Společnost Volvo Group jako první na světě odhalila vozidlo z oceli vyrobené bez fosilních paliv. Takovou dělá firma SSAB – konvenční uhlí nahrazuje vodík z elektrolýzy.
Už v roce 2016 zahájili SSAB, LKAB a Vattenfall iniciativu HYBRIT s cílem nahradit uhlí a koks při výrobě oceli bezfosilním vodíkovým plynem. Ocelářský průmysl totiž představuje asi 7 % celosvětových emisí oxidu uhličitého. Vodíková technologie je známá, ale dosud nebyla úspěšně použita v průmyslovém měřítku.
Ale zpět k Volvu. Je to plně elektrický čtyřkolový nákladní vůz. Neprodukuje žádné emise skleníkových plynů, je autonomní a může sledovat předem naprogramovanou trasu dopravy materiálu na staveništi.
Volvo představuje své uhlíkově neutrální nákladní vozidlo:
Vozidlo váží 8,2 t, „vodíková ocel“ z toho dělá 3 t. Do celkové hmotnosti se počítají také pneumatiky, plastové díly a elektromotor, který je společně s dalšími komponenty pořád vyráběn tradiční cestou. Už příští rok má vozidlo přejít do malosériové výroby. Její rozšíření bude záviset na možnostech výroby bezfosilní oceli a jejích dodávek od SSAB. Švédský výrobce však doufá, že v roce 2026 zahájí masovou výrobu.
Volvo také odhalilo novou spolupráci s ocelářskou firmou Ovako, která plánuje využívat zelený vodík k ohřevu oceli pro její válcování, což dále sníží emise uhlíku. Kromě dodávek oceli na samotné komponenty začne také Ovako prodávat Volvu přebytečný vodík určený na vodíkové palivové články pro použití v elektrických vozidlech.
Via Forbes