VOLný internet a špinavý konkurenční boj

Free službu VOLný internet se někteří prodejci snaží zneužít ve svůj prospěch.
Nedávno jsem v tramvaji zahlédl z dálky plakátek s obrovským nápisem Internet - komutované neomezené připojení zdarma a k tomu navíc 5 MB Email schránku a 10 MB WWW prostoru. Nejprve mě napadlo, že jde o reklamu služeb Czech On Line VOLný Internet. Protože inzerát obsahoval ještě nabídku na prodej laciných počítačů, posunul jsem se v úvaze ještě dál. Jasně – Contactel s RedBoxem nebo AutoCont s Internet On Line – ale proč taková ubohá fádní reklama? Po bližším prozkoumání letáku jsem ale zjistil, že jde o nějakou naprosto neznámou počítačovou firmu. Proč ne, řekl jsem si, když může Contactel a Czech On Line... zkrátka se s těmi firmami, které poskytují Internet zadarmo, nějak roztrhl pytel. Ovšem na druhou stranu každé zahájení této pro zákazníka zajímavé služby provázela nákladná reklamní kampaň. Nedalo mi to a do oné počítačové firmy jsem se vydal, abych přišel věci na kloub. Vydávaje se za počítače chtivého zákazníka vyzvídal jsem, co že stojí za Internetem zdarma. Odpověď prodavače zněla : „No - to se připojíte přes VOL, uživatel „internet“, heslo „zdarma“. Všechno bylo tedy jasné. Leták jsem ještě jednou prohlédl, ale nikde jsem žádnou zmínku o VOL neviděl. Celá věc mě začala zajímat z právního hlediska.

Právní úprava pamatuje na takovýto problém v Obchodním zákoníku v tzv. Generální klauzuli - §44 Obchodního zákoníku o Nekalé soutěži.

„Nekalá soutěž je jednání v hospodářské soutěži, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelů nebo spotřebitelům. Nekalá soutěž se zakazuje.“

V tomto případě můžeme uvažovat i další §48 Parazitování na pověsti.

„Parazitování je využívání pověsti podniku, výrobků nebo služeb jiného soutěžitele s cílem získat pro výsledky vlastního nebo cizího podnikání prospěch, jehož by soutěžitel jinak nedosáhl.“

V tomto případě jde jednoznačně o parazitování na službě jiného, i když nepřímého soutěžitele. Paradoxní na celém případu je to, že zmiňovaná počítačová firma prodává zákazníkovi de facto cizí službu, která je navíc zdarma. Je celkem zřejmé, že společnost Czech On Line toto jednání příliš nepoškodí. Budoucí zákazník naší počítačové firmy se přes VOLný nakonec připojí – cíle bylo dosaženo a VOL vlastně nemusí zajímat, jakým kanálem se k ní zákazník dostal. „Kdo je tedy nakonec vlastně škodný?“, může znít čtenářova otázka. Jsou to - jednoduše řečeno - konkurenti zmiňované počítačové firmy. V současné době je trh prodeje počítačů rozdělen – společnosti typu Comfor nebo AutoCont mají své stálé velké zákazníky a navíc ještě začaly spolupracovat s komunikačními firmami na službách typu Red Box. Pro menší firmy zbývá už velmi malý segment drobných zákazníků, ze kterého je začínají také vytlačovat např. počítačové supermarkety. Marže těchto menších počítačových firem jsou stlačeny na minimum, a tak se každá z nich snaží prosadit, jak umí. Jedním z příkladů je i zmiňované parazitování na službě VOLný. Nikdo si nemůže dělat iluze o nějaké podané soudní žalobě: VOL k tomu nemá zvláštní důvod a konkurenčním firmám chybí peníze a chuť pustit se do nejistého soudního sporu, který se může značně protáhnout – i když v těchto případech soud velice často sahá k tzv. předběžným opatřením – např. k předběžnému zákazu takovéto reklamy. Pro konkurenční firmy je jistě mnohem jednodušší přizpůsobit se a lákavý Internet „zdarma“ zařadit také do své nabídky. Je fakt, že potom konkurenční podmínky budou zase stejné pro všechny.

Váš názor Další článek: Dva viry od “Microsoftu“ aneb nevěřte všemu...

Témata článku: , , , , , , , , ,