Malomesto, 1700 obyvatel: poslednich 18 let s jednim ISP, aktualne 100/100 (Mbit/s), coz je slusny narust z puvodnich 256 kbit/s. :)Praha: kdyz jsem vybiral mezi lety 2007 az 2014 bydleni, byla vyznamnym kriteriem dostupnost kabelovky, protoze DSL v te dobe bylo dost pozadu, a nevypadalo to na velkou zmenu. V Praze je, jak uz tu padlo, obecne tragicka situace - dostupny je telefon, takze DSL, nebo kabelovka. Na nekterych velkych sidlistich je dostupna PODA, Netbox nebo Centrio, obcas potkate Pe3ny.net nebo nektere mistni spolky (Praha12, JM-Net). Wi-Finy jsou problematicke vzhledem k clenitosti terenu nebo problematickemu umistovani anten a tahani kabelu do bytu.Takze to dopadlo, jak muselo. Dlouho jsem mel UPC, bylo i par obdobi, kdy sluzba opakovane vypadavala. DSL se mezitim zlepsovalo, az jsem na posledni adrese mel moznost vyuzit bonding s rychlosti 100/10. To uz se celkem dalo pouzivat i jako primarni pripojeni pro narocnou domacnost. Ted se tam chysta FTTH od CETINu, pravdepodobne letos by melo dojit ke zprovozneni (infrastruktura uvnitr domu uz je hotova).FTTH od CETINu se mimochodem rozsiruje docela vyznamne, treba na panelakovem sidlisti na Hlubocepich uz je pokryti v desitkach domu. Vzhledem ke kvalite a dostupnosti specifickych sluzeb (rychlejsi upload, dostupna IPv6 i verejna IPv4 v jednu chvili, neni nutnost pouzivat omezena koncova zarizeni) uz na FTTH CETINu zacinaji prechazet i nekteri byvali zakaznici UPC.Malomesto, 12k obyvatel: v rodinnem dome optika od regionalniho ISP, stejne jako ve spouste dalsich domu ve meste. Politika pokladat opticke mikrotrubicky, kdykoli se neco rekonstruuje, nese plody. Je videt, ze pripojit cele mesto proste trva.K tomu mam ted do tehoz domu optiku od CETINu, takze muzu vybirat z desitek preprodejcu (mezi kterymi se kvalita sluzeb dost lisi).Nutno rict, ze definici z clanku, "100/100 jako uplne minimum", nesplnuje ani CETIN ani regionalni ISP. V obou pripadech jsou rychlosti "100 Mbit/s a vic" spis na konci nabidky, ne na jejim zacatku. U CETINu je 100 Mbps upload dostupny jen na tom nejvyssim tarifu, regionalni ISP ma tarify symetricke, ale vic nez 100 Mbit/s je opet jen u jednoho tarifu, toho nejvyssiho.
Názor byl 1× upraven, naposled 6. 5. 2021 08:55
Z jedného jediného ! Pred 20 rokmi ani in nebol , iba Môj Telekom .
V dřevních dobách, kdy jsme chtěli jsme zavést hromadně internet do paneláku, našli jsme jen jednu firmu, která byla ochotná nás připojit (vzduchem, 256kbps) a udělat ethernetové rozvody. Měli jsme to tenkrát jako první panelák ve městě. Její připojení se stále zrychlovalo, pak k nám natáhla optiku... Firem je tady teď výběr, ale není důvod měnit, tato firma je stále spolehlivá a nejlevnější. Mám od ní i připojení po přestěhování v jiném domě a stále spokojenost. Smlouvu mám na 200/200 Mbps, ani ne po roce to zvedli na 300/300, teď mají za stejné peníze základní nabídku 700/700. Jako důchodce za to platím 279,-Kč měsíčně, router Mikrotik v ceně. Jo a několik let mám i IPv6.Teď plánují tahat optiku až do bytů.
Názor byl 6× upraven, naposled 6. 5. 2021 07:42
Jo panelak s Netboxem a UPC/Vodafonem z pohledu internetu neni spatny. U UPC nic moc upload, takze mam Netbox "150Mb/s", ktere si mohu rozdelit na download/upload 100/50. 75/75, 50/100. Za necele 4 stovky fajn.Jeste je tu asi i xDSL, ale podle webu zrychlujemecesko.cz je tu AZ 20Mb/s, takze nulova konkurence.
Karel Javůrek: "Nyní máme Wi-Fi 5 GHz od lokálního poskytovatele se stabilní rychlostí 350 Mb/s"jako fakt 5GHz? vytáhnout z toho na delší vzdálenost takovouhle rychlost je snad vcelku nemožný...to asi spíš "5G" na 60GHz
Jak jsem koukal přes rameno při instalaci mé 5 GHz Wi-Finy na vzdálenost cca 600 m, na fyzické vrstvě to dávalo 250/150 Mb/s.
Tak já mám doma 10Mbit a na mobilu 2G s 1GB dat na měsíc. Za mě maximální spokojenost. A kdybych měl na mobilu nášup ve formě 2GB dat, tak bych se ani nemusel nikdy hlídat ohledně spotřeby dat
Volba byla jednoduchá, poskytovatel je tady ve vesnici u Ostravy pouze jeden a nabízí 100/100mbit bezdrátově v pásmu 60 GHz, reálně 80-90 a jede na tom FHD z Youtube bez omezení. 4K video nevím kde sehnat takže nevím jak to jede.
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 5. 2021 09:42
Nějak nechápu tu zmínku o fullHD youtube... Však to jede prakticky na jakýmkoliv netu co má aspoň tak 4megabity ne?
No napřed jsem tu měl nějakých 15mbit, na tom jelo bez záseků a s možností skákání maximálně SD. Potom to zvedli na 30mbit, kde už se dá používat Youtube ve FullHD bez problému, ale Live TV na tom nejela. A se 100mbit už se dá dívat i na Live TV vysílání, kde ale připojení trochu brzdí VPN
Prestehovani z Prahy do male vesnice (z 500/30 na 30/6) :) Zvolil jsem sice moznost "Ano, je zde nekolik poskytovatelu", ale v realu to znamena, ze tu jsou dva a z toho jen jeden, ktery opravdu funguje :) Operatory s jejich LTE nepocitam, protoze to je diky agregaci opravdu jenom nouzovka pro mobil. Takze jedu na Wifi 30/6, pracuju na tom, koukam na telku.. Ale verte, ze kdyby mi nekdo nabidnul treba 80/40 za 1000kc, tak to beru okamzite bez vahani.. Smutne je, ze se tu hodla zakopat elektrika do zeme, ale aby zaroven s tim nekdo natahnul i optiku, kdyz uz se teda bude kopat... to nehrozi.. V tomhle je nas stat strasne, ale strasne zabrzden.. Mnozstvi ruznych povoleni a dalsich veci kolem je natolik extremni, ze se na to radsi kazdy vykasle.
První internet jsem sehnal kabelem souseda, kšeftaře v roce 1998, bylo to na dnešní dobu komické řešení tažené z venku po fasádě paneláku a přes střechu (naštěstí jsme oba bydleli v posledním osmém patře, jen v jiném vchodu.) Ale fungovalo to, a na to že to byl rok 1998 to dávalo 10Mbit.Tohle nám vydrželo až do roku 2005, kdy na něj přišla šťára za šíření warezu a zavřel krám.Naštěstí v té době už běželo na sídlišti Občanské sdružení, které tam budovalo metalický kabelnet. Do roku 2009 to "nějak" jelo, (stahovat se muselo v noci). Pak natáhli mezi paneláky optický převěs (rozvody byly metalické) a já si od té doby užíval symetrických 100/100 Mbit, za příjemný a jednotný členský příspěvek 350 Kč měsíčně.Konkurence se v okolí vyskytovala, ale nikdy jsem neuvažoval o změně, protože by se prostě nevyplatila. V poslední dekádě přibyla i IPTV v ceně zdarma (Sledovani.tv).To mi vydrželo až do roku 2019, kdy jsem se přestěhoval do nového domu za městem. Internet mám stále od stejného poskytovatele jen jsem si pohoršil rychlostí na cca 37/8 Mbit, protože je to spojené bezdrátově pojítkem na 3 km. To stále ujde. Holt je to cena za bydlení ve vlastním. Konkurence tu v podstatě není s výjimkou LTE mobilního internetu na doma, který je stále nevýhodný jak cenově, tak servisem.Ono upřímně komunitnímu Občanskému sdružení může těžko běžný poskytovatel konkurovat (všechny finance z členských příspěvků jdou zpět do sítě) a na tarify a umělé redukce rychlosti se nehraje. lituji ty, kteří jsou závislý jen na nenasytných mobilních operátorech.
Před osmi roky jsem se stěhoval z města na vesnici. Tehdejší starosta byl prozíravý bývalý ajťák, takže když se v obci o pár let dříve budoval nový vodovod, souběžně s ním nechal položit optiku. Takže při stavbě domu a napojení na obecní vodovod jsem nechal na základovou desku přivést i onu optiku. Rychlost připojení je limitována media convertorem, který jako úzké hrdlo obsahuje 100Mbit ethernetový port, takže ve výsledku mám nějakých efektivně 70-80 Mbps symetricky. Po optice je současně vedený i televizní signál a to dokonce včetně konverze na starý analogový standard, takže senioři, kteří si nenakoupili set-top-boxy, mohou dodnes koukat na vysílání na svých historických přístrojích (starosta myslel fakt na všechno, nebo spíše na všechny). Za linku platím 400 Kč / měsíc.Možnost jiného operátora jsem měl, zkoušel mě zlomit O2, kterého jsem měl předtím ve městě, abych u nich zůstal skrz DSL nebo LTE (obojí v místě umějí), ale bylo to pomalejší a dražší než ta optika od obce, takže od těch jsem odešel.
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 5. 2021 11:34
jojo kdyz se chce tak to jde
presne tak, ale musi se chtit, sam mam dum na takove vesnici, oficialne mesto, dum ma pres 100 let, ale optika do baraku zadnej problem, narozdil teda od ostatnich siti zaseknutych v komunismu.
to máte super a nebýt záseku na 100mb jako max tak by to nemělo chybu.Ono v těch městečkách hodně záleželo kdy ty rekonstrukce běžely, u nás bohužel ještě za Telekomu takže megaakce a pokládka plynu elektriky a vedení pro telefony. A to byl myslím rok 97 kdy šlo hlavně o zasíťování pro telefony.
V ankete jsem zvolil 'Ano, je zde několik poskytovatelů', ale nevim, jestli to byla uplne spravna odpoved 🙂Kdyz jsme bydleli v Plzni, tak v panelaku byla jasna volba Pilsfree, protoze to nema konkurenci, takze jsem jinou moznost nehledal.Kdyz jsme se z Plzne odstehovali do maleho mesta (asi 5 000 obyvatel), tak je tu Mraknet, ktery ma po meste natahanou optiku. Zase ano, jsou ty i jine moznosti, ale kdyz je moznost optiky, tak jsem alternativy zase moc nehledal 🙂
Ještě měla být v anketě možnost:Ano, je zde několik poskytovatelů, ale všichni jsou k ničemuNavíc rozhodně souhlasím s p. Čížkem, že v dnešní době cokoliv pod 100/100Mbps je pravěk a poskytovatelé by se měli stydět nabízet třeba ADSL 8/1Mbps a podobné tragédie, ale koncový zákazník s tím nic nenadělá 🙁
no když tam zřejmě ta technologie víc nedá, tak nic lepšího nabídnout nelze...a investovat desetitisíce, aby pár jedinců, co platí pár stovek, mělo rychlejší internet? ta investice se musí vyplatit, jinak do toho soukromník nikdy nepůjde...takže pak už jsou jediné možnosti skousnout to, domluvit se a podílet se na investici, pořídit si vlastní spoj...
Pan Čížek je asi z jiné planety. Minimálně 100/100! Takové připojení je čirá náhoda. Skoro všechno je asymetrické.Jenže když začínalo xDSL, tak 196/64 byla úplně úžasná rychlost (proti modemům max 56k). Šlo to k lepšímu, Radiokomunikace přes LLU 4mbit, později dokonce 20mbit na ADSL. Pak VDSL 50/5 a teď exUPC 300/20.Aktuálně čekám na odpověď, jestli mi to vymění za 1000/50, když mají tu akci 50% na pořád, protože by to bylo za příplatek 20Kč.Ale zase slušné bydlení stojí za horší internet, zvlášť, když máte malé děti.
zajímavé reakce, já mám zřízené dvě netové přípojky, jeden v Plzni a druhý v rodné obci. V Plzni byla volba jednoduchá jelikož už byla přípojka UPC tak stačilo jen aktivovat a nyní jsem spokojeně na 500Mb tarifu.V obci západně od Plzně je to složitější. Jsou tam wifináři ale pevné dráty tam má jen Cetin, tedy omezené možnosti jsou ale rychlost je v zásadě díky společné síti stejná. Takže O2 a 50Mb tarif který stačí na prohlížení netu a tu a tam nějaké stažení něčeho a připojení Android TV.Nicméně problém není rychlost připojení ale neuvěřitelná rozežranost web stránek. Bohužel (nebo bohudík) pamatuji dobu kdy jsem na střední se připojoval přes mobil Samsung na GPRS a stránky byly kupodivu svižné (rok 2004) - aby bylo jasno, zobrazovalo se to normálně na stolním PC, jen jsem dle návodu provedl ruční připojení (propojení kabelem s PC, napsání srozumitelné konfigurace a jelo to - ovšem ta cena byla ukrutná). Dnes když se uživateli přepne mobil do režimu EDGE tak to vypadá že internet stojí... Přitom informační hodnota stránek totožná.
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 5. 2021 00:48
UPC nebo Cetin max 20/2. Takže UPC (Vodafone). Jen škoda té šílené asymetrie. Ocenil bych klidně raději 50/50 než 150/10....
U mně je taky několik poskytovatelů, ale skončil jsem u UPC, nyní VF. Tarif 150/10. Někomu se to může zdát málo, ale je třeba zvážit co od připojení potřebuju. Dostat se na síť, sledovat sem tam film, nebo video z YouTube, při práci na PC si pustit hudbu, občas odněkud něco "upirátit".... Přes wi-fi je připojená manželka s noťasem, většinou drbe na FB, sleduje taky nějaký video - třeba nějakou esmeraldu na Primě, když jí to v aparátu přítele Televiziho uteče.... Síťovka na mém počítadle umí jen 100/10, noťas přes wi-fi 50/x... Z mé strany naprostá spokojenost. Hry nehraju.Ještě poznámka - periferie Litvínova
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 5. 2021 22:00
Bohužel, kvůli práci jsem se musel přestěhovat do absolutně odporné Prahy, kde chodníky jsou pokryté fekáliemi a močí nesčetných "domácích mazlíčků", kde bydlení je naprosto ubohé a otřesné a kde stejně ubohé je i připojení k Internetu.Připojení FTTH je v Praze málokde, většinou zde kraluje xDSL/exUPC-Vodafone. Navíc najít byt, který by byl v klidné lokalitě širšího centra Prahy (abych nemusel dojíždět hodinu), ale zároveň byl dostupný MHD (ideálně metru), byl co nejméně žalostný a otřesný a ještě měl přijatelné připojení, to je opravdu oříšek i když jste ochotní si připlatit.Obecně jsou byty a domy v širším centru Prahy většinou v mnohem horším stavu než v jiných městech, protože majitelé zkrátka ví, že kvůli práci tady musí mnoho lidí bydlet a že to pronajmou i když to nebude "nic extra". Navíc díky cenám je mnoho bytů různě "zmrzačených" rozdělovacími přestavbami na menší byty, což je v Praze oblíbená praxe trvající už desítky let...Zatím jsem tedy musel vždy živořit jen na xDSL/exUPC a na slušný byt s FTTH jsem nikdy neměl štěstí.Zachránit mě může jedině buď vytvoření vlastního on-line projektu, který by mě slušně uživil nebo opravdu dobrá a stabilní spolupráce "full-remote", na kterou bych se mohl spolehnout minimálně na několik let.V takovém případě mám vyhlédnuté krásné město s cca 50k obyvateli, kde naopak FTTH je, podle nabídky realitek, v mnoha krásných bytech (které ačkoliv jsou několikanásobně levnější než v Praze jsou udržovány v mnohem lepším stavu) a všude je to kousek do přírody.Očekávám od rodilých Pražáků mínusy, ale objektivně, když se podíváte na menší města, tak musíte uznat, že to naše "hlavní město" je vážně hnus... 😀(Ovšem širší centrum Londýna nebo Paříže je dvojitý hnus, proti tomu je kolikrát Praha opravdu "nádherná", jestli to srovnávají turisti... 😀)
Asi bych to nepsal tak arogantní Brňácky, ale v zásadě to tak je. Lidi co v Praze byli naposled na školnim vejletě maj často o Praze uplně nesmyslný představy, že je tam každej bohatej, pečený holuby tam lítaj do huby a podobně a přitom lidi na vesnicích maj často vyšší životjí úroveň a na účtě i víc peněz díky tomu že maj dost často zděděný baráky, případně něco koupili levně když to ještě šlo.Já bych se rád vrátil do Prahy kvůli kultuře a podobně, to mi chybí, ale vim že si učitě pohoršim finančně, i úrovní bydlení.Lidi, nezáviďte Pražákům, neni co, kdejaká vesnice někde na Moravě má lepší silnice, hezčí veřejnej prostor, zrekonstruovaný baráky a podobně. Ale na druhou stranu, za posledních cca 20 let se to v Praze hodně zlepšilo.PS: Asi nejpohodlnější bydlení a nejrychlejší internet je paradoxně v panelácích, lidi o tom nechtěj ani slyšet ale v dnešních zrekonstruovanejch sídlištích se žije celkem dobře, bydlel jsem v hodně typech bydlení, ve starejch činžácích i panelácích a upřímně, v tom paneláku to bylo většinou nejlepší. Lepší bydlet v paneláku obklopenej zelení, než v centru poslouchat jak duní celej barák když jede metro.
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 5. 2021 22:32
FTTH jsou většinou ponky. To znamená asymetrickou sdílenou linku s proprietálním klientským zařízením. V tomto dávám přednost FTTB a metalickému ethernetu.Už když jsem se před deseti lety poprvé stěhoval do Prahy, vybíral jsem tak, abych měl kvalitní připojení. Na výběr je. Tehdy byly v kurzu Stodůlky s Netboxem.A jinak máte naprostou pravdu. Praha je odpad. Teď už tu bydlím jen kvůli penězům a přítelkyni, jinak jsem původně z vesnice, už jsem se tam jednou z Prahy vrátil a zase se tam vrátím. Nicméně jak jsem to tak po vás četl, došlo mi pár výhod Prahy.Dá se tu sehnat jídlo v kteroukoli denní dobu. Moc se tu nenosí klepy. Jezdí tu Uber, takže se snadno přepravíte kamkoli vcelku rychle a levně. Taky jsem nedávno prodal auto, protože jsem zjistil, že se mi nevyplatí; pokud ho potřebuju, půjčím si ho. Nebývá to častěji než jednou do měsíce. Je tu metro, úžasná to věc, teď navíc s pohodovým připojením k internetu; na mých neomezených mobilních datech běžně naměřím přes 100Mb/s, což je asi o 100Mb/s více, než potřebuji. Seženete tu víceméně jakoukoli službu. A v neposlední řadě je to covidová situace, která je tu dlouhodobě jedna z nejlepších.Nevýhod je samozřejmě hromada, proto tu nehodlám zůstat. Ale i Praha má něco do sebe. Dokonce umí být občas i pěkná a příjemná.
chcanky a sracky z psu apod. me tak nevadi, ale ty kuraci vsude, to je strasny, kvuli kurakum jsem z prahy odstehoval.
Kamarade mel ses prestehovat do Phy pred 10-15 lety. To bys teprve cucel na hnus, spinu, tmu, cikany a k@rvy...Dnesni Praha, to je naprosta nadhera.
Praha je super, zil jsem tam do 25. Problem neni v Praze, ale v tobe. Snad kazdy pako z vesnice si mysli, ze si najde za par tisic byt u metra a bude na pana dojizdet do centra za luxusni praci. Pravda je takova, ze byty jsou, ale jsou drahe a normalni prace na to nestačí. A kdo chce hezky zit, musi i slusne vydělávat. Ale koukám, ze vis... tak proc se rozčilujes? Jo a metrem jezdi jenom socky, duchodci a studenti... kup si poradnou karuB-]
Jasně tyhle kecy pražských všeználků, kteří nikdy nevytáhli paty ze čtvrti, kde se narodili a kecají o poučkách o "pořádném makání" po odkojení mamahotelem, tak ty mám nejraději... 🙂Já pracuji od 14 let a pracoval jsem i při škole, sám jsem si musel řešit vlastní bydlení... Nepocházím z "vesnice", ale z krajského města. Bydlel jsem v různých městech a mám zkušenost i ze zahraničí, takže rozhodně mám s čím srovnávat.V Praze jsem bydlel v bytech, které stály i 15M a stejně byly oproti tomu, co člověk může dostat za mnohem menší peníze v menších městech v ČR, celkem nic moc, neudržované.Přitom cílem je, aby slušné podmínky a slušné bydlení bylo normálním standardem a nebyli jsme jako v Africe nebo v Kazachstánu, že když bude člověk opravdu excelentní a ještě bude mít pořádné štěstí, tak se může dovolit i normální život a zbytek bude chcípat v odporném hnusu. Tohle nepomáhá ani těm "excelentním".Pracuji jako IT vývojář, takže rozhodně nemám nějak špatně placenou práci a nyní bydlím v bytě, kde dřív bydlel vědec ze Západu, takže rozhodně to není levný byt, ale i tak je opravdu hnusnější než na co jsem zvyklý z jiných měst než je Praha.Například Praha už dosáhla naprostého extrému, kdy byty v Praze jsou dokonce dražší než v Dublinu, ale jsou mnohem hnusnější a s extrémně hnusnějším prostředím i okolím. Přitom platy jsou zde, samozřejmě, mnohem nižší...Takže problém fakt bude spíš v tom jak je tento stát a město spravováno než v jednotlivých lidech. Sorry, ale nebudu nic "natírat na růžovo" a vykládat, jak je to super "abych neurazil".
Proste vychodni evropa, tak to tu je.
Zase nepřeháněj, úroveň českejch bytů obecně (ať už v Praze, nebo jinde) je dost vysoko v porovnání s tim v čem lidi bydlej třeba v Londýně a dalších velkejch západních městech. Tam lidi seděj u jednoho stolu, visí jim tam žárovka na drátě a to je všechno co maj. Ani ta největší díra v Praze neni tak hrozná.
Promluvila naplavenina. Pražáci auto většinou vubec nemaj, na co taky? Akorát to překáží.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.