Vladimír Váňa, FileNet: prodáváme know-how podpořené technologiemi

Country Manager společnosti FileNet Europe Central, pan Vladimír Váňa, nám v rozhovoru odpověděl na otázky týkající se činnosti společnosti, ve které pracuje. Dotkli jsme se rozdílů mezi Českou republikou a ostatními zeměmi, problematiky najímání programátorů a spojení FileNetu s IBM.

Vladimír Váňa
Country Manager společnosti FileNet Europe Central

Vladimír Váňa působí ve společnosti FileNet Europe Central od roku 2000 na pozici Country Managera pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. Je zodpovědný za prodej globálních podnikových řešení, zejména tzv. systémů Enterprise Content Management a Business Process Management. Před nástupem do společnosti FileNet působil V. Váňa na pozici Alliance Manager ve společnosti SAP.
 
Za dobu svého působení ve společnosti byl Vladimír Váňa opakovaně zařazen mezi nejlepší globální pracovníky FileNet a oceněn za významně rostoucí obchodní region. V roce 2003 stál za organizací první lokální uživatelské konference UserNet určené pro odbornou veřejnost a management z řad Top 100 významných podniků v ČR a na Slovensku.
 
Vladimír Váňa je ženatý. Ve volném čse vyhledává adrenalinové sporty, jako je např. technické potápění, a relaxaci nachází kromě rodiny také v moderním designu, v počítačové grafice a v cestování.

Co obnáší práce Country Managera ve FileNet, odmyslíme-li si fráze typu zodpovědnost za prodej globálních podnikových řešení ?

Moje pozice není country manager v klasickém chápání. Vzhledem k tomu, že FileNet zde má jen malé zastoupení, tak moje práce je spíše několik rolí v jedné. Jednak jsem obchodník, který nabízí naše řešení, současně se však starám o vztah s partnery nebo o marketing a zároveň i o chod společnosti. Tato pestrost znamená na jedné straně nároky na stanovování priorit a rozdělování času mezi několik aktivit, na druhé straně ale přináší možnost vzdělávat se současně na několika úrovních.

Kterou část své práce považujete za nejzajímavější?

Protože náš tým je malý a přitom zodpovídáme za tři země a velký objem obchodu, tak mám možnost sledovat svoji práci od začátku do konce. Vyhovuje mi, že nejsem součástí soukolí, kde každý dělá jen jednu část. Mám plnou zodpovědnost za celý obchodní případ a nemohu ho v určité fázi předat kolegovi a dále se o něj nestarat. Doslova vidím, jak mi něco vzniká pod rukama, jak se konkrétní projekt vyvíjí od úvodního kontaktu, přes obtížná jednání, k nasazování až po spuštění řešení a jeho údržbě.

K dodávce a realizaci nabízených řešení využíváte vlastní kapacity nebo si vývojáře najímáte?

FileNet používá model nepřímého prodeje, celosvětově využíváme síť našich obchodních partnerů, tzv. ValueNet partnerů, a stejné to je i v našem regionu. Abych byl konkrétní, tak v České republice a na Slovensku spolupracujeme s osmi partnery, mezi nimiž jsou jak lokální firmy, tak i pobočky nadnárodních společností. Naši partneři procházejí rozsáhlými školeními získávají certifikaci na prodej a nasazování našich řešení a na realizaci a podporu projektů na technologiích FileNet.

Máte co nabídnout i menším společnostem působícím na spíše regionální než globální úrovni? Je pro vás takovýto zákazník zajímavý?

Každý zákazník je pro nás zajímavý a myslím, že i pro malou firmu je naše nabídka zajímavá. Problematika správy podnikového obsahu a řízení procesů již totiž dávno není záležitostí velkých bank či koncernů, ale posunula se napříč odvětvími i do menších firem. I takovéto firmy se stále častěji setkávají s otázkami jako je např. soulad s legislativou. Navíc každá firma chce růst a pokud má připravený systém, který zvládne spravovat budoucí složitější procesy, tak se nestane obětí vlastního úspěchu. A pokud se podíváme na provázanost současného obchodu, tak malé firmy musí při komunikaci s velkými partnery splňovat celou řadu požadavků, např. účetních či procesních, a tak je využívání inteligentních nástrojů v zásadě podmínkou spolupráce.

Ve společnosti FileNet působíte již šest let. Jaká je nejvýraznější změna v požadavcích zákazníků ve srovnání s rokem 2000?

Požadavky prošly poměrně dramatickým vývojem. Dříve byly našimi největšími zákazníky banky a pojišťovny a nejčastěji jsme řešili problematiku skenování, ukládání a archivování dokumentů. Ve srovnání s dnešními požadavky, mohu říci, že to byla triviální řešení. Nyní firmy nepoptávají technologii pro řešení konkrétní problematiky, ale jejich zadání jde výrazně více do hloubky a požadují řešení obchodních požadavků a zefektivnění chodu celého podniku. Pokud to zjednoduším, tak dříve jsme prodávali technologie podpořené know-how, nyní prodáváme know-how podpořené technologiemi. Naše platforma FileNet P8 je maximálně otevřená, aby dokázala absorbovat naprosto rozdílné požadavky širokého spektra firem a aby zákazník věděl, že si nekupuje řešení pro současnost, ale že s ním toto řešení budu růst a bude se přizpůsobovat jeho budoucím požadavkům.

V České republice působí velkých firem určitě mnohem méně než ve větších státech. Není tu již poněkud těsno pro firmy nabízející podniková řešení?

Konkurenční boj se samozřejmě v posledních letech přiostřil, ale nemyslím, že by zde bylo málo prostoru. Vždy se prosadí ten, kdo nabídne něco navíc. Náš obor se v tom samozřejmě nijak zásadně neliší od jiných. V první řadě musíme pochopit zákazníka a jeho potřebu, pak mu nabídneme vhodné řešení, jež splní jeho očekávání, a následně s ním budeme komunikovat, zjišťovat jeho zkušenosti a poskytneme mu dostatečný poprodejní servis. Pokud firma takto neuvažuje, tak na trhu nemůže uspět.

Jaké změny přinese nedávné spojení s IBM?

Pozitivní. Na trhu vznikla společnost, která má unikátní nabídku v oblasti správy obsahu a řízení obchodních procesů. Zákazníkovi nabídneme ucelené know-how obou firem. Na jedné straně IBM s know-how z obrovských projektů a jednou z největších servisních skupin na světě, na druhé straně FileNet s technologickým zázemím a know-how ze specifických projektů.

Budete někdy nabízet i českou verzi svých webových stránek?

Česká verze stránek FileNet již není v tuto chvíli na pořadu dne, v rámci IBM samozřejmě lokalizované stránky budou.

Souhlasíte s názorem, že ne vždy může implementace správy podnikového obsahu zvýšit efektivitu práce? Jak se podobnému problému vyhnout?

Nesouhlasím, ale tuším, na co se ptáte. Podle mého názoru není otázkou, zda technologie pomůže. Je to spíše o tom, zda dodavatel pochopil, co zákazník chce ať do kvality či rozsahu. Pokud zde došlo k nepochopení, tak výsledek pravděpodobně nepovede k očekávanému zefektivnění.

Zajímáte se o počítačovou grafiku… To je poněkud jiné IT odvětví, než ve kterém se pohybujete. Proč jste dal přednost oblasti obchodu, který s grafikou až tolik společného nemá?

Počítačové grafice jsem se věnoval při studiích na vysoké škole a po jejím dokončení jsem vážně uvažoval o praxi v tomto oboru. Bohužel v té době nebyl trh počítačové grafiky tam, kde je nyní, a nabídka uplatnění byla dost omezená a větší šance pro rozvoj a profesní růst byly prakticky jen v zahraničí. Z pragmatických důvodů jsem se tak vydal jiným směrem a počítačovou grafiku sleduji z povzdálí nechávám si ji jako koníček. A musím přiznat, že mne neustále fascinují její možnosti, např. ve filmovém průmyslu.

Váš názor Další článek: Představitelé organizace IETF jednají poprvé v Praze

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,