Vraťte se z těch dovolených, prosím!

Červencový propad v českém Internetu je horší než obvykle.
Byznys o prázdninách samozřejmě stojí každý rok za houby, ale letošní červenec byl snad ještě horší než jiné – asi tím, že bylo nesnesitelně horko a kdo mohl, opustil svůj počítač a zamířil k rybníku nebo do stínu lesa. Proč vlastně ještě nejsou v lese počítače? Je tam příjemné přítmí, na displej by bylo pěkně vidět a na vysoký smrk by se krásně navěsilo bezdrátové pojítko pro připojení k Internetu.

Ať počítám z kterékoli strany, podle červencového Auditu firmy DCCI činil červencový pokles 18 %, v počtu shlédnutých stran i při zprůměrování IP adres. Internet ztratil i to, co v červnu nabral; hodnoty července oproti květnu jsou asi o čtyři procenta nižší.

Pokles má aspoň jednu výhodu: i ten, kdo klesl, nemusí být smutný, pokud jeho konkurence klesla ještě víc; poklesy o víc než 18% svědčí o podprůměrném výsledku za měsíc, o míň jak 18% vlastně znamenají, že firma či web paradoxně zvětšil svůj „tržní podíl“ mezi významnými weby českého Internetu.

Z těch, kteří se mohou za červenec pochválit, patří na prvním místě Atlas. Firma nesmírně intenzivně rozšiřuje své služby, programátoři makají i v parném létě na plný výkon, zrekonstruovanou firmu žene motivace porazit svého hrozného konkurenta Seznam. K tomu je zatím daleko (návštěvnost je třetinová), ale Atlas dnes skutečně nabízí rozsáhlejší i lepší služby – jenomže Seznam se chytře orientuje na začátečníky, je jednoduchý a rychlý, a to rozhoduje. A aby bylo veseleji, dočkáme se ještě letos dalších konkurentů oběma službám! Podobně dobře si vede i další aktivita Atlasu, a to Můjweb: součet Atlas+Mujweb už dává dohromady víc než dvě třetiny návštěvnosti Seznamu, a to nebývalo. Samozřejmě tady ale něco skřípe: „hodnota“ jedné zobrazené stránky na Mujwebu je podstatně nižší než na vyhledávači, a ta je zase výrazně nižší než u specializovaného, fokusovaného e-časopisu. Myslím tím hodnotu inzertní, samozřejmě. Ale i Mujweb dostává a ještě dostane kvalitní konkurenci, která jeho vzrůst podle mého názoru silně zbrzdí.

Léto poznamenalo i internetová média, ale jejich různé typy různě. Média, která žijí z toho, který ministr kdy udělal aféru, v okurkových sezónách trpí, naopak v dobách, kdy se něco děje (kosovská krize, kupříkladu), jdou prudce nahoru. Proto si podprůměrně vedla iDnes, Britské Listy a zejména skoro fatální propad zaznamenaly České Noviny (během dvou měsíců na polovinu!), naopak nadprůměrně si vedla média počítačová, která píší hlavně o dění v hlavní zemi počítačové zeměkoule čili v Kalifornii, a tam samozřejmě okurkovou sezónu neznají: burza jede furt, akcie musí stoupat. Málo klesl Mobil Server, slušně si vedlo naše Živě, a vůbec největší pochvalu zaslouží Svět Namodro a dopředu se deroucí Svět Hardware (i když jeho plagiátorství v názvu je od jeho tvůrců dost hloupým nápadem a ke cti jim neslouží. Z všeobecných médií si slušně vedla Trafika, která už vede nad svým svým způsobem hlavním konkurentem, Českými Novinami, už o více než dvojnásobek: média od M.I.A. si tedy v červenci slušně polepšila. Za zaznamenání stojí i postupné „klesání do nicoty“ u dalších počítačových médií, které potvrzují to, že stačí být jen o něco horší než lídři na trhu a už váš nikdo nečte, nesleduje.

Je docela zajímavé, do jakého malého rozpětí se vešla první sedmička českých internetových časopisů (s původním obsahem):

iDnes 1 322 532
Mobil Server 1 175 381
Neviditelný pes 1 161 814
Svět Namodro 1 020 666
České noviny 926 229
Živě 833 239
Novinky.cz 816 989
Řízením osudu se v žebříčku střídá vždy počítačový s nepočítačovým: Internet stále patří „počítačníkům“.

Protože jsou k dispozici již několik měsíců pro důležité servery meziroční srovnání, můžeme srovnávat – jsou to zřejmě zajímavější údaje než konkrétní měsíční návštěvnosti, protože eliminují krátkodobé, náhodné výkyvy. Tabulka je zde, seřazená podle procentuálních vzestupů:

ČERVENEC 1999 1998 % nárůst (pokles)
Seznamka 2 109 268 364746 478%
Živě 833 239 213661 290%
Seznam DNES 1 023 506 269170 280%
Seznam 14 346 471 4578985 213%
iDnes 1 322 532 445912 197%
Zmije 404 745 177910 127%
Mobil Server 1 175 381 809200 45%
Seznam - Lidé 244 124 177249 38%
Britské listy 183 848 141582 30%
Neviditelný pes 1 161 814 979727 19%
Svět Namodro 1 020 666 921163 11%
Avízo 216 674 241933 -10%
Trafika 1 991 024 2337127 -15%
SWWWN 58 539 71631 -18%
České noviny 926 229 1234795 -25%
IDG 27 758 159820 -83%
Výsledky ani není potřeba moc komentovat: je to docela výstižné vyhodnocení „winners and losers“ českého Internetu za poslední rok, pokud ovšem počítáme návštěvnost (pro servery prodávající své služby a zboží, nežijící z reklamy, není návštěvnost rozhodující a obvykle se ani nenechávají auditovat). Stojí za to komentovat alespoň Seznamku: tento skoro nenápadný, málo známý web dnes patří dnes k nejnavštěvovanějším na českém Internetu, počty inzerátů jdou do tisíců (je ovšem otázka, jaký může být jeho obchodní model – pro inzerenta Seznamka nepatří k atraktivním cílům).

Bude srpen lepší? Podle mých informací ze serverů našich i dalších to vypadá podstatně lépe; že by podstatně chladnější počasí opět zahnalo uživatele k teplu počítačových monitorů?

Diskuze (4) Další článek: Vypnutí cacheování uživatelských profilů

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,