Vrhněte se na podcasty! Tohle jsou ty nejlepší aplikace pro poslech

Podcasty se těší ohromné oblibě z mnoha důvodů. Podívejte se, kde podcasty hledat a hlavně jak je co nejpohodlněji poslouchat.

Řízení na nudné dálnici, sečení trávy, jarní prostřih stromků, domácí práce, procházka, ale třeba i sport jako běh či cyklistika: to jsou skvělé příležitosti k poslechu zajímavého obsahu. Mohou to být audioknihy, ale také „rychlejší informace“ ve formě podcastu.

Co je podcast

Jak praví Wikipedia: podcast je pořad, který je k dispozici v digitální podobě ke stažení přes internet, například epizodická série digitálních zvukových nebo video souborů, které si uživatel může stáhnout do osobního přístroje a přehrát a poslouchat je v libovolný čas.

Pamatuji počátky podcastů, tehdy ještě v aplikaci iTunes. Zde jste si našli a přihlásili odběr různých tvůrců, kteří pravidelně, třeba jednou týdně, vlastně „jen“ vybírali nové a/nebo dobré písničky určitého žánru, a v pauzách přidávali zajímavosti o kapelách, konkrétních písničkách, turné, koncertech a podobně. Vlna zájmu ale po několika letech opadla s tím, jak se tvůrci vyčerpali.

Je jasné, že podcastu vyhoví jen obsah, který si vystačí se zvukovou stopou bez vizuálního zážitku. Od toho jsou kanály na YouTube. Obsah se ale často překrývá, tvůrci podcastů dávají obsah i na YouTube.

Hudba je fajn, ale podcasty vám nabídnou zajímavé a užitečné informace

Renesance podcastů v posledních letech souvisí s rozšířením tematického záběru. Dnes jsou to nejčastěji rozhovory s více či méně zajímavými osobnostmi, aktuální zpravodajství, ale i ryze tematické podcasty: věnované historii, politickým souvislostem, investicím, životnímu stylu, zdraví, sportu a samozřejmě i technologiím. Vlastní podcasty mají velká vydavatelství či konkrétní časopisy a média, včetně našeho Podcastu Živě.cz (podcast.zive.cz).

Na rozdíl od rozhlasového či televizního vysílání nejsou podcasty limitované časem – a právě toho si mnozí posluchači cení nejvíce. Rozhovor v délce tří hodin není nic výjimečného a s kvalitním hostem, který má k tématu co říci, uteče čas velmi rychle. Není nezvyklé, že takový díl pak posluchač poslouchá třeba celý týden cestou do práce a z práce. Neméně zajímavé jsou ale i krátké faktografické podcasty, takové jednohubky, které vaše vědomosti výrazně posunou.

V poslední době ale přibývá placených podcastů a důvod je prostý, tento formát není úplně ideální pro reklamu. Pokud v podcastu zazní jméno partnera či sponzora podcastu, špatně se měří jeho konverze (návštěva webu, nákup…). Řada podcastů sice vychází i na YouTube s lepší monetizací, ale ruku na srdce: takové podcasty všichni poslouchají na pozadí při mentálně méně náročné rutinní práci. Proto se mnozí tvůrci kvalitního a zavedeného pořadu přesunuli nejčastěji na Patreon.com či HeroHero.com. Fanoušci zde svému oblíbenému tvůrci platí zhruba od pěti eur měsíčně, za což mohou obvykle poslouchat nový díl dříve a v plné délce. Veřejně a zdarma zůstává jen část dílu pro „namlsání“. Zatím neexistuje „netflix na podcasty“, takže musíte jednotlivým tvůrcům platit zvlášť.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud