Vyhledávání na Amazonu je zahlcené reklamami. A bude hůř

Vyhledávání na Amazonu je zahlcené reklamami. A bude hůř

Když člověk vyhledává na internetových obchodech určitý typ produktu, očekává, že na horních pozicích se objeví produkty, které mají nejlepší shodu s napsanou frází. Realita je ale taková, že se tam často objevují sponzorované produkty. Amazon už dokonce zachází do takového extrému, že sponzorovaným produktům věnuje až tři čtvrtiny stránky.

Na postupnou proměnu vyhledávání na Amazonu upozornil server Recode. Analyzoval, kolik produktů při vyhledání různých typů předmětů je sponzorovaných, jakou část stránky zabírají produkty privátní značky Amazonu 365 Everyday Value a kolik skutečný výběr „obyčejných“ produktů.

Například při vyhledání cereálií se nejdříve objeví celá stránka sponzorovaných produktů. Následuje početný výběr cereálií privátní značky 365 Everyday Value, kterou Amazon získal společně s nákupem obchodního řetězce Whole Foods, a teprve poté se objeví skutečné výsledky vyhledávání. Aby se k nim člověk dopracoval, musí aktivně a dlouze posouvat stránkou. Stejná situace panuje i v mobilní verzi a u jiných typů produktů.

Klepněte pro větší obrázek
Při vyhledání slova cereal jsou v první moment vidět jen sponzorované produkty

Princip už je dnes zavedený, podobné sponzorované příspěvky se objevují i na většině internetových vyhledávačů. Co ale Amazon odlišuje, je objem a agresivita tohoto obsahu. Člověk má velice ztížené nakupování, pokud chce jen nesponzorované produkty.

Praktika nicméně existuje kvůli lidské psychice. Lidé jsou obecně líní a stejně jako často u zpráv čtou jen titulky, aniž by text otevřeli, tak mnohdy při vyhledávání nezabloudí dál jak za první zobrazenou stránku. Pro značky je tak extrémně důležité dostat se do horních pozic. V ideálním světě by se tam mohly dostat díky pozitivní zpětné vazbě na produkty (nebo SEO), ale jelikož zpoplatnit jde dnes prakticky vše, za horní pozice se platí. Jediným štěstím je, že tyto produkty musí být jako sponzorované označeny, protože jinak by šlo o skrytou reklamu.

Amazon v tomto segmentu spatřil velkou příležitost. Jen během druhého kvartálu letošního roku vzrost objem peněz utracený firmami za promované pozice na stránce Amazonu o 165 procent, jak uvádí marketingová společnost Merkle. Celkový počet zobrazení stránek sponzorovaných produktů meziročně vzrostl o pět procent.

Sama společnost se k praktice moc nechtěla vyjádřit. Uvedla jen, že neustále hledá způsoby, jak lidem ukázat co nejvíce nových produktů. Spolupracovník Amazonu Oweise Khazi dodal, že čím větším hráčem na poli reklamy se společnost stane, tím víc naruší oligopol vytvořený Googlem a Facebookem, kteří na tomto trhu hrají prim, což je podle něj pozitivní efekt.

Diskuze (9) Další článek: Zařízení určené k ochraně Země před asteroidy se již nachází ve fázi montáže

Témata článku: Google, Facebook, Amazon, E-shopy, Reklama, Marketingová společnost, Určitý typ, Cereálie, Vyhledávání, Obchodní řetězec, Velký hráč, Vyhledání, Celkový počet, Typ produktu, Whole Foods, Horní pozice, Recode, Mobilní verze, Velká příležitost, Nový produkt, Internetový obchod, Lidská psychika, Stránka, Jediné štěstí, Produkt


Určitě si přečtěte

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

** XPS 13 nastartoval trend notebooků bez rámečků ** Letošní model kompletně přechází na USB-C ** Navzdory malému tělu se řadí výkon ke špičce

Tomáš Holčík | 33

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

David Polesný | 94

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

** Airlander 10 nabídne plavby vzduchem v interiéru s prosklenou podlahou ** Luxusní vzducholoď byla původně vyvíjena pro vojenské účely ** Počítá se s třídenními „kochacími“ výlety za poznáním

Karel Kilián | 7


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání