Vyhledávání na Amazonu je zahlcené reklamami. A bude hůř

Vyhledávání na Amazonu je zahlcené reklamami. A bude hůř

Když člověk vyhledává na internetových obchodech určitý typ produktu, očekává, že na horních pozicích se objeví produkty, které mají nejlepší shodu s napsanou frází. Realita je ale taková, že se tam často objevují sponzorované produkty. Amazon už dokonce zachází do takového extrému, že sponzorovaným produktům věnuje až tři čtvrtiny stránky.

Na postupnou proměnu vyhledávání na Amazonu upozornil server Recode. Analyzoval, kolik produktů při vyhledání různých typů předmětů je sponzorovaných, jakou část stránky zabírají produkty privátní značky Amazonu 365 Everyday Value a kolik skutečný výběr „obyčejných“ produktů.

Například při vyhledání cereálií se nejdříve objeví celá stránka sponzorovaných produktů. Následuje početný výběr cereálií privátní značky 365 Everyday Value, kterou Amazon získal společně s nákupem obchodního řetězce Whole Foods, a teprve poté se objeví skutečné výsledky vyhledávání. Aby se k nim člověk dopracoval, musí aktivně a dlouze posouvat stránkou. Stejná situace panuje i v mobilní verzi a u jiných typů produktů.

Klepněte pro větší obrázek
Při vyhledání slova cereal jsou v první moment vidět jen sponzorované produkty

Princip už je dnes zavedený, podobné sponzorované příspěvky se objevují i na většině internetových vyhledávačů. Co ale Amazon odlišuje, je objem a agresivita tohoto obsahu. Člověk má velice ztížené nakupování, pokud chce jen nesponzorované produkty.

Praktika nicméně existuje kvůli lidské psychice. Lidé jsou obecně líní a stejně jako často u zpráv čtou jen titulky, aniž by text otevřeli, tak mnohdy při vyhledávání nezabloudí dál jak za první zobrazenou stránku. Pro značky je tak extrémně důležité dostat se do horních pozic. V ideálním světě by se tam mohly dostat díky pozitivní zpětné vazbě na produkty (nebo SEO), ale jelikož zpoplatnit jde dnes prakticky vše, za horní pozice se platí. Jediným štěstím je, že tyto produkty musí být jako sponzorované označeny, protože jinak by šlo o skrytou reklamu.

Amazon v tomto segmentu spatřil velkou příležitost. Jen během druhého kvartálu letošního roku vzrost objem peněz utracený firmami za promované pozice na stránce Amazonu o 165 procent, jak uvádí marketingová společnost Merkle. Celkový počet zobrazení stránek sponzorovaných produktů meziročně vzrostl o pět procent.

Sama společnost se k praktice moc nechtěla vyjádřit. Uvedla jen, že neustále hledá způsoby, jak lidem ukázat co nejvíce nových produktů. Spolupracovník Amazonu Oweise Khazi dodal, že čím větším hráčem na poli reklamy se společnost stane, tím víc naruší oligopol vytvořený Googlem a Facebookem, kteří na tomto trhu hrají prim, což je podle něj pozitivní efekt.

Diskuze (9) Další článek: Zařízení určené k ochraně Země před asteroidy se již nachází ve fázi montáže

Témata článku: Google, Facebook, Amazon, Reklama, E-shopy, Postupná proměna, Velká příležitost, Internetový vyhledávač, Marketingová společnost, Ideální svět, Nový produkt, Whole Foods, Lidská psychika, Určitý typ, Celá stránka, Horní pozice, Internetový obchod, Skutečný výsledek, Mobilní verze, Letošní rok, Vyhledávání, Obchodní řetězec, Typ produktu, Skrytá reklama, Stejná situace


Určitě si přečtěte

Nebaví vás čekat na semaforech? Audi má funkci, díky které projedete na zelenou

Nebaví vás čekat na semaforech? Audi má funkci, díky které projedete na zelenou

** Audi představilo svůj nový systém GLOSA ** Auto díky nemu ví, kdy bude na semaforu zelená ** Řidiči doporučí optimální rychlost jízdy

Karel Kilián | 25

Neuronová síť WaveNet už mluví i slovensky. Google se bojí falšování reality

Neuronová síť WaveNet už mluví i slovensky. Google se bojí falšování reality

** Brzy nerozpoznáme hlasovou syntézu od skutečnosti ** Ruku v ruce s tím se objeví i pokusy o manipulaci reality ** Google před tím nyní varuje

Jakub Čížek | 18

Miliardový večírek končí. Rusko nemůže být z Crew Dragonu nadšené

Miliardový večírek končí. Rusko nemůže být z Crew Dragonu nadšené

** USA platí Rusku stamiliony dolarů za dopravu astronautů na ISS ** Dopravu amerických astronautů mají nyní převzít soukromé lodě ** Rusko je vytlačováno ze hry, mohou ho spasit vesmírní turisté

Petr Kubala | 64

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog

** Jistě je zná každý z vás: chybové hlášky Windows ** Informují o chybě, ale často vlastně vůbec nic neřeknou ** Po 30 letech si toho v Redmondu konečně všimli

Jakub Čížek | 124

Windows Sandbox: Testovací Desítky nabízejí pískoviště pro vaše lumpárny

Windows Sandbox: Testovací Desítky nabízejí pískoviště pro vaše lumpárny

** Před deseti lety měly Windows 7 tzv. XP Mode ** Microsoft se k nápadu opět vrací ** V Desítkách budou schované další Desítky

Jakub Čížek | 18

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?

Jakub Čížek | 145