... a porad nam nikdo nerekl, co ta pricina byla. Jen kolik prachu to stalo. Uzasne. To je neco desne tajneho?
Jestli to je neco jako SMS co zresetuje iPhone, tak se nedivim, ze to nevytrubuji do sveta dokud nebude nasazena oprava na vsech zranitelnych zarizenich.
Hroutící se západní civilizace v přímém přenosu ...
Neblábol.
Nefakujnews ČT propagando >>> https://www.ceskatelevize.cz/lide/ondrej-nekola/
Už jsi volal? B-]
Jak může jít nabořit systém tím, že tam letecká společnost něco zadá?
Pokud je system spatne navrzeny, tak mohou vstupni udaje narusit databazi nebo urcity proces. Napriklad - pro kod letu alokuji pamet 12 bajtu - to by melo byt az az. Jenze vstupni formular umozni zadat 15 znaku. Pri pokusu o ulozeni dlouheho kodu letu pamet pretece a ovlivni jina data... a nestesti je na svete.
Takove idiotske Ceckove chyby snad v techto systemech nebudou, ale kdo vi. Cekal bych, ze data drzi v nejake databazi a tam nema co pretect. Bud se vejdete do limitu (a je volne misto) nebo se nic nezapise. Co se doopravdy stalo se ale nejspis nedozvime.
Tak zrovna u leteckeho systemu bych ocekaval ze to je napsane pred desitkami let a prubezne mirne upravovane a patchovane. A vubec bych se nedivil kdyby to bylo prave v starem jednoduchem cecku jeste pred prichodem jazyku s vyssi mirou abstrakce. To pak staci aby to nekdo zkusil modernizovat a chyby jsou na svete.
Asi na tom něco bude a byl jsem přehnaně optimistický 🙂
Céčko vidím jako spíš nepravděpodobné. V tom se dělaly low level věci, ale ne business systémy. To takový COBOL je mnohem pravděpodobnější.
Tak porad nevime, kde byl problem. Dovedu si predstavit, ze se podelal nejaky AFTN parser napsany v Cecku, nebo klidne i Java aplikace co komunikovala s dalsimi systemy.
On ten system je hooodne stary, cele je to zalozene na textovych vstupech s kryptickymi zkratkami. Takze se klidne mohlo stat, ze tam nekdo rucne zadal nejakou neocekavanou a nesmyslnou kombinaci zkratek se kterou si system neporadil, nebo tam z moderniho rozhrani mohl proklouznout nejaky moderni Unicode znak, ... Tech moznych pricin v takovem systemu je spousta a asi to nebude odolne vuci vsem moznostem (maloktery system byva).Pro zajemce: https://www.youtube.com/watch
Nevím jak systémy pro ŘLP, ale evidence cestujících je mnohde ještě na AS400 či mainfraimu. V podstatě 50 let starý softy, do kterých se občas něco přidá. Proč něco měnit, když to funguje.Mě se v době covidu povedlo (asi Norimberk nebo Kolín ? ) shodit na gatu terminál pro kontrolu letenek. Na telefonu jsem měl QR o covidu a ačkoliv mě slečna chytla za ruku, tak bylo pozdě. Na snímač jsem místo QR letenky dal QR o covidu. Terminál spadl a já jsem pak asi minutu čekal než naběhne a slečna se znova zaloguje. Tímto se dodatečně omlouvám lidem, co stáli za mnou, ale schválně jsem to neudělal :)
Nespadl, hledal trasu na JIPku 🙂
Jinak je to celkem pitomé, že to jde shodit i QR kódem, to si může vygenerovat každý...
Na řízení letového provozu v ČŘ dřív snad byly nějaké Suny. Co tam je teď, netuším.
Tak jsem konečně zahlédl aktuální výsledek vyšetřování - letecká společnost měla v letové plánu dva rozdílné body se stejným názvem:“was found to have encountered an extremely rare set of circumstances presented by a flight plan that included two identically named, but separate waypoint markers outside of UK airspace.”Takže se jim to asi nějak zacyklilo a spadl jak hlavní tak záložní systém. Tyhle duplicitní názvy jsou prý výjimečně ale existují a velmi pomalu se prejmenovavaji aby se svět všech duplicity zbavil
... a jestli je nerestartli, tak hledaji cestu dodnes 🙂
Asi to byla letecká společnost Truncate Table a něměli to ošetřené 🙂
Možná za tím je tahle rodinka 😉https://xkcd.com/327/
Prý jim přeběhla krysa přes klávesnici 😝
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.