Takhle se složí, řídítka se přicvaknou k zadnímu blatníku a tyč řízení můžete použít jako madlo. Jen se těch 16 kilo pronese...

Takhle se složí, řídítka se přicvaknou k zadnímu blatníku a tyč řízení můžete použít jako madlo. Jen se těch 16 kilo pronese...

Je sice méně pohodlné, ale tuhle pneumatiku nepíchnete.

Je sice méně pohodlné, ale tuhle pneumatiku nepíchnete.

Kotoučovou brzdu je nutné citlivě dávkovat, jinak zablokuje kolo a zůstávají za vámi černé čáry.

Kotoučovou brzdu je nutné citlivě dávkovat, jinak zablokuje kolo a zůstávají za vámi černé čáry.

Po 150 testovacích kilometrech mohu říct, že k téhle konstrukci mám naprostou důvěru.

Po 150 testovacích kilometrech mohu říct, že k téhle konstrukci mám naprostou důvěru.

Po 150 testovacích kilometrech mohu říct, že k téhle konstrukci mám naprostou důvěru.

Po 150 testovacích kilometrech mohu říct, že k téhle konstrukci mám naprostou důvěru.

Detail očka, které spojí řídítka s blatníkem.

Detail očka, které spojí řídítka s blatníkem.

Praktický detail: stojánek.

Praktický detail: stojánek.

Také integrovaný displej vypadá jako na Xiaomi Mi Scooteru.

Také integrovaný displej vypadá jako na Xiaomi Mi Scooteru.

Svítilna je dobrá spíše k tomu, že jste vidět, než že byste kdovíjak viděli vy.

Svítilna je dobrá spíše k tomu, že jste vidět, než že byste kdovíjak viděli vy.

Nabíječka má rozměry zdroje k notebooku. Tohle se dá snadno vzít i do batůžku.

Nabíječka má rozměry zdroje k notebooku. Tohle se dá snadno vzít i do batůžku.

Je sice méně pohodlné, ale tuhle pneumatiku nepíchnete.
Kotoučovou brzdu je nutné citlivě dávkovat, jinak zablokuje kolo a zůstávají za vámi černé čáry.
Po 150 testovacích kilometrech mohu říct, že k téhle konstrukci mám naprostou důvěru.
Po 150 testovacích kilometrech mohu říct, že k téhle konstrukci mám naprostou důvěru.
22
Fotogalerie

Vypadá jako Xiaomi, ale dojede dál. Test koloběžky Sencor Scooter Two Long Range

„To je ta od Xiaomi?“ Nejčastější dotaz, který jsem dostával při testu. Není. Ale vypadá tak. I pro mě to byla první otázka, kterou jsem položil lidem ze Sencoru. Berou to tak, že Xiaomi stanovilo standard třídy, oni se jej drží. A výsledek nabízí za nižší cenu.

Zajímavá je i cesta, kterou se koloběžky této české značky dostanou na trh. Rozhodně to není tak, že by někdo v kanceláři ukázal na položku v katalogu a pak jen přelepil gumovou podlážku s prolisem Sencor. Na začátku byla analýza trhu, pak výběr komponent, první prototypy, testy, připomínky, další prototypy, vývoj aplikace, ale práce nekončí ani po stanovení finální podoby a zavedení výroby – čínského partnera je nutné průběžně kontrolovat, aby byla zaručena požadovaná kvalita.

Výsledkem téhle anabáze jsou dva modely:

  • Sencor Scooter One – menší rozměry, výkonem, kapacitou baterie, dojezdem a logicky i cenou. Váží 12,5 kg, motor umístěný v předním kole má výkon 350 W, baterie o kapacitě 7,5 Ah stačí na dojezd až 25 km.
  • Sencor Scooter Two Long Range 2021 – výkon 400 W, baterie 15 Ah, dojezd až 40 km, hmotnost 16 kg. Nosnost je pro oba modely stejných 120 kg, maximální rychlost je u obou omezená na 25 km/h.

Krátce jsem vyzkoušel oba, ale k testu jsem si vybral model Two – jednak jsem se na menší One obtížně skládal (měřím skoro dva metry), ale hlavně mě lákal větší dojezd.

Dojezd

S dojezdem také začnu. Teorie říká „až 40 km“, ale jaká bude realita? Roli hraje několik faktorů: teplota, kvalita povrchu, jízdní režim a rychlost, ale hlavně hmotnost jezdce a převýšení trasy. Udělal jsem dva testy, oba na asfaltové cyklostezce s převýšením 5 metrů na vzdálenosti 1,4 kilometru, celou dobu v rychlejším sportovním režimu, většinou v maaximální rychlosti (níže uvedené průměry jsou snížené o rozjezdy, obrátky a občasné zastávky na občerstvení), teplota byla kolem 20°C, baterie v obou případech začínala na 100 %, test končil v momentě, kdy koloběžka zcela zastavila.

  • Jezdec o hmotnosti 38 kg najel 64 km (průměrná rychlost 21,3 km/h).
  • Jezdec o hmotnosti 88 kg najel 28 km (průměrná rychlost 21,2 km/h).

Hmotnost se tedy ukazuje jako stěžejní parametr. Hmotnost a kopce. Troufnu si tvrdit, že metrákový jezdec v kopcovitém terénu nezvládne ani 20 km. Naopak pokud chcete koloběžku pro dítě, bude dojezd klidně trojnásobný. Obdobné to je i pro koloběžky konkurenčních značek – udávanou hodnotu dojezdu je nutné brát v kontextu.

Používání bez překvapení

Pokud znáte zmíněné koloběžky Xiaomi, na používání modelů od Sencoru nic zásadně nepřekvapí. „Přístrojová deska“ uprostřed řídítek má jediné tlačítko, kterým se koloběžka aktivuje, krátkým stisknutím se zapíná přední svítilna. Abyste se mohli rozjet, stačí otočit „plynem“ a stisknout brzdu, ozve se pípnutí, pak už se jen odrazíte.

Výkon 400 W umí překvapit – zvláště lehčí děti. Doporučuji tedy začít v režimu ECO (přepínají se dvojklikem na buttonek, nebo v mobilní aplikaci), který má velmi mírné reakce a maximální rychlost omezenou na 10 km/h. Až když si jezdec zažije fyziku jízdy, lze přejít na svižnější režim D, který zvedá maximálku na 20 km/h. Plný potenciál využívá až režim S (Sport), který jde až na zákonem povolené maximum 25 km/h. A ještě jeden mód tu je – Walk počítá s tím, že doprovázíte někoho na procházce, takže i při plném plynu jede pouze 5 km/h.

20220629_200200.jpg
Displej je přehledný a jasný. Díváte se na všechny údaje, které na chvíli probliknou po zapnutí. Nahoře aktuální rychlost, pod ní jízdní režimy, zapnutí svítilny, připojení telefonu a režim Walk. Červené ikonky indikují přehřátí či poruchu a dole je pětistupňový indikátor baterie – když se poslední čárka rozbliká červeně, máte posledních pár set metrů.
20220629_200941.jpg20220629_201009.jpg
Takhle displej vypadá při jízdě, nic nerozptyluje, nic nepřekáží. Svítilna je dobrá spíše k tomu, že jste vidět, než že byste kdovíjak viděli vy.

Jízda samotná je stabilní, při vyhýbání a jiných manévrech je pochopitelně nutné zpomalit – obvykle stačí ubrat „plyn“, úroveň rekuperace (a tedy brždění motorem) je možné nastavit. Až pro prudší zpomalení jsem sahal po brzdě a k ní mám snad jedinou výhradu k téhle koloběžce. Je kotoučová, brzdí zadní kolo a až příliš snadno jej zablokuje, takže jsem za sebou často nechával černé čáry od pneumatiky. Na druhou stranu možná stačí jen lehké seřízení, přiznávám, že jsem se o to nepokusil.

Pneumatiky jsou dalším zajímavým bodem výbavy. Jsou z masivní gumy. Výhodou je, že nikdy nepíchnete, nemusíte dolévat tmel („mlíko“), který by případné defekty zacelil, jako to radí heavy-users jiných elektrických koloběžek. Nevýhodou je tvrdší jízda.

Klíčovým bodem konstrukce je skládací mechanizmus řídítek a jeho zámek. Působí masivně, ani při značné délce tyče se nepohne snad ani o milimetr, ale než bych jeho funkci popisoval slovy…

Mobilní aplikace (Android, Apple iOS) vypadá, jako by ji někdo programoval v roce 2002, ale funguje. Uděláte v ní stejné věci, jako tlačítkem na displeji koloběžky, plus můžete aktivovat/deaktivovat tempomat, prohlédnete stavové informace, aktualizujete firmware… Ale při jízdě se bez appky obejdete.

Screenshot_20220629-214941.jpgScreenshot_20220629-215012.jpgScreenshot_20220629-215016.jpgScreenshot_20220629-215050.jpg
Aplikace není z nejhezčích, ale informace poskytne a hlavně: k jízdě není potřeba.

 Sečteno a podtrženo

…tedy vypadá jako Xiaomi, chová se jako Xiaomi, ale je výkonnější než Xiaomi (300 vs. 400 W), dojede dál než Xiaomi a je o levnější než Xiaomi. Volba je na vás, ale elektrická koloběžka Sencor Scooter Two Long Range prošla redakčním testem se vztyčenou hlavou.


Nejoblíbenější elektrokoloběžky nad 9 000 Kč

Xiaomi Electric Scooter 5 Pro GL
Xiaomi Electric Scooter 5 Pro GL
nabízí 40 obchodů za ceny od 11 740 Kč
Porovnat ceny
Sencor Scooter Two S60
Sencor Scooter Two S60
nabízí 16 obchodů za ceny od 8 990 Kč
Porovnat ceny
Xiaomi Electric Scooter 5 EU
Xiaomi Electric Scooter 5 EU
nabízí 43 obchodů za ceny od 9 698 Kč
Porovnat ceny
Xiaomi Electric Scooter Elite
Xiaomi Electric Scooter Elite
nabízí 29 obchodů za ceny od 8 796 Kč
Porovnat ceny
Sencor Scooter S70
Sencor Scooter S70
nabízí 23 obchodů za ceny od 11 299 Kč
Porovnat ceny

Další oblíbené koloběžky


Když navštívíte internetový obchod přes náš katalog zboží, Živě za to může získat provizi. Službu Zboží Živě provozujeme ve spolupráci s Heureka.cz.

Určitě si přečtěte

Články odjinud