Vyplatí se platit vyhledavačům?

Diskuze čtenářů k článku

Shaman  |  11. 12. 2003 12:44  | 

Z hlediska osobního webu (snaha o nejmenší možné náklady) je to jednoduché, SEO si můžu udělat sám a stojí mě to jen volný čas (dle schopností), PPC by stálo prasátko život.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Prokop  |  11. 12. 2003 18:12  | 

Ano, máte pravdu. Kde nejsou peníze, ale je volný čas, tam je SEO ideální. Na druhou stranu je ovšem PPC, konkrétně AdWords, pro české projekty asi jasně nejlevnější ze všech placených metod. V češtině jen těžko najdete slovo, za které byste musel utratit víc než minimálních 0,05 USD za klik.

Je škoda, že se o tom všeobecně málo ví. Když se o výhodnosti AdWords dozvědí inzerenti uvyklí až stonásobným cenám jiné online reklamy v ČR, bývají v šoku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
cc  |  14. 12. 2003 16:04  | 

Už se to dozvěděli asi ti praví, hned mi nabídli, že mě tam umístí za 15,- Kč za klik

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radovan Chupáč  |  11. 12. 2003 14:48  | 

Měl bych jeden dotaz ke službě AdWords. Když spustim kampaň a vyberu cílovou zemi třeba Velkou Británii, jak si můžu vyzkoušet jestli se můj inzerát skutečně zobrazuje a na jaké pozici je? Řekl bych že je to docela normální když se chci podívat jak se moje reklama zobrazuje, ale google rozlišuje země asi podle IP adres tak nevím jak to vyzkoušet. Díky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Prokop  |  11. 12. 2003 17:56  | 

V administraci AdWords se dozvíte vše, co potřebujete o své reklamě vědět -- kolikrát se zobrazila, na jaké průměrné pozici, kolikrát na ni někdo kliknul. Zjistit to vlastním pozorováním je prakticky nemožné, protože to bude různé v každé zemi (podle IP adresy uživatele), pro každý jazyk (podle jazykové verze rozhraní Googlu) a v každém vyhledavači (reklamy se nezobrazují jen v Googlu).

Osobně jsem nikdy neměl potřebu se dívat, jak se zobrazují moje vlastní reklamy. To už je spíš zajímavější se podívat na reklamy konkurence. Lze k tomu využít nějaký proxy server. Většina jich asi je v USA, ale určitě se najde i nějaký v Británii.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nirvana  |  14. 12. 2003 03:18  | 

Nazdar, zajimalo by me, zda je mozne nejakym zpusobem odebirat na email vsechny clanky tohoto (pripadne jineho serialu). Docela by mi to usnadnilo zivot

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
O.Kočí  |  25. 12. 2003 19:05  | 

Zdravím, rád bych podotkl několik poznámek:

1. Zaráží mne, že článek je o dualitě SEO a PPC, když vyhledávače tvořící více než 60% hledání v cz - vyhodnocuji je tedy pro online marketing v cz jako nejlepší - prodávají placené odkazy nikoli za PPC, ale fixně na období ... Proč tedy přemýšlet, jaké výhody má SEO, nebo PPC, když zásadní otázka stojí jinak: platit vyhledávačům za prioritizaci ve výsledcích hledání (jistá reklama)? nebo platit konzultantům za optimalizaci pro vyhledávače (nejistá služba)?

2. cituji "Uživatelé Internetu mívají k placeným odkazům menší důvěru než k přirozeným (neplaceným) výsledkům vyhledávání. Na placené odkazy klikají méně často než na dobře umístěné odkazy neplacené." ... Uvažuji-li stále o českém internetu (nikoliv obecně o celém internetu - který celý pochopitelně neznám), nemohu s tímto tvrzením souhlasit. Myslím, že se nedá dostatečně statisticky zobecnit a že pravděpodobně vychází z autorovi osobní zkušenosti. Kdyby k placeným odkazům totiž měli uživatelé menší důvěru - tyto placené odkazy by pro inzerenty neměli žádný smysl - tudíž by se neprodávali - tudíž by pravděpodobně dlouho nebyly placené.

Domnívám se, že optimalizace stránek pro vyhledávače pro propagaci výrobků a služeb firem na českém internetu pro české uživatele je v dnešní době již málo a existuje řada proaktivnějších nástrojů a možností (inzertních samořejmě) jak využít potenciálu hledání - tedy nikoli SEO, ale SEM.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Prokop  |  27. 12. 2003 16:44  | 

Ad 1

Myslím, že zde dochází hned k několika nedorozuměním:

1) Celý můj seriál a ani tento článek se neomezuje na propagaci jen česky psaných stránek. Dokonce bych řekl, že cílení na zahraničí považuji z mnoha důvodů za důležitější, např. proto, že exportéři (zejména menší) mají kromě Internetu k dispozici mnohem méně marketingových prostředků než místní obchodníci.

2) S těmi 60 procenty je to zřejmě složitější. Abyste k tomuto číslu došel, musel jste do pojmu vyhledavač zahrnout kromě čistě fulltextových strojů i portálové katalogy. Tím se ovšem dostáváme k částečně jiné cílové skupině, než na kterou bývá cíleno klasické SEO a vyvstává otázka, zda má pak srovnání se SEO smysl. Pokud byste naopak posuzoval jen čisté fulltextové vyhledávání, bude i mezi českými uživateli výrazně dominovat Google, který PPC model používá.

3) Do svých 60 % českých vyhledavačů (přesněji portálů) prodávajících klíčová slova na období nepochybně zahrnujete i Seznam. Potíž je v tom, že Seznam nic takového veřejně nenabízí, či alespoň na jeho webu taková nabídka nejde nalézt. V souvislosti s tímto faktem bychom mohli uvažovat, proč firma poskytující online propagaci sama nepropaguje své vlastní služby online, ale to není důležité. Důležité spíš je, že její konkrétní produkt, který zřejmě máte na mysli, není univerzálně dostupný a použitelný.

4) PPC model má jednu obrovskou výhodu -- je velmi flexibilní jak pokud jde o cenu, tak o cílení a další parametry. Model fixní platby za období nabízený českými portály je naopak extrémně nepružný a tudíž prakticky nepřizpůsobitelný potřebám konkrétního inzerenta a projektu. Tím nechci říci, že je nepoužitelný za všech okolností. Je použitelný, ale zároveň je obecně téměř neporovnatelný s čímkoli jiným. Pro určitou kampaň může být vynikající, pro jinou zcela nevyhovující. Obávám se, že dokud to v každém konkrétním případě nezkusíte, nemůžete říci nic přesnějšího.

Ad 2

K tvrzení, že uživatelé Internetu mívají k placeným odkazům menší důvěru než k přirozeným (neplaceným) výsledkům vyhledávání, mne vedly jednak závěry některých zahraničních průzkumů a jednak má vlastní pozorování prováděná v Googlu, a to i v rámci vyhledávání v češtině. Ve všech případech, kdy jsem mohl podloženě srovnávat, byl CTR přirozených výsledků vyhledávání řádově vyšší než u placených odkazů. Je ovšem pravda, že právě Google placené odkazy velmi výrazně odděluje a rozdíl v CTR tím zřejmě zvyšuje. Ve vyhledavačích, které placené odkazy oddělují méně výrazně, se rozdíl bude snižovat, což je jen další argument pro moje původní tvrzení.

Na druhou stranu máte pravdu, že problém není tak jednoduchý a jednoznačný. Například koncem roku (bohužel až po vydání mého článku) se v zahraničí objevily zprávy, že účinnost (tj. převážně CTR) placených odkazů výrazně stoupla. Analytici si to vysvětlují jednak vyšším podílem nakupujících mezi hledajícími před Vánoci a jednak zhoršenou relevancí výsledků vyhledávání Googlu po listopadovém updatu Florida.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
O.Kočí  |  11. 01. 2004 16:51  | 

k bodu 2.

Myslím, že z hlediska internetu jako marketingového a reklamního nástroje není důležité, zda se jedná o technologii fulltextovou nebo hledání v portálovém katalogu - stručně řečeno: první či druhá technologie je místo, které za určitým cílem navštěvuje určité (velké) množství lidí - tito lidé jsou oslovováni reklamním sdělením ...

Z čeho usuzujete na rozdílnost cílových skupin u fulltextu a katalogu? Já osobně ji mohu maximálně chápat v tom, že osoba používající fulltext je pravděpodobně na vyšší úrovni ve smyslu používání počítače a interentu - ale jinak nerozumím v čem by obě skupiny měly být z hlediska cílení reklamy různé.

k bodu 3

Seznam se sám vymezuje jako český produkt, takže hledat v něm univerzální dostupnost a použitelnost by zřejmě nebylo oprávněné. Omlouvám ze nedorozumění, nyní je to již srozumitelné. Po zjištění vaší orientace na zahraničí a ppc je mi článek i reakce jasnější.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek Prokop  |  11. 01. 2004 18:29  | 

Pane Kočí, zřejmě si opět nerozumíme. Nešlo mi o to, čím se liší uživatelé fulltextu a portálového katologu (v tomto případě Googlu a Seznamu), i když to by jistě bylo také zajímavé téma. Šlo mi jen o to, že to prostě jsou dvě různé skupiny uživatelů s relativně malým vzájemným překryvem. Někteří lidé prostě používají Seznam a Google nenavštíví jak je rok dlouhý a u jiných lidí je tomu naopak.

Ani v případě nabídky reklamních produktů Seznamu jsem si nerozuměli. Za univerzálně dostupnou a využitelnou nabídku reklamy na hledaná klíčová slova považuji takovou službu, která mi umožní zakoupit libovolná klíčová slova na libovolné období. Bohužel, Seznam nic takového veřejně nenabízí a neprodává. Pokud snad máte jiné informace, rád si je vyslechnu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor

Aktuální číslo časopisu Computer

Speciál o přechodu na DVB-T2

Velký test herních myší

Super fotky i z levného mobilu

Jak snadno upravit PDF