Zákazníci plní internetové nákupní košíky více než dříve, ale také je častěji opouštějí bez dokončení nákupu – proč?
Se zajímavou statistikou chování zákazníků na internetu přišla známá analytická firma
Doubleclick.
Zkoumala jedno z typických (a nezbytných) chování internetového zákazníka – proces vkládání zboží do košíku a jeho „pochod“ k virtuální pokladně – a zjistila několik pozoruhodných údajů.
Ve zkoumaných (amerických) e-obchodech vloží méně než jeden návštěvník z deseti zboží do košíku; i když toto číslo je proti kamenným obchodům nízké, postupně stoupá. Zatímco před rokem jen 8,3 % návštěvníků vložilo předmět do košíku, letos je to 9,4 % (tj. vzestup asi o pětinu). Zboží v košíku ještě neznamená nákup – spousta lidí dnes používá košík jako jakýsi „bookmark“, tedy jako místo pro poznámku typu „tahle věc mě zajímá, ale ještě ji ani náhodou nekupuju“. Zákazník rovněž často pro porovnání ceny naplní košík stejným zbožím v několika obchodech, nechá jej spočítat všechny další náklady, dodací lhůty atd. a vyhodnotí, který obchod je výhodný, až v poslední fázi před krokem „Potvrdit nákup“.
Konverzní koeficient, tedy procento návštěvníků, ze kterých se stanou zákazníci (nakoupí něco), je tak ještě menší – pouze 4,9 %, jeden z dvaceti návštěvníků e-obchodů nakoupí. (Podobné zkušenosti jsou i z českých e-obchodů.) I zde je trend mírně stoupající, cca o 14 % meziročně, číslo je ale stále nízké. Třetí dobrou zprávou pro americké internetové obchody je setrvale rostoucí výše průměrného nákupu – nyní činí 134 dolarů (+15 % meziročně). Také zde je namístě říci, že v českých internetových obchodech můžeme vysledovat podobný trend – zákazníci postupně stále více e-obchodům důvěřují, a v důsledku toho provádějí větší nákupy.
Negativním zjištěním, které poněkud umenšuje význam předchozích pozitivních zpráv, je rapidní zvýšení „míry opuštěných košíků“. Více než polovina košíků (57 %) skončí navždy opuštěna – zákazník do něj zboží vloží, ale nenakoupí, z obchodu odejde a pak tento nákup už nikdy nedokončí. (Představme si podobnou míru opuštěných košíků v supermarketech… že by bylo na čase, aby zákazník internetového obchodu do svého košíku zasunul nějakou „virtuální desetikačku“?) Toto procento je o čtvrtinu vyšší než loni a současně také kleslo procento zákazníků, kteří sice nákup nedokončí „na jeden zátah“, ale někdy v budoucnu se ke košíku vrátí a úspěšně jej dotlačí až k pokladně. Zatímco dříve takto konala třetina zákazníků, nyní už jen čtvrtina.
Opuštěnými košíky plného zboží se to tedy na internetu jen hemží. Doubleclick říká, že na každý jeden utracený dolar připadá zboží za 4,5 dolaru právě v těchto opuštěných košících.
Závěrem ještě některá z pozoruhodných zjištění Doubleclicku:
- nákupů, které jsou výsledkem vyhledávání v daném e-obchodě (tj. nejen „brouzdáním“), je 47 %, a toto procento stoupá,
- průměrný počet zhlédnutých stran na návštěvníka e-obchodu vzrostl z 10 na 11,
- průměrný čas strávený návštěvou zůstává téměř stejný (4,82 minuty), tedy lidé tráví méně času na stránku.