Americký trh klesá, západoevropský prakticky stagnuje, ale východoevropské země stále rostou tygřími skoky.
e prodej osobních počítačů u není to, co býval, je dobře známo Amerika dokonce hlásí prudké poklesy, krachy PC firem a jejich slučování, a veobecně se tento výrobní a obchodní segment začíná označovat za nezajímavý, nevýdělečný, ne-li dokonce mrtvý.
Ale výrobci a prodejci ve východní Evropě se mohou zatím naopak usmívat: prodej osobních počítačů zde naopak meziročně stoupl o skoro 14 %, jak vyplývá z průzkumu IDC. Ba dokonce ani západní Evropa na tom není tak zle, i kdy v minulých dobách zaila podstatně lepí časy meziročně (srovnáváme první čtvrtletí roku 2001 s prvním čtvrtletím roku 2000) zde prodeje stouply o 5,8 %.
Pécéčkový trh má vak několik segmentů a prodeje v nich se chovaly dramaticky odlině. Je zajímavé (a docela nečekané), e se dobře dařilo korporátnímu segmentu, tj. prodeji počítačů do firem ten stoupl rychle, zatímco prodej do domácností naopak výrazně poklesl. Z jediného konzumentského segmentu stoupl prodej notebooků. Čemu lze tento fakt připsat? Zdá se, e domácnosti si naly jiné miláčky: mobilní telefony, digitální foáky a kapesní počítače. Nebo také mikrokoloběky a kolečkové brusle. Zapomeňte, e by se věci do domácností prodávaly kvůli tomu, aby se lidé vzdělávali domácnosti kupují věci pro zábavu, z módních důvodů a protoe si je Leonardo diCaprio nebo Demi Moore koupili nedávno taky. Jako oficiální důvod se sice uvede, e dotyčný se bude učit historii středověkých panovníků, ale ve skutečnosti se hrají hry.
Jak se dařilo v naem regionu (EMEA = Evropa, Blízký východ a Afrika) jednotlivým výrobcům? Celosvětově sice Dell u předstihl svého věčného rivala Compaq, ale v Evropě ne tady si naopak obě firmy polepily o skoro stejné procento a odstup mezi nimi se tedy nezměnil. (Compaq z 14,6 na 15,9, Dell z 8,9 na 10,3). Jetě lépe, o dvě procenta celkového podílu, poskočil Hewlett-Packard (z 7,2 na 9,2) a dýchá Dellu na záda. Poklesl Fujitsu-Siemens a IBM stagnovala to se vcelku očekávalo, i kdy se stejně tak očekává, e obě tyto společnosti se po rozsáhlé restrukturalizaci pokusí o slavný návrat.
Východní Evropa tedy je stále pro prodejce PC vcelku zemí zaslíbenou: není zde nasycený trh ani v podnicích ani v domácnostech, a vechny firmy mají anci své prodeje nadále zvyovat. Také zde, na rozdíl od Ameriky, PC firmy nekrachují, ba naopak, domácím počítačovým výrobcům se daří moná stále lépe a vznikají noví.