Bezpečnost | Automobily | Volvo

Volvo jako Velký bratr: auta budou kamerami sledovat řidiče, zda se soustředí a nejsou opilí

Švédská automobilka Volvo se zjevně rozhodla otestovat loajalitu svých zákazníků. Po informaci, že od příštího roku omezí maximální rychlost svých aut na 180 km/h, nyní přichází s dohledovým systémem v podobě kamer a senzorů v interiéru. Jejich úkolem bude hlídat, zda se řidič soustředí na řízení a jestli není opilý.

Řidiče mají sledovat kamery a senzory, software pak bude na základě získaných dat detekovat případnou intoxikaci nebo nesoustředění se na jízdu. Hlídat budou například odvracení pohledu mimo vozovku, držení rukou na volantu, příliš dlouho zavřené oči, způsob vedení auta v jízdním pruhu či pomalé reakce.

Auta, která na vás dohlédnou

V závislosti na úrovni rozptýlení automobil řidiče nejprve upozorní na fakt, že jeho počínání není v mezích normy. Pokud se situace nezmění, zavolá auto na firemní podporu Volvo On Call, která řidiče kontaktuje, a poté sníží rychlost jízdy. Jestliže ani tato opatření nepovedou ke zlepšení situace, vůz na bezpečném místě zastaví.

Švédové uznávají, že některá ze jmenovaných opatření mohou působit možná až extrémním dojmem. Argumentují ale bezpečností, přičemž odkazují na výzkum Missourské univerzity, podle kterého řidič, jež telefonuje, píše zprávy nebo nesleduje cestu, má 29× větší šanci, že nabourá na dálnici v místě, kde probíhají stavební práce nebo údržba.

Pohled řidiče zjevně zůstává v plánu Volva až na druhém místě. Je ale otázkou, kolik zákazníků bude ochotno toto – byť dobře míněné – permanentní sledování akceptovat. Představa neustále běžící kamery zde naráží na rostoucí snahu o ochranu soukromí.

V prodávaných autech už za rok

Výše uvedené bezpečnostní funkce budou k dispozici ve všech automobilech Volvo počínaje příštím rokem. Mluvčí automobilky uvedl, že je stále tématem diskuzí, jak budou kamery a monitorovací systémy vlastně instalovány. Na přímou otázku, jestli je bude možné vypnout, však odpověděl vyhýbavě.

Podobně, jako v případě nedávno oznámeného omezovače maximální rychlosti, i v tomto případě Volvo říká, že chce odstartovat diskuzi na téma, zda výrobci automobilů mají právo nebo možná i povinnost instalovat do automobilů technologie, které mění chování řidičů.

Švédský výrobce automobilů tak pokračuje ve své vizi, jejímž cílem je, aby v jeho vozech nikdo nepřišel o život. Argumentuje například údaji NHTSA, podle nichž hraje zhruba ve třetině nehod ve Spojených státech roli nějakým způsobem intoxikovaný řidič.

Diskuze (61) Další článek: Jedno místo na hledání: v adresním řádku Chromu prohledáte i svůj Google Disk

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,