Vylepšete své postupy při tvorbě webu

Poté, co jsme v předchozích šesti článcích stručně prošli základními znalostmi webdesignéra, uděláme v posledním díle malý krok stranou. Budeme se totiž zabývat pracovními postupy při tvorbě webu. Řekneme si, jak se většinou postupuje dnes, a podíváme se i na vylepšenou posloupnost kroků.

Klasický postup

Podíleli jste se někdy na tvorbě webu? Pokud ano – jaký byl váš první krok? Spustili jste Photoshop nebo jiný grafický editor? Pak jste zřejmě použili klasický přístup k tvorbě webu. Ten vypadá asi takto:

  1. Návrh vzhledu (v nějakém grafickém editoru typu Photoshop)
  2. Výroba („rozřezání“ -- tvorba XHTML/CSS kódu a šablon jednotlivých stránek)
  3. Programování (na straně serveru – tedy PHP, .NET atp.)

Webdesignéři, kteří, na rozdíl od vás, zatím bohužel nevědí, že nejdůležitější na webu není jeho vzhled, mají zlozvyk začínat návrh webu právě vzhledem. Stejně jako zkušený kuchař nezačíná výrobu dortu výzdobou a třešničkou, tak zkušený webdesignér ví, že před tím, než bude vůbec moci navrhnout vzhled, musí odvést mnoho práce.

Jednoduché postupy jako tento, mohou být úspěšné v jednodušších případech – například když děláte svůj vlastní web a sami sobě jste informačním architektem, designérem, kodérem, programátorem i vedoucím projektu. Ve většině ostatních případů časem zjistíte, že výsledný web prostě nefunguje. Jak to tedy dělat lépe?

Moderní postup návrhu webových stránek

Průběh webdesignového projektu je v hlavních bodech podobný s průběhem jakéhokoliv jiného designového projektu:

  1. Zhodnocení situace
  2. Určení cíle řešení
  3. Výběr řešení a návrh prototypu
  4. Realizace
  5. Vyhodnocení

K nim jen přidáme kroky, které jsou ve světě webu nezbytné, a dostaneme asi takovýto postup:

  1. Analýza
    Analýza oboru a konkurence – Nejdříve se staňte odborníkem v oboru, do kterého chcete vstoupit. Nastudujte oborové stránky, pokuste se mít přehled o problematice, rozumět pojmům z jejího slovníku a situaci na trhu. Dnes již existujte jen málo takových oblastí, kde byste na webu začínali bez konkurence. Chcete-li ji porážet, musíte ji znát. V této fázi analýzy se chovejte jako běžní uživatelé a hledejte informace, které jsou o předmětu vašeho budoucího webu aktuálně k dispozici. Zjistíte, jaké jsou silné a slabé stránky konkurence, a následně i to, jaké vlastnosti by měl mít váš web. Stanovení cíle, kterého chceme dosáhnout – Na začátku si stanovte jednoduše měřitelný cíl, kterého chcete dosáhnout. Prodáváte třeba na webu nějaký produkt? Dejte si za cíl množství, které si měsíčně návštěvníci koupí. Analýza cílové skupiny – Zjistěte, kdo bude hotové webové stránky používat. K těm nejdůležitějším cílovým skupinám vyrobte profily, tedy popis požadavků, schopností a zájmů jejich typických představitelů. Uživatelské profily vám v dalších krocích vývoje usnadní dívat se na web z jejich pohledu.
  2. Prototyp
    Mapa webu – Když víte, co je vaším cílem, co požadují budoucí návštěvníci a v čem musíte být lepší než konkurence, vymyslíte obsah, který vaše požadavky splňuje. Vše promítnete do mapy webu – seznamu stránek s vyznačením jejich struktury. Obsah stránek – S každým dalším krokem se budete přibližovat více a více k detailnímu popisu webu. V tomto kroku se zaměříte na jednotlivé stránky: určíte jejich obsah, pak i rozvržení obsahu na obrazovce. Funkční prototyp stránek – Ve fázi, kdy již víte, co a jak na stránkách bude, navrhněte prototyp. Nejjednodušší možný prototyp si nakreslíte tužkou na papír. Lepší prototyp je v XHTML souborech s hotovým rozmístěním prvků a provázáním stránek. Programování prototypu – Ideální prototyp stránek je plně funkční, takže na něm můžete zkoušet, zda je web pro uživatele dobře použitelný. Nejlépe ne sami, ale s pomocí skutečných zástupců cílové skupiny – v následujících fázích průběžně provádíme uživatelské testování.
  3. Vzhled, výroba, testování a spuštění
    Návrh vzhledu
    – Pokud jde vše hladce, má designér před návrhem vzhledu webu hotový prototyp s kompletním obsahem. Až v této fázi je designér schopen odvést svou práci odpovědně. Výroba stránek – Vzhled převedete do XHTML/CSS souborů a spojíte s již existujícím prototypem. Po dokončení této fáze a otestování je možné web spustit.
  4. Propagace
    Již víme, že umístěním stránek na webu práce nekončí, proto nastává další podstatná fáze vývoje stránek – je třeba je umístit v obecných i odborných katalozích, případně vyměnit odkazy s podobnými stránkami a také dohlížet a spravovat umístění stránek ve vyhledávačích.
  5. Údržba
    Připravte se na nutnost dalších investic i po spuštění projektu – nejde jen o umístění ve vyhledávačích, které je třeba kontrolovat, jelikož jejich algoritmy se mění stále častěji. Nezapomeňte, že každý další rok je vhodné vynakládat v průměru polovinu toho, co web stál, na další rozšiřování a úpravy jeho obsahu.
  6. Vyhodnocení
    Nezapomeňte po čase projekt vyhodnotit. Splnili jste jeho cíle? Byli jste spokojení ve všech fázích průběhu i s jeho výsledkem? Můžete se v něčem zlepšovat? Co příště udělat jinak?

Postup je pochopitelně zjednodušený, ale obsahuje vše podstatné. Půjdeme-li do detailů jednotlivých fází, zjistíme, že každá z nich je pro různé projekty různě důležitá, ale nevyplatí se žádnou z nich vynechávat.

Tvořit webové stránky druhým zmíněným postupem zabere pochopitelně více času, ale věřte tomu, že o ten kus práce bude výsledný web lepší. Toto černobílé dělení neplatí obecně, ale čím je projekt náročnější (rozuměj: web rozsáhlejší, konkurence tvrdší, cíle vyšší), tím lepších výsledků dosáhnete, když se budete držet druhého modelu.

Diskuze (40) Další článek: Nárůst spamu s ilegálním softwarem

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,