6
Fotogalerie

Výrobci automobilů představili standard digitálního klíče: Auta budeme odemykat mobilem

  • Sdružení CCC oznámilo nový standard digitálního klíče pro automobily
  • Pomocí jednoho standardu bude možné nahradit klasické klíče od auta chytrým zařízením
  • Mezi partnery sdružení je Apple, Samsung, Volkswagen a další

Car Connectivity Consortium (CCC) představilo specifikace první verze Digital Car Key neboli digitálního klíče pro automobily, který umožní nahradit stávající různé systémy, které výrobci automobilů používají a posunout je do digitálního věku a internetu. Nový standard už tak počítá s využitím například chytrého telefonu nebo náramku a hodinek k ovládání vozidla.

Chytré mobilní telefony a různé typy chytrých náramků jsou už extrémně rozšířené. Ale zatímco u nich už vznikla řada technologických standardů pro komunikaci a zabezpečení bezdrátového spojení (Bluetooth 5.0, Wi-Fi 802.11ac, LTE a další), v případě automobilů je nástup a standardizace o něco pomalejší a chaotičtější.

I to je jeden z důvodů, proč jsou stále problémy s připojením chytrého telefonu k multimediálnímu displeji moderních aut – „standardů“ je spousty a každý výrobce podporuje vždy něco jiného. Car Connectivity Cosnsorcium, který mimo jiné stojí i za MirrorLinkem, se snaží situaci zjednodušit s technologií, která už se u některých moderních automobilů začíná v částečné formě objevovat – digitálního klíče.

Digitální automobilový klíč 1.0

Nový standard Digital Car Key 1.0 má sjednotit systém zabezpečení a bezdrátové komunikace, která je s využitím digitálního klíče spojená. Nejde přitom pouze o samotné odemykání a zamykání vozu třeba mobilním telefonem, ale také o detekci vzdálenosti od vozidla, nastartování, ověřování uživatele, vytváření a zrušení digitálních klíčů, jejich omezené používání a další funkce.

Aby všechny tyto operace bylo možné provádět bezpečně, je nutné používat nejmodernější systémy šifrování a bezpečnostních standardů, podobně jako u jiných technologických systémů, které jsou používané napříč různými zařízeními a od různých výrobců (třeba zmíněné Bluetooth).

V tomto případě se očekává použití standardu NFC, přičemž zároveň dochází k propojení jak aplikace v mobilním telefonu nebo jiném chytrém zařízení, tak i přímému spojení automobilu s backendem výrobce automobilu.

Snímek obrazovky 2018-06-27 v 18.00.41.jpg
Architektura Digital Car Key 1.0

V rámci konsorcia spolupracuje přes 80 společnosti jako BMW, General Motors, Volkswagen, Daimler, RealVNC, HTC, PSA, Honda, LG Electronics, Hyundai, Alpine, Toyota, Samsung a dokonce i Apple. Dle vyjádření je v tomto sdružení přes 70 % výrobců automobilů.

Budoucnost automobilů i sdílené jízdy

I když interakci s vozidlem pomocí mobilního telefonu podporuje třeba Tesla, v tomto případě jde o standard, který vše zjednoduší nejen pro všechny hráče v oboru, ale také pro uživatele.

Obzvláště pokročilé jsou schopnosti rychlé a nastavitelné konfigurace s digitálním klíčem, což využijí nejen půjčovny (dostanete digitální klíč na dobu, na kterou jste si vůz předplatili), ale také platformy pro sdílenou jízdu a sdílené vlastnění automobilů.

Díky digitálnímu klíči bude snadné sledovat, kdo s vozem jel, jak dlouho a přiřadit k danému uživateli i další údaje o vozidle (ujetá vzdálenost, spotřeba a podobně). Řeší to i různé případy, kdy potřebujete na chvíli někomu půjčit auto a na dálku tak vytvoříte omezený digitální klíč jen pro něho a konkrétní časové období nebo oblast – typicky pro kamaráda nebo třeba zaměstnance.

Specifikace řeší i případy prodejů vozů a tím pádem i zrušení všech běžných klíčů a vytvoření nových pro nového majitele, což musí být rovněž řešeno velmi obezřetně a s nutným zabezpečením. Systém musí zkrátka hlavně zajistit i nemožnost zkopírování klíčů a neautorizované převádění práv na nové uživatele.

Vzhledem k tomu, jak je to s krádežemi i nových automobilů, lze s jistotou říci, že automobilky nejsou v tomto směru rozhodně technologicky pokročilé a je jedině dobře, když bude jeden standard, na kterém budou spolupracovat inženýři ze všech automobilek i technologických společností a vyřeší digitální klíč pro automobily tak, jak by to nezvládl nikdo samotný.

Určitě si přečtěte

Články odjinud