený výrobek mění za nový
(zdroj: Eurobarometer)

Na jedné straně by tedy měl stát design, efektivita, hmotnost a další vlastnosti, kvůli nimž výrobci po neopravitelných návrzích sahají. Zároveň by ale měla být nalezena rovnováha s vlastnostmi, které umožní prodloužení životnosti a tím značné snížení plýtvání surovinami a produkce odpadu.

Skóre opravitelnosti

Oblíbený web iFixit, který se zabývá vydávání servisních návodů a také rozborkami elektroniky u jednotlivých produktů vždy uvádí skóre opravitelnosti. Na stupnici od jedné do desíti ohodnotí to, jak jednoduché či složité je vyměnit komponenty. V poslední době si nejhorší hodnocení vysloužil již zmíněný Surface Laptop od Microsoftu a nejlepší naopak třeba tablet HP Elite x2 1012.

Podobné hodnocení si v budoucnu možná nebudeme číst pouze u těch nejpopulárnějších kusů elektroniky na specializovaných webech, ale i na krabicích výrobků nebo při výběru v e-shopech. Mezi jeden z návrhů a doporučení Evropského parlamentu je právě zavedení stupnice, která by spotřebitele informovala o možnostech opravy či předpokládané životnosti například při zahrnutí možných upgradů. Především v kategorii elektroniky by takové vodítko mohlo odradit mnohé zákazníky od nákupů levné elektroniky z Číny, kde o možnostech oprav není třeba hovořit.

Náhradní díly pro servisy i uživatele

Velkým problémem u výrobců jako Apple či Microsoft je nedostupnost originálních náhradních dílů. A to nejen pro koncové uživatele, ale i pro servisy. V případě produktů Applu se tak oficiální cestou dostanou k originálním dílům pouze vybrané autorizované servis, kterých je minimum. I na tohle pamatují nová doporučení Evropského parlamentu. Najdeme v nich tedy především uvolnění náhradních dílů i pro servisy třetích stran a spotřebitele. Zároveň by měli výrobci dodávat manuály pro servis, opravy i údržbu. Rovněž tyto informace by si Evropský parlament přál uvádět mezi informacemi o produktu – primárně tedy údaje o dostupnosti náhradních dílů.

Kromě informací, které by výrobci o svých produktech udávali, by měl být na evropské úrovni rovněž zřízen kontrolní systém, jenž by hodnotil nejen správnost udávaných údajů týkajících se opravitelnosti nebo životnosti výrobků, ale také odhaloval zabudované komponenty zkracující životnost výrobků („kurvítka“).

Mezi další opatření, která by se mohla v evropské legislativě objevit, patří rovněž prodloužení povinné záruční lhůty u některých kategorií výrobků. Sem mohou patřit například automobily, ale i domácí spotřebiče jako jsou pračky či ledničky. Ostatně tento systém již funguje v zemích Beneluxu. I další evropské země potom motivují výrobce ke zvyšování životnosti výrobků. V Rakousku proto existuje značka Excelence, která označuje snadno opravitelnou elektroniku s dlouhou životností. Ve Finsku potom funguje systém, který v případě některých kategorií zboží ukládá prodejcům provést opravy i v pozáruční době.

Zda se v budoucnu dočkáme podobných opatření na evropské úrovni, bude záležet na Evropské komisi a na tom, do jaké míry bude uveřejněná doporučení Výboru pro trh a ochranu spotřebitelů akceptovat.

Diskuze (158) Další článek: Stavební robot Hadrian X dokáže položit až 1000 cihel za hodinu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,